Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 19:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gezamenlijke koop van machine
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
elisevn



Leeftijd: 29
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2016 17:13    Onderwerp: Gezamenlijke koop van machine Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik heb een casus die ik uit dien te werken voor school maar ik loop vast. Wellicht dat iemand mij verder kan helpen.

Casus: twee partijen kopen gezamenlijk een oogstmachine. Zij maken mondeling afspraken over wie wanneer de machine mag gebruiken. Partijen maken de afspraak om de overeenkomst 5 jaar te laten duren, daarna bekijken zij of ze de overeenkomst willen voortzetten. Tijdens de overeenkomst houdt een van de partijen zich niet aan de gemaakte afspraken en de wederpartij wilt de overeenkomst niet voortzetten na de periode van vijf jaar. Er is schriftelijk niets vastgelegd.

Kan ik de overeenkomst zien als een wederkerige overeenkomst? Partijen hebben natuurlijk tegenover elkaar rechten en plichten maar de partijen spreken alleen af wie wanneer de machine heeft; er gaat bijvoorbeeld geen goed over van de een op de ander. Bovendien is de overeenkomst mondeling gemaakt, maar is het onder deze omstandigheid ook rechtsgeldig?
Als dit zo is wil ik namelijk voor ontbinding gaan.

Of zit ik de verkeerd te denken en gaat het hier over een duurovereenkomst en de opzegging hier van?

Wellicht dat het heel simpel is en ik te moeilijk denk, maar ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2016 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Partijen zijn kennelijk gezamenlijk eigenaar. Dat de overeenkomst over het gebruik na 5 jaar eindigt, doet daar niet aan af: het blijft onverdeelde eigendom. Als er niets is afgesproken over wat er na die 5 jaar gebeurt, zullen die afspraken alsnog gemaakt moeten worden. Meest logische zou zijn dat als het gezamenlijk gebruik eindigt, een van beide de machine kan overnemen tegen de waarde op dat moment (althans de helft van de machine tegen de helft van de waarde) of een andere, overeengekomen waarde, of dat de machine aan een derde wordt verkocht en de opbrengst wordt gedeeld. Maar goed, daar zul je samen uit moeten komen en als de hakken in het zand gaan...
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elisevn



Leeftijd: 29
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 22 mrt 2016 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja precies, die afspraak is ook gemaakt.
Mijn vraag is meer of ik onder gegeven omstandigheden kan zeggen dat er sprake is van een rechtsgeldige wederkerige overeenkomst. Op die manier kan ik ontbinding van de overeenkomst beargumenteren aan de hand van een tekortkoming en een fatale termijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2016 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als twee of meer personen eigenaar zijn van dezelfde zaak, is sprake van een gemeenschap. De regels voor een gemeenschap staan in Titel 7 van Boek 3 BW. De overeenkomst die partijen hebben gesloten is een rechtsgeldige, wederkerige duurovereenkomst die kwalificeert als een beheersregeling in de zin van artikel 3:168 BW. Een gemeenschap zonder beheersregeling is niet goed denkbaar; ontbinding of opzegging van de overeenkomst heeft weinig zin als niet ook een einde komt aan de gemeenschap. Tenzij partijen anders hebben afgesproken, is ieder van hen bevoegd een vordering tot verdeling van de gemeenschap in te stellen (artikel 3:178 BW).

Overigens lijkt ontbinding van de beheersregeling me lastig, omdat daarmee ongedaanmakingsverbintenissen ontstaan, maar de mede-eigendom van de wederpartij niet wordt aangetast. De wederpartij houdt dus uit hoofde van zijn eigendom recht op mede-gebruik van de zaak, terwijl tegelijkertijd hij als gevolg van de ontbinding zijn vroegere mede-gebruik ongedaan moet maken. Dat lijkt mij een gordiaanse knoop.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
elisevn



Leeftijd: 29
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: wo 23 mrt 2016 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankje, dit brengt me al een heel stuk verder.

Misschien dat je me hier mee dan kan helpen?
De partij die ik dien te verdedigen stelt aan het einde van de periode van de regeling voor om de gemeenschap te verdelen. Echter hebben partijen mondeling overeengekomen dat verdeling op twee manieren kan geschieden: A koopt B uit of B koopt A uit. Hoe zit het dan met het voorstel van mijn partij om de gemeenschap te verdelen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2016 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De hoofdregel is dat partijen verdeling van de gemeenschap mogen vorderen, tenzij ze hebben afgesproken dat dat niet mag (artikel 3:78 BW). Als partijen mondeling hebben afgesproken dat de gemeenschap kan eindigen door uitkoop door de ene of de andere partij, zijn er twee problemen.

Het eerste probleem is de precieze inhoud van de mondelinge afspraak. Betekent de afspraak dat de gemeenschap kan eindigen door uitkoop, dat de gemeenschap alleen maar kan eindigen door uitkoop? Met andere woorden: hebben partijen inderdaad bedoeld de mogelijkheid tot verdeling van de gemeenschap uit te sluiten? Dit is een kwestie van uitleg van de overeenkomst en geschiedt aan de hand van het Haviltex-criterium.

Het tweede probleem is de bewijsbaarheid van de mondelinge afspraak. Zonder aanvullend bewijs kan het bestaan van een mondelinge afspraak tussen partijen in rechte niet komen vast te staan op grond van de verklaring van een van de partijen. Als geen aanvullend bewijs van de mondelinge afspraak bestaat, zou de partij die de gemeenschap wil verdelen het bestaan van de mondelinge afspraak eenvoudigweg kunnen ontkennen. Dan geldt de hoofdregel dat een partij verdeling van de gemeenschap mag vorderen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 26 mrt 2016 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
De hoofdregel is dat partijen verdeling van de gemeenschap mogen vorderen, tenzij ze hebben afgesproken dat dat niet mag (artikel 3:178 BW).

De bevoegdheid tot vordering van verdeling kan telkens voor ten hoogste 5 jaar bij overeenkomst worden uitgesloten. Het lijkt erop dat die 5 jaar nu voorbij zijn.

Ik vermoed dat de beheersregeling doorloopt, tenzij uit de overeenkomst duidelijk blijkt dat na die 5 jaar ook de beheersregeling eindigt. Het ligt m.i. voor de hand dat de overeengekomen termijn van 5 jaar ziet op art. 3:178 lid 5 BW en niet op het einde van de beheersregeling, maar uit de overeenkomst kan natuurlijk anders volgen. (Over bewijsproblemen begin ik maar niet Smile)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds