Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 9:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Goederenrecht -> Beschikkingsonbevoegdheid bij hypotheek
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Relax



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2004 18:28    Onderwerp: Goederenrecht -> Beschikkingsonbevoegdheid bij hypotheek Reageer met quote Naar onder Naar boven

Casus
A verkoopt en levert een huis aan B.
B vestigd een recht van hypotheek ten gunste van C.
Deze koopovereenkomst wordt door de rechter vernietigd.


Probleem
Wat gebeurt er met het recht van hypotheek na de vernietiging?
Vernietiging heeft terugwerkende kracht dus B was in ieder geval nooit beschikkingsbevoegd en kon dus ook geen recht van hypotheek vestigen. Maar art. 3:88 BW beschermt C hier volgens mij.

Dan krijg je dus de situatie dat A eigenaar is van het huis waar een recht van hypotheek ten gunste van C op is gevestigd. Maar waar is dit hypotheekrecht nu van afhankelijk? Van de vordering van C op B (dus als B niet betaalt kan C dan het huis verkopen?)?

Iemand een idee Question
Bekijk profiel Stuur privé bericht
essie

essie

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 101


BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2004 20:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dit klinkt als privaatrecht B....,maar aangezien ik dit 2,5 jaar gelden heb gehad weet ik er niet veel meer van af............KAFKA waag een poging!
_________________
huiswerk??? ik neem de afwas toch ook niet mee naar school!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2004 21:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik wil ook nog wel een gokje wagen...daar komt ie:
was C te goeder trouw op het moment van hypotheekvestiging? Zo nee dan valt hij zowiezo buiten de bescherming van 3:98 j 3:88 Wink (gaan punten vanaf op je tentamen als je het niet op die wijze doet)
Is hij wel te goeder trouw dan geniet hij bescherming en blijft zijn recht geldend en paraat executabel. Was de overeenkomst ontbonden wegens wanprestatie dan hang het er vanaf of A niet beschermd wordt door dezelfde afdeling.

nog civielisten in de zaal?
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Relax



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: wo 17 mrt 2004 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
Is hij wel te goeder trouw dan geniet hij bescherming en blijft zijn recht geldend en paraat executabel.


Dus als B in verzuim is met de voldoening van de vordering die C op B heeft (en waartoe het recht van hypotheek tot zekerheid strekt) dan kan C het huis dat van A is openbaar verkopen? Knap balen voor A Cool .

De overige punten die je noemden speelden niet in de (overigens veel uitgebreidere) casus. Het was alleen dit ene puntje waar ik even niet uit kwam (en waar de verplichte stof dus weer eens niets over zei)
Bedankt voor het snelle antwoord Applause
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 20:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Relax schreef:
Dus als B in verzuim is met de voldoening van de vordering die C op B heeft (en waartoe het recht van hypotheek tot zekerheid strekt) dan kan C het huis dat van A is openbaar verkopen? Knap balen voor A Cool .


Volgens mij wordt C niet beschermd op grond van de tgt, de tgt gaat alleen op als het om een vuistpand gaat en een hypotheek is een stil pandrecht. Ik kan zo snel de basis e.d. niet vinden, maar zal zo (na even te eten) eens gaan zoeken voor je Wink
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:
Ik kan zo snel de basis e.d. niet vinden, maar zal zo (na even te eten) eens gaan zoeken voor je Wink


Gevonden!

Op grond van 3:98 jo 3:84 wordt er hypotheek gevestigd op het huis. Daarvoor is nodig - de geldige titel, - de beschikkingsbevoegdheid en de vestigingsformaliteiten wat in dit geval stil pandrecht is 3: 237 akte. het probleem zit hem in de beschikkingsbevoegdheid doordat de koopovereenkomst tussen A en B vernietigd is. Bescherming zou plaats kunnen vinden op grond van artikel 3: 238. Echter beschermt die alleen bij vuistpand en niet bij stil pand Wink
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een hyptheek is toch een hypotheek en en een pand een pand lijkt me...
Hypotheek is het beperkte recht dat wordt gevestigd op registergoederen...pand het beperkte recht dat wordt gevestigd op alle zaken die geen registergoed zijn...3:227lid2 Hoe kom jij er bij dat een hypotheek een stil pandrecht is?

en 3:98 J 3:89 zegt dat de hele voorgaande afdeling...dus ook de tgt artikel van toepassing is op vestiging,overdracht en afstand van beperkte rechten op dat goed...
_________________
Be the change you want to see in the world


Laatst aangepast door Ramonkey op do 25 mrt 2004 21:25, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:
Dianaa schreef:
Ik kan zo snel de basis e.d. niet vinden, maar zal zo (na even te eten) eens gaan zoeken voor je Wink


Gevonden!

Op grond van 3:98 jo 3:84 wordt er hypotheek gevestigd op het huis. Daarvoor is nodig - de geldige titel, - de beschikkingsbevoegdheid en de vestigingsformaliteiten wat in dit geval stil pandrecht is 3: 237 akte. het probleem zit hem in de beschikkingsbevoegdheid doordat de koopovereenkomst tussen A en B vernietigd is. Bescherming zou plaats kunnen vinden op grond van artikel 3: 238. Echter beschermt die alleen bij vuistpand en niet bij stil pand Wink


Oke, ik was weer iets te ver in mijn handelsrecht gedoken. Het schuin gedrukte klopt dus niet, in ieder geval niet voor hypotheek.
Hypotheek vestig je op grond van art 3: 260 (nog steeds ook geldige titel en beschikkingsbevoegdheid)
Ben nog even naar het beschermingsartikel aan het zoeken bij gebrek aan beschikkingsbevoegdheid.

Gevonden!
Artikel 3:260 lid 4 "Voor het overige vinden de algemene voorschriften die voor vestiging van beperkte rechten op registergoederen gegeven zijn, ook op vestiging van een hypotheek toepassing".

Dus dan kom je inderdaad terug 3: 88 en de tgt. En ik denk dat A dan degene die moet betalen en niet B.

Toch ben ik het er niet mee eens Confused Druist helemaal tegen mijn rechtgevoel in.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.


Laatst aangepast door Diana op do 25 mrt 2004 21:49, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lol...zijn we toch weer 4 posts rijker
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 25 mrt 2004 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ramonkey schreef:
lol...zijn we toch weer 4 posts rijker


Ik wil nu eigenlijk wel de hele casus horen Wink

En het liefst hoor ik nu ook iemand die ervoor zorgt dat A zijn huis onbezwaard met een hypotheekrecht terug krijgt Wink
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Relax



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:
Ramonkey schreef:
lol...zijn we toch weer 4 posts rijker


Ik wil nu eigenlijk wel de hele casus horen Wink

En het liefst hoor ik nu ook iemand die ervoor zorgt dat A zijn huis onbezwaard met een hypotheekrecht terug krijgt Wink


Ik heb de vraag besproken met mijn docente en A is wel degelijk eigenaar van een met hypotheekrecht bezwaard huis.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: do 01 apr 2004 22:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Relax schreef:
Ik heb de vraag besproken met mijn docente en A is wel degelijk eigenaar van een met hypotheekrecht bezwaard huis.


Ja, daar was ik uiteindelijk ook achter. Alleen is daar niet iets tegen te doen?
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Relax



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2004 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dianaa schreef:

Ja, daar was ik uiteindelijk ook achter. Alleen is daar niet iets tegen te doen?


Hmm, is hier geen onrechtmatige daad mogelijk? Ik denk dat je wel kan verdedigen dat door het vestigen van een recht van hypotheek op het huis van A (want dat is immers altijd van A gebleven) B een inbreuk heeft gemaakt op het eigendomsrecht van A. Ik zit nog maar in het eerste jaar dus ik kan er best flink naast zitten, maar dit lijkt mij wel mogelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2004 20:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Relax, een OD procedure is vrij lastig in dit geval.
Ik denk eerder dat je een beroep op ongerechtvaardigde verrijking zou kunnen doen.
B heeft toch een bedrag van C gekregen als tegenprestatie voor het verlenen van een hypotheek op het Onroerend Goed.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...


Laatst aangepast door Kafka op za 03 apr 2004 4:07, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Relax



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 16


BerichtGeplaatst: vr 02 apr 2004 23:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kafka schreef:
Relax, een OD procedure is vrij lastig in dit geval.
Ik denk eerder dat je een beroep op ongerechtvaardigde verrijking zou kunnen doen.


Ongerechtvaardigde verrijking is wel eens tussen neus en lippen door genoemd, maar echt behandeld hebben we dat nog niet Embarassed

In het komende blok gaat eén vak (van de 2) compleet over verbintenissenrecht, dus eind dit studiejaar kom ik hier wel op terug Cool
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds