Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 2:58
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Godsdienstvrijheid vs discriminatieverbod
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 0:30    Onderwerp: Godsdienstvrijheid vs discriminatieverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

Speel al een tijdje met de afweging tussen deze twee vrijheden, en dan in het bijzonder de gelijke behandeling van mannen en vrouwen. De discussie over toetreding van Turkije tot de EU deed het belletje weer rinkelen I got an idea !

Ik vraag me af of de praktische geloofsbelijdenis van moslims, en de (impliciete) politieke goedkeuring hiervan, niet in strijd zijn met het verbod op ongelijke behandeling van mannen en vrouwen. Volgens 'onze' overtuigingen worden vrouwen onderdrukt in deze cultuur. Niet specifiek in de hele islamitische traditie, maar wel in de geloofsbelijdenis van de immigranten die hier in Nederland aan hun tradities en cultuur vast willen houden. Enerzijds is dat hun goed recht, anderzijds stroken een aantal van hun basisprincipes niet met onze opvattingen over recht en onrecht. Als ik op straat een vrouw geheel in gewaden bedekt, met alleen een spleetje bij de ogen, op 5 meter afstand van de man zie lopen bekruipt mij toch het gevoel dat hier iets niet klopt. Eerwraak is een ander heet hangijzer van de culturele verschillen.

Je zou zeggen dat het hier obviously een schending van grondrechten speelt. Vrouwen behoren niet onderdrukt te worden, eerwraak is moord. Is het dan zo dat we de grens nog niet hebben kunnen vaststellen? "Behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet." Wat is dat? Waar begint dat? Een hoofddoekje mag wel, een burka (heet zo'n pak zo?) niet?
Durft de politiek zich hier niet over uit te laten, of heb ik die discussie in mijn isolement achter de studieboeken gemist?
Of vinden we dat de vrijheid van geloofsbelijdenis zo ver gaat?

Even voor de goede orde: ik wil hier niet de zwarte piet uitdelen aan De Moslim. Deze mensen hebben het al zwaar te verduren de laatste tijd met alle negatieve berichtgeving en vooroordelen. Het gaat mij er niet om hun geloof goed of af te keuren. Waar ik wel in geinteresseerd ben is het juridische en morele vraagstuk: waar begint de ene vrijheid en eindigt de andere?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 8:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier is een uitspraak over van de Comissie Gelijke Behandeling. Dat is niet een uitspraak die overal heeft te gelden (de Cie kan slechts niet bindende adviezen uitbrengen), en het betreft alleen het dragen van een burka-achtig iets (ik ben even de naam kwijt Brick wall ), maar het is toch interessant om te lezen. Ik heb het gelezen voor het vak Grondrechten (brrrr!), en als je wil kan ik de vindplaats wel even voor je opzoeken. De Cie keurt een verbod op het dragen van zo'n ding op school niet af, terwijl ik dacht dat het verbod zou gaan sneuvelen voor de soms wel zeer progressieve Commissie. Laat maar even weten als je het wil lezen.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2004 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gaarne! Very Happy
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 29 jun 2004 9:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier staat het: Website van de Commissie Gelijke Behandeling
Als het je alleen gaat om het oordeel van de Cie, moet je beginnen te lezen bij punt 5 (e.v.)

Het ding waar de casus om gaat heet een nikaab (= gezichtsbedekkende sluier).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: ma 05 jul 2004 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WHOA:
Recht.nl Magazine schreef:
EHRM staat verbieden van hoofddoek toe

Turkije mag meisjes die een hoofddoek dragen de toegang ontzeggen tot universiteiten. Dat heeft het Europese Hof voor de Rechten van de Mens bepaald. De zaak was aangespannen door twee Turkse studenten. Volgens de meisjes was het verbod een inbreuk op hun vrijheid van godsdienst.
Turkije betoogde dat de Turkse definitie van secularisme met zich meebrengt dat grenzen worden gesteld aan de beleving van godsdienst op plekken die verband houden met de overheid. (01-07-2004)


Zie verder het persbericht en de volledige tekst van het arrest. Ik heb het zelf nog niet helemaal doorgelezen maar ik wel zo het idee dat dit een redelijk nieuwe richting voor het EHRM is.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds