Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 15:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gewaarmerkt exemplaar rechtsgeldig?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JanPetter



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014 17:59    Onderwerp: Gewaarmerkt exemplaar rechtsgeldig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste lezers,

Ik heb een aantal vragen m.b.t. het gewaarmerkte exemplaar:

- Kan eraan een gewaarmerkt exemplaar rechten worden ontleend en zodoende aan de zaken die zijn vermeld op het gewaarmerkte exemplaar? (Ik kan dit niet terugvinden als leek in een artikel).
- Kunnen de resultaten op een gewaarmerkt exemplaar door de uitgever daarvan na jaren (bijv. 5) worden ingetrokken en/of kan het gewaarmerkte exemplaar door de uitgever nietig worden verklaard?

Oftewel, wat is de juridische status en bindendheid van een gewaarmerkt exemplaar? En wat word er verstaan onder een gewaarmerkt exemplaar?

Alvast mijn hartelijke dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Examplaar van wat?

Jij hebt vast een bepaalde context in de gedachten, maar die kunnen wij niet raden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JanPetter



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014 18:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een overzicht van behaalde studieresultaten.
Het betreft een cijferlijst met een stempel en handtekening.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JanPetter schreef:
Een overzicht van behaalde studieresultaten.
Het betreft een cijferlijst met een stempel en handtekening.

Tegenover welke instantie zou je daaraan welke rechten willen ontlenen?

Als het gaat om een sollicitatie bij een bedrijf, dan zal het dat bedrijf vast niet uitmaken hoe lang geleden dat overzicht is gewaarmerkt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014 18:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pure speculatie van mijn zijde, maar als het gaat om studieresultaten behaald in het kader van een nog niet afgeronde studie die nu door de universiteit op grond van het examenreglement door het verloop van de jaren als vervallen worden beschouwd, dan staat dat geheel los van enig gewaarmerkt exemplaar dat je zou hebben.

Dat exemplaar kan dienen als bewijs van de behaalde resultaten, maar tegenover de universiteit hoef je die resultaten niet te bewijzen. De universiteit kan eenvoudigweg in haar administratie kijken en constateren dat jij inderdaad met goed gevolg bepaalde tentamens hebt afgelegd. Maar het punt is dat die resultaten op grond van het examenreglement niet meer meetellen. Een gewaarmerkt exemplaar van die resultaten verandert daar precies niets aan.

Maar nogmaal, dit is pure speculatie. Als je ons uitlegt waar het je concreet om te doen is, kunnen we meer zeggen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JanPetter



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014 19:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allen alvast hartelijk dank voor de reacties.
Het betreft het volgende scenario.

Alle modules zijn met goed gevolg afgesloten, so far so good. Nu is er dus een diploma aanvraag ingediend en is opeens het resultaat van 1 module verdwenen (niet op grond van het feit dat het cijfer vervallen is). Het probleem is nu dat ze het cijfer niet meer kunnen vinden en beweren dat die toets dus nooit gemaakt is.

Punt in mijn ogen is dat:
- Ze hebben al eerder erkend dat de betreffende module met goed gevolg is afgesloten (door middel van het gewaarmerkte exemplaar). (Het feit dat zij hun administratie niet op orde hebben daar mag mijn inziens niet de student de dupe van worden).
- Als de module zoals zij beweren niet met goed gevolg is afgesloten waarom hebben zij dan niet artikel 1 2 en 3 uit hun eigen reglement uitgevoerd. (Die schrijven immers voor dat een student een Bindend Studiewijs Advies dient te krijgen of tenminste op de hoogte gebracht dient te worden dat deze niet voldoet. Twee dat een student niet mag beginnen met de minor.

Het niet kunnen vinden van een resultaat lijkt mij een minder sterk argument dan een door hun zelf gewaarmerkt exemplaar?

De case is dus dat ze een cijfer niet meer kunnen terugvinden (na 4 jaar), hun enige argumentatie. (De rest spreekt allemaal tegen ze, je zou bijna stellen dat dit resultaat doelbewust niet gevonden kan worden).

Aanvulling:
Hun aangeboden oplossing, 1 kans om hem opnieuw te maken. Terwijl, als dat studieresultaat niet behaald zou zijn zou er normaliter ieder jaar een kans zijn geweest (dat zou betekenen dat er dan 3 kansen ontbreken). Tevens is de student in kwestie niet meer in Nederland wonend, deze mocht immers uitgaand van het resultaatoverzichten van de onderwijsinstelling uitgaan dat alle modules met goed gevolg waren afgesloten en hij niet meer in Nederland hoefde te zijn om een toets te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 30 nov 2014 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een gewaarmerkt bewijs hebt dan, denk ik dat ze bij de rechter het onderspit zullen delven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JanPetter schreef:
Alle modules zijn met goed gevolg afgesloten, so far so good. Nu is er dus een diploma aanvraag ingediend en is opeens het resultaat van 1 module verdwenen (niet op grond van het feit dat het cijfer vervallen is). Het probleem is nu dat ze het cijfer niet meer kunnen vinden en beweren dat die toets dus nooit gemaakt is.

Ai, dat is merkwaardig.

Wat zeggen ze van het gewaarmerkte exemplaar? Zien ze het aan als echt en onvervalst?

Zo ja, dan zie ik geen enkele reden waarom ze hun administratie niet corrigeren.

Zo noee, dan ik benieuwd wat hun standpunt is. Een vervalsing? Of vals opgemaakt door een corrupte medewerker?

Is de universiteit alle sporen van die module kwijtgeraakt, of ontbreekt alleen het cijfer voor deze student?
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JanPetter



Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2014 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reacties.

bona fides schreef:

Wat zeggen ze van het gewaarmerkte exemplaar? Zien ze het aan als echt en onvervalst?

Zo ja, dan zie ik geen enkele reden waarom ze hun administratie niet corrigeren.

Zo noee, dan ik benieuwd wat hun standpunt is. Een vervalsing? Of vals opgemaakt door een corrupte medewerker?

Is de universiteit alle sporen van die module kwijtgeraakt, of ontbreekt alleen het cijfer voor deze student?


Hun standpunt, een dergelijk exemplaar is eenvoudig te fabriceren door middel van een computer / fotoshop. Ze zijn vervolgens op het feit gewezen dat het document op echtheid te controleren valt, hun reactie hierop: 'ook als het document authentiek is, dan dient de module alsnog gedaan te worden want wij hebben het cijfer niet (dus is de module niet behaald)'. Daarbij stellen ze dat ze het examen niet terug kunnen vinden en dat de student niet op de intakenlijst staat van die examen (iets wat dus niet mogelijk is).

Of meerdere studenten te maken hebben met hetzelfde probleem bij deze module is me niet duidelijk. Bij andere modules komt het voor.

Een mogelijk gevolg van dit gedoe is dat de student per 1 februari te maken krijgt met een studieschuld van 15k. (De prestatiebeurs zal dan niet worden omgezet in een gift). Ter verduidelijking, het gaat hier niet om een officiële module, maar om een instaptoets uit jaar 1.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014 1:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De loutere stelling 'zoiets valt misschien na te maken in photoshop' vind ik niet overtuigend, temeer als alle andere zaken op het gewaarmerkte exemplaar kloppen.

Ik zou immers analoog kunnen zeggen: ja dit contract hebt u zelf getypt en mijn handtekening ergens anders vandaan. Een rechter zal daar niet zomaar in meegaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 02 dec 2014 1:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Examen aanvragen en in bezwaar en vervolgens beroep tegen de weigering...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds