Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 14:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gezamenlijk ouderlijk gezag en bezoekregeling kind
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HenkR

HenkR

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1146


BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verdorie wat een rot-onderwerp. En ik kan het weten. Ik en mijn broer waren de eerste kinderen in NL die geen omgangsregeling met de vader hadden. Nu na 36 jaren heb ik daar wel een visie op maar die is niet direct relevant in dit topic.

Allemaal emoties en wetgeving. Hevige en soms losslaande emoties en starre wetgeving.
Die twee gaan niet samen. Zou het moeten? Ik denk enigszins van wel en dat het eigenlijk juist de bedoeling is van de (uitvoering van de) wetgeving op dit punt om betrokkenen op de beste manier door de ellende heen te loodsen.

De praktijk is anders en dat heeft vaak veel met de emoties van de betrokkenen te maken. Het elkaar de schuld geven wordt nog steeds bevorderd door de wetgeving. Nuchter nuanceren dat jezelf ook fouten maakt wordt in de regel nog steeds afgestraft dus dat laat je wel achterwege.

Ik zie in dit topic een aantal mensen met (slechte) ervaringen op dit gebied.
Mensen die een vraag hebben en een oplossing wensen.

Het is goed om deze mensen zowel een goede richting uit te wijzen door tips alswel ze in hun waarde te laten. Ook is het in het belang van een ieder om niet op de man te gaan spelen waardoor relevante tips kunnen gaan ondersneeuwen.

Mijn advies aan de mensen die op dit gebied met problemen zitten en zich hier in dit topic begeven, is zich te realiseren dat dit niet een forum is voor ALLE vormen van steun maar slechts voor juridische tips. Als men wat betreft de juridische tips het onderste uit de kan wil hebben, lijkt het me raadzaam het topic zakelijk te houden daar persoonlijke visies, meningen of emoties de zakelijke behandeling van een juridisch vraagstuk nogal eens in de weg willen staan. Het lijkt me raadzaam om daar bij elke reactie even bij stil te staan.
Daarnaast is het handig om te weten dat vragenstellers geen antwoord krijgen van oude rotten in het vak maar van rechtenstudenten die vaak nog geen ervaring hebben in het gescheiden houden van emoties en juridische vraagstukken en die een combinatie daarvan dus niet perfect beheersen.

Mijn advies aan forum-users die vragen willen beantwoorden is om niet persoonlijk te worden maar om slechts antwoord te geven waar de vragenstellers iets aan hebben en om zich niet in te laten met 'op de man spelen'.

Professionaliteit uit zich m.i. niet in het elkaar om de oren slaan met juridische informatie maar om de boodschap over te laten komen bij betrokkenen. Het is beter om je niet persoonlijk aangevallen te voelen.
_________________
'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?'
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:

Het is natuurlijk niet goed te noemen dat een kind "last" heeft van de gevoerde procedures.


BonaFides schreef:
En wie heeft daaraan "schuld"? De moeder die rare streken uithaalt, of de wetgever die die procedures heeft bedacht?


Ik begrijp niet waarom je ineens over schuld begint terwijl we spreken over een vaststaand feit. De minderjarige heeft problemen als gevolg van de situatie en dat is niet goed.

Ik meen uit deze reactie te beproeven dat de procedures die er zijn, bedacht door de wetgever dus geen argument kunnen zijn voor de last die de minderjarige ondervind. Als dit juist is dan verkeer je klaarblijkelijk in de veronderstelling dat de bedoeling van de wetgever in deze zin ook zo wordt toegepast door de rechtspraak. En laat dat nu een enorme lacunes vertonen. De kinderrechters schreven er onlangs zelf over. Overwerkt, ze kunnen niet meer goed nadenken, en ga zo maar door. Kun je daar als minderjarige last van krijgen omdat je uithuisplaatsing weer met een jaar wordt verlengd door een "overwerkte" kinderrechter of de omgangsregeling weer niet wordt toegewezen terwijl je als minderjarige toch echt graag contact wil met de andere ouder danwel je ouders.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 03 mrt 2009 23:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Ik begrijp niet waarom je ineens over schuld begint terwijl we spreken over een vaststaand feit. De minderjarige heeft problemen als gevolg van de situatie en dat is niet goed.

Je reageerde op mijn vraag wie er schuld had. Misschien bedoelde je daarop in het geheel geen antwoord te geven.

Quote:
Ik meen uit deze reactie te beproeven dat de procedures die er zijn, bedacht door de wetgever dus geen argument kunnen zijn voor de last die de minderjarige ondervind.

Wat ik bedoel is dat de wetgever niet kan heksen. Zodra mensen het in hun hoofd halen om elkaar ongelukkig te maken, kan de wetgever weinig anders doen dan als ultimum remedium procedures aanbieden waarlangs de verschillen beslecht kunnen worden. Vrijwel per definitie krijgt daarbij minimaal één partij ongelijk, en die partij zal dan natuurlijk ook niet tevreden zijn.

Quote:
Als dit juist is dan verkeer je klaarblijkelijk in de veronderstelling dat de bedoeling van de wetgever in deze zin ook zo wordt toegepast door de rechtspraak.

Dat heb ik nergens geschreven, noch geïmpliceerd.

Ik had het specifiek over het voorbeeld dat Joey26 gaf. Hoe hadden wetgever en rechter er ooit voor kunnen zorgen dat het kind in die situatie geen nadelige gevolgen zou ondervinden van de strijd tussen vader en moeder? Joey26 stelt nu dat moeder hard had moeten worden aangepakt. Goed, gooi haar voor mijn part in het gevang: houdt het kind daar dan niets aan over? Natuurlijk wel!

Hoe je het wendt of keert, de enige manier waarop kinderen niet of zo min mogelijk de dupe worden van problemen tussen de ouders is als beide ouders een beetje gezond verstand hebben en dat ook gebruiken.

Dus ja, ik leg de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij beide ouders. Shocked Shocked Shocked Shocked Shocked

In de tweede plaats zou het natuurlijk goed zijn als omgangsregelingen ook echt kunnen worden afgedwongen. Ik weet dat in de praktijk vaak niet goed gaat, en dat geeft een wapen aan een ouder die niet het beste met haar/zijn kind voor heeft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mara



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 59


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Hoe hadden wetgever en rechter er ooit voor kunnen zorgen dat het kind in die situatie geen nadelige gevolgen zou ondervinden van de strijd tussen vader en moeder? Joey26 stelt nu dat moeder hard had moeten worden aangepakt. Goed, gooi haar voor mijn part in het gevang: houdt het kind daar dan niets aan over? Natuurlijk wel!


Ze zouden er voor kunnen zorgen dat de ouder die voortdurend weigert zich in te zetten voor het belang van het kind, eens een èchte straf zou krijgen. En nee, dan bedoel ik niet een gevangenisstraf, want daar is het kind weer niet mee gebaat. Nu echter, is de situatie zo dat de ouder die de omgang frustreerd en "Dat mag u niet meer doen" krijgt en verder over het algemeen niets, waardoor zij tot op heden dus gewoon hun gang kunnen blijven gaan.


bona fides schreef:
In de tweede plaats zou het natuurlijk goed zijn als omgangsregelingen ook echt kunnen worden afgedwongen. Ik weet dat in de praktijk vaak niet goed gaat, en dat geeft een wapen aan een ouder die niet het beste met haar/zijn kind voor heeft.


En hier kom je dus zelf ook al aan met dat de theorie leuk is, maar de praktijk nog aan alle kanten rammelt Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
maria06



Leeftijd: 63
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 72


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn helaas ook gevallen dat er wel een omgangsregeling is maar dat de vader er gewoon geen werk van maakt ....
Om te zien hoe de kinderen daar onder lijden dat doet een moeder pijn.
Nee scheiden is niet makkelijk en nog wel het moeilijkst voor de kinderen die maar al te vaak het slachtoffer worden van de stiuatie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tussenwalenschip








Berichten: 194


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als in de praktijk BEIDE ouders hun gezond verstand gebruiken, zou het voor het belang van het kind inderdaad beter zijn.
Het is in onze praktijk, zo NIET gegaan,
Het is toch al een gemis voor kinderen, als papa ineens weg is?
Nu heb ik het niet over de OORZAAK van een scheiding.
Dat heeft in vele opzichten een verschillende oorzaak,maar welke oorzaak dit ook heeft, is het ZEER ZEKER NODIG, dat beide ouders hun kinderen daar NIET onder laten lijden.
Afspraken, worden in het begin,van een scheiding vaak nog met orde gemaakt, maar als 1 ouder, een nieuw en ander leven op gaat pakken, komt de slag!en worden kinderen vaak als stok achter de deur gebruikt.
Wat ons heeft verbijsterd, is dat ;;;;;
A/ moeder niet meer mee wilde werken, met deze macht die ze had via het gezag over de kinderen,
B/ dat de kinderbescherming de roep van de kinderen,om papa, naast zich neer heeft gelegd,
C/ de voogd die in werd geschakeld,mijn man met onderlinge gesprekken vele beloftes van samenwerking aanbood maar de voogd dat NIET nakwam.
D/ De jeugdzorg wel tel-contakten met de vader had over de kinderen,op bezoek beloofde te komen, maar niks meer van zich liet horen,
E/ de justuele instelling, die moest samenwerken met alle partijen,(van hierboven)dat NIET deed,
Conclusie voor de vader vele kapiteins op het schip.
en de kinderen verdronken in de miserre van deze wetgeving.

Zoals Mara al zei:of het werkt in de toekomst om verplicht afspraken na te komen.???????????
Kost voor deze instanties EEN HOOP TIJD,(wat er niet is).
En een HOOP GELD, (wat er niet is.
Het kind(eren)krijgen niet het belang wat ze nodig hebben.
Zodat wetgeving en emoties NIET meer te handhaven zijn.

Aanvulling,
Een goede oplossing,zou kunnen zijn voor de verzorgende ouder, die het kind(eren) als een stok achter de deur gebruiken,
Geen alimentatie meer te laten ontvangen,,,,
moet je dan eens kijken wat er gebeurt.
buiten beschouwing gelaten, als de ouder betrokken is geweest bij mishandeling, of incest, waardoor het zeer zeker NIET goed is dat het kind in die omstandigheden, nog kontakten heeft met de niet verzorgende ouder.
maar ook deze onderzoeken kosten veel tijd, en zijn de aanklachten op waarheid berust????????,zie joey26.
De kinderen blijven onder alle omstandigheden de dupe, hetzij goedschiks hetzij kwaadschiks. Crying or Very sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 12:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik weet dat in de praktijk vaak niet goed gaat, en dat geeft een wapen aan een ouder die niet het beste met haar/zijn kind voor heeft.


i rest my case
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26



Leeftijd: 66
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 127


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

--------------------------------------------------------------------------------

Quote:
Quote:
Ik weet dat in de praktijk vaak niet goed gaat, en dat geeft een wapen aan een ouder die niet het beste met haar/zijn kind voor heeft.


i rest my case


Me 2 !!!

Diepe zucht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 04 mrt 2009 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat allemaal niets afdoet aan "in de eerste plaats" en "kan niet heksen".

Lees voor de aardigheid nog eens waar het in deze draad eigenlijk over ging. Met het niet nakomen van omgangsregelingen had dat volgens mij niets te maken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mara



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 59


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 11:31    Onderwerp: Re: Gezamenlijk ouderlijk gezag en bezoekregeling kind Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waterman schreef:
Echter recentelijk heeft de moeder haar houding veranderd. Vader heeft een nieuwe vriendin en moeder heeft hier moeite mee. Onder het motto van "ik ben de baas dus ik bepaal" wil de moeder nu de omgangsregeling beperken. De vader is het hier niet mee eens en wil de huidige omgang handhaven.

Kan de vader zich beroepen op de in de loop der jaren gewoon geraakte omgangsregeling en deze juridisch afdwingen? Kan de vader aanspraak maken op gezamenlijke voogdij?


Met het niet nakomen van de omgangsregeling heeft het dus wel te maken Wink

Ik denk dat in dit geval de vader zeer zeker er een zaak van moet gaan maken. Juist nu, want in de meeste gevallen is dit het begin van alle ellende waardoor je, voor je het weet, je het kind niet meer ziet.

Rechters kunnen inderdaad niet heksen, maar als de feiten voor je neus liggen lijkt mij dat een uitspraak doen op basis van die feiten niet moeilijk is. Helaas blijkt de praktijk nogal anders te zijn waardoor het recht van kinderen en van de vaders regelmatig geschonden wordt onder het mom van "voor de rust van het kind" of iets in die trant. Juist de onrust die (vaak) de moeder creërt zijn de grondslag waardoor het kind speelbal wordt in deze situaties.

Wat hier terecht gezegt wordt is dat als een vader dit zou veroorzaken hij heel snel een straf of iets dergelijks opgelegt krijgt (immers het kind werd toch al bij de vader weggehouden, dus als de vader de bak in moet merkt het daar weinig van). Waar een hele hoop vaders nu om smeken (het vriendelijk vragen zijn ze voorbij) is dat moeders nu eens met dezelfde maten aangepakt worden. De vaders willen niet dat de moeders ook in de bak belanden (is immers niet goed voor het kind), maar wel dat er vanuit het rechtssysteem een signaal afgegeven gaat worden dat moeders met èchte bewijzen op tafel moeten komen en niet om dat de moeder een hekel aan haar ex-man heeft of jaloers is op de nieuwe partner van...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tussenwalenschip








Berichten: 194


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mara.
Ik ben het volkomen met je eens, zoals je dit neerzet,
Het is inderdaad de hoogste tijd, dat dit veranderd moet worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Joey26



Leeftijd: 66
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram


Berichten: 127


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 13:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mara,

Exact, helemaal mee eens, zó heb ik het ook gelezen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 19:52    Onderwerp: Re: Gezamenlijk ouderlijk gezag en bezoekregeling kind Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mara schreef:
Waterman schreef:
Echter recentelijk heeft de moeder haar houding veranderd. Vader heeft een nieuwe vriendin en moeder heeft hier moeite mee. Onder het motto van "ik ben de baas dus ik bepaal" wil de moeder nu de omgangsregeling beperken. De vader is het hier niet mee eens en wil de huidige omgang handhaven.

Kan de vader zich beroepen op de in de loop der jaren gewoon geraakte omgangsregeling en deze juridisch afdwingen? Kan de vader aanspraak maken op gezamenlijke voogdij?


Met het niet nakomen van de omgangsregeling heeft het dus wel te maken Wink

Lees het nog eens. Moeder wil de omgangsregeling beperken. Er staat niet dat ze de omgangsregeling niet meer wil nakomen. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

Er was kennelijk nooit iets formeel vastgelegd, en het is inderdaad handig om dat nu wel te doen. Dat advies is hem dan ook gegeven. Maar er is in dit geval niet direct iets waar de wetgever veel aan had kunnen doen.

Quote:
Ik denk dat in dit geval de vader zeer zeker er een zaak van moet gaan maken. Juist nu, want in de meeste gevallen is dit het begin van alle ellende waardoor je, voor je het weet, je het kind niet meer ziet.

Dan kijk je wel erg ver vooruit. Waarom er problemen bij halen die zich helemaal niet hoeven voor te doen?

Quote:
Wat hier terecht gezegt wordt is dat als een vader dit zou veroorzaken hij heel snel een straf of iets dergelijks opgelegt krijgt (immers het kind werd toch al bij de vader weggehouden, dus als de vader de bak in moet merkt het daar weinig van).

Heb je daar een concreet voorbeeld van?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Mara



Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 59


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 19:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ga ik even voor je opzoeken bona fides Wink
_________________
When life gives you lemons, turn them into lemonade
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider



Leeftijd: 56
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 406


BerichtGeplaatst: do 05 mrt 2009 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BonaFides schreef:
Lees het nog eens. Moeder wil de omgangsregeling beperken. Er staat niet dat ze de omgangsregeling niet meer wil nakomen. Dat zijn echt twee verschillende dingen.


het beperken van een omgangsregeling die onderling is overeengekomen betekent hetzelfde als de afgesproken omgangsregeling niet nakomen.

Dat deze onderling afgesproken en al jaren zo uitgevoerde omgangsregeling niet op papier staat doet hier niets aan af.

BonaFides schreef:
Waarom er problemen bij halen die zich helemaal niet hoeven voor te doen?


Deze opmerking is mij volstrekt onbegrijpelijk. Het feit dat een ouder de afgesproken omgangsregeling eenzijdig gaat beperken is voor de andere ouder indien overleg niet helpt alle reden om er een zaak van te maken. Ik zie niet in waarom dit een probleem erbij halen is.

LJN: AR8250, Hoge Raad, 01198/04

Noot vooraf hier gaat het om een door de rechter vastgestelde omgangsregeling.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 5 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds