Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

H.L.A. Hart + The concept of natural law
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lady_S



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 20:38    Onderwerp: H.L.A. Hart + The concept of natural law Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Zou iemand me willen helpen met het volgende?

Stelling: Eigendom hebben we nu eenmaal nodig om te overleven.. (volgens Hart)

Wat zijn argumenten op deze visie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke argumenten heb je zelf al uit hetgeen je gelezen hebt kunnen destilleren? Wink
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Lady_S



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: di 17 nov 2009 23:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja.. Volgens mij zegt hij dat er sprake is van minimaal natuurrecht en dat mensen de drang hebben om te overleven... maar verder kom ik er niet wijs uit... Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 20 nov 2009 0:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik plukte voor jou van Wikipedia

Quote:
Hart betoogt dat er in alle positieve rechtsstelsels sprake is van een minimaal natuurrecht. Elk rechtsstelsel heeft ten minste een aantal fundamentele normen, zoals een geweldsverbod, omdat die noodzakelijk zijn voor elke menselijke samenleving. Dit schrijft Hart toe aan het feit dat de mens een drang heeft te overleven. Het minimale natuurrecht bestaat uit regels die samenleven mogelijk maken, eerbiediging voor lichamelijke integriteit en eigendom, regels tot het nakomen van overeenkomsten en regels tot het afdwingen van regelconform gedrag.

Om kort te gaan is er volgens Hart 'recht' als er binnen een bepaald gebied een geheel van primaire en secundaire regels ten minste worden aanvaard door de gezagsdragers welke effectief kunnen worden afgedwongen tegenover de bevolking. Inhoudelijk is er geen noodzakelijk verband tussen recht en moraal, behoudens het feit dat alle rechtsstelsels de regels van het minimale natuurrecht zullen inhouden omdat die feitelijk een noodzakelijke voorwaarde vormen voor samenlevings- en rechtsorde.


Dat lijkt me dan een aardig handvat bij het (her-)lezen van je boek. Naar aanleiding daarvan moet je zelf wel wat punten in verband met je stelling kunnen noemen, lijkt me.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn we al verder gekomen Lady_S? Ben benieuwd naar de argumenten, want wil ze even vergelijken met de argumenten van Marx over eigendom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Lady_S



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Basa,

Aangezien ik vrij kort kon zijn in de opdracht over Hart heb ik het volgende:

Volgens Hart is eigendom is nodig om te overleven. De mens heeft immers een overlevingsdrang. Er zijn volgens Hart een aantal minimumregels die er in een rechtssysteem zouden moeten zijn, zoals het geweldsverbod en het recht op eigendom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lady_S schreef:
Hoi Basa,

Aangezien ik vrij kort kon zijn in de opdracht over Hart heb ik het volgende:

Volgens Hart is eigendom is nodig om te overleven. De mens heeft immers een overlevingsdrang. Er zijn volgens Hart een aantal minimumregels die er in een rechtssysteem zouden moeten zijn, zoals het geweldsverbod en het recht op eigendom.



Maar wat is dan eigendom volgens het Hart. Dit verschuift probleem alleen maar. Indien "t Hart stelt dat eigendom nodig is om te overleven dan geeft hij toch ook zeker wel een beschrijving van wat hij onder eigendom verstaat? Volgens de klassieke economische theorie van waarde door Adam Smith zou je de waarde van een product kunnen zien als een synthese van vooraad en vraag. Veel vraag en weinig produkten betekent een hogere prijs en dat maakt de prijs rechtvaardig. Marx richtte zijn aandacht op de produktie kant. Als je iets maakt bijv. een veld graan, dan stop je er bepaalde factoren in; graan, arbeid etc. Daarnaast komen er natuurlijke factoren die zorgen voor de surplus: tijd, water, zonlicht etc. In kapitalisme gaat de waarde van die surplus grotendeels naar de landeigenaar, terwijl in vroegere samenlevingen de volledige waarde naar de arbeider ging. Bij kapitalisme is dus het eigendom van een product dat gemaakt is door een arbeider grotendeels van de landeigenaar, dat is oneerlijk volgens Marx. In dat opzicht zou ik ook redeneren dat eigendom zoals Marx die beschrijft nodig is om te overleven, niet de eigendom zoals die in kapitalisme geldt. Snap je nu waar ik heen wil?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: ma 30 nov 2009 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het recht op eigendom moet volgens mij uitgelegd worden als het recht dat iemand anders zich heeft te onthouden om inbreuk te maken op je eigendomsrecht. Dit is nodig om normaal samen te kunnen leven. Het gaat dan dus om respect voor eigendomsrecht en niet zo zeer de eigendommen zelf.

N.B. Dit lijkt mij een logische verklaring voor hetgeen ik in dit forum lees. Ik heb Hart er niet op nageslagen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Basa



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 256


BerichtGeplaatst: di 01 dec 2009 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Het recht op eigendom moet volgens mij uitgelegd worden als het recht dat iemand anders zich heeft te onthouden om inbreuk te maken op je eigendomsrecht. Dit is nodig om normaal samen te kunnen leven. Het gaat dan dus om respect voor eigendomsrecht en niet zo zeer de eigendommen zelf.

N.B. Dit lijkt mij een logische verklaring voor hetgeen ik in dit forum lees. Ik heb Hart er niet op nageslagen.



Moet je nou weer alles verpesten? Wilde stiekem een discussie beginnen over 'eigendom', maar jij moest de ballon doorprikken. Natuurlijk is 't Hart saai en is zijn gezwets over natuurrecht zo vanzelf sprekend dat een kind van 4 dit nog logisch kan redeneren, zoals dat overigens vaak met filosofie het geval is. Het gaat meestal over dingen die vanzelfsprekend zijn. Daarom probeerde ik meer diepgang te geven door er meer een antropologische discussie te maken, maar zal wel een nieuwe topic daarvoor aanmaken. Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds