Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 12:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

HBO-recht vragen
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vista



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2005 14:32    Onderwerp: HBO-recht vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hi, ik ben hier net nieuw. Ik ben 17 jaar en zit nu in Havo 5 op een middelbare school in Enschede. Ik weet nogal veel van computers dus ik dacht de laatste jaren alleen maar aan informatica als een toekomstig HBO-studie en keek niet naar andere mogelijkheden. Nou ben ik deze week naar een studie try-out geweest en informatica is me zo tegengevallen dat ik er niets meer mee te maken wil hebben. Nu moet ik dus op zoek naar een andere opleiding waar ik in geinteresseerd ben en toen ben ik bij HBO-recht terechtgekomen.

Wat ik graag zou willen weten is:
1. Ik zou graag de advocatuur in willen gaan en een master behalen op een universiteit. Is HBO-recht een goede keus?
2. Heb je helemaal geen voorkennis van recht nodig om met deze opleiding te beginnen? Wat zou wel handig zijn?
3. In Enschede is er geen hogeschool waar ik HBO-recht kan doen. Welke hogescholen zijn goede keuzes?

Btw, de informatie in mijn profiel klopt niet. Ik zit namelijk nog niet op een hogeschool.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 393


BerichtGeplaatst: vr 18 nov 2005 16:54    Onderwerp: Re: HBO-recht vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vista schreef:


Wat ik graag zou willen weten is:
1. Ik zou graag de advocatuur in willen gaan en een master behalen op een universiteit. Is HBO-recht een goede keus?

2. Heb je helemaal geen voorkennis van recht nodig om met deze opleiding te beginnen? Wat zou wel handig zijn?

3. In Enschede is er geen hogeschool waar ik HBO-recht kan doen. Welke hogescholen zijn goede keuzes?



1 Je zou
1: je propedeuse eerste jaar kunnen halen en switchen naar Universiteit.
2: Op HvA ( hogeschool van amsterdam) hebben ze een doorstroomprogramma, dan kan je als je dat wilt instromen bij de uva in je 3e jaar zodat je je master kan halen)


2 voorkennis is niet verreist, maar natuurlijk wel altijd handig. ( Ik zit op HvA en had totaal geen voorkennis)

3 dit weet ik niet precies zou je even aan je decaan moeten vragen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijeV



Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HAN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2005 21:29    Onderwerp: hborecht Reageer met quote Naar onder Naar boven

1. Ik zou graag de advocatuur in willen gaan en een master behalen op een universiteit. Is HBO-recht een goede keus?

Mijns inziens is dit een goede keus. Je hebt dan namelijk én het voordeel van het praktijkgedeelte ( hbo) en daarnaast ben je natuurlijk universitair geschoold.

2. Heb je helemaal geen voorkennis van recht nodig om met deze opleiding te beginnen? Wat zou wel handig zijn?

Je hebt inderdaad geen voorkennis nodig! Wat wel handig is, is om je het eerste jaar heel hard in te spannen en je basisvakken te halen. Dit is handig omdat de inleidende vakken een voortborduursel zijn op de basisvakken. Daarnaast, als je je P hebt, kan je al meteen door naar de uni, mocht je dat intereseren.

3. In Enschede is er geen hogeschool waar ik HBO-recht kan doen. Welke hogescholen zijn goede keuzes?

Zelf zit ik op de HAN in Arnhem. Ik heb het hier erg naar mijn zin. Wellicht is het wat om een open dag te bezoeken of een meeloopdag te organiseren.

Succes!


Laatst aangepast door MarijeV op di 11 mrt 2008 14:44, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: ma 21 nov 2005 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook even dit discussiedraadje. Overigens wordt er op wel meer plekken op dit forum melding gemaakt van het benodigde civiel effect.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
flowerxxx




Geslacht: Vrouw



Berichten: 27


BerichtGeplaatst: do 24 nov 2005 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey ik ben zelf derdejaars uit de buurt van Enschede! dus kan je misschien wel helpen.

1. Je kunt met je P na 1 jaar overstappen maar dit wordt wel afgeraden (door het hbo en de universiteiten). Veel mensen halen dit niet en je moet rekening houden met 1 jaar minder studiefinanciering. Bijna iedere hogeschool heeft doorschakelmodules. Dan heb je de mogelijkheid om na je hbo in 1 tot 2 jaar je master (en mr. titel) voor de advocatuur is wel het civiel effect nodig. Op dit moment is dat nog in ontwikkeling. Maar zoals het er nu uitziet is het mogelijk om dit effect te behalen met extra vakken op de universiteit.

2. vooropleiding is niet nodig (wel handig) je begint echt bij nul.

3. Kijk in de studiekeuze gids van Elsevier. In oktober is er voor het eerst een beoordeling geweest van alle Nederlandse HBO-Rechtenstudies.
Juridische hogeschool in den bosch staat daar bovenaan.

Mocht je veel vragen hebben over de studie dan mag je ook mailen biebjexxx@hotmail.com Ik loop momenteel stage in de advocatuur dus kan je ook met die vragen helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 25 nov 2005 3:12    Onderwerp: Re: HBO-recht vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vista schreef:
Wat ik graag zou willen weten is:
1. Ik zou graag de advocatuur in willen gaan en een master behalen op een universiteit. Is HBO-recht een goede keus?

Ik zou zeggen nee. Met alleen HBO-rechten kun je geen advocaat worden, zoals je zelf al aangeeft. Al is het mogelijk na het HBO verder te studeren aan een universiteit, het HBO-rechten traject is daar niet in eerste instantie voor bedoeld, en het is lang niet duidelijk dat je ergens een goed passende aansluiting zult kunnen vinden.

Bovendien lijk je nu vrij plots je aandacht van informatica naar de advocatuur te hebben verplaatst. Het is natuurlijk heel begrijpelijk dat je nog twijfelt over wat je wilt worden. Mijn advies daarom is: doe na het Havo het VWO. Dan kun je over 2 jaar nog echt alle kanten op, en als je dan nog steeds de advocatuur in wilt heb je de regelrechte paden maar voor het kiezen. En tegen die tijd kun je weer eens alle open dagen langs, wellicht is informatica aan de UT wel wat voor je Wink.

En daarnaast, als we aannemen dat je de capaciteiten en de motivatie hebt om advocaat te worden, dan lijkt het me verstandig om zo snel mogelijk op het hogere/abstractere niveau van het VWO en WO over te stappen.

Wat was het eigenlijk waardoor je HBO-informatica opeens helemaal niet meer ziet zitten? Te praktisch? Te theoretisch? Te veel wiskunde?

Quote:
2. Heb je helemaal geen voorkennis van recht nodig om met deze opleiding te beginnen? Wat zou wel handig zijn?

Goede taalvaardigheid, zeker als je de advocatuur in wilt. Logisch kunnen redeneren is ook handig.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds