Gestolen motor gekocht?
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Strafrecht

#1: Gestolen motor gekocht? Auteur: pcw BerichtGeplaatst: wo 25 jan 2017 12:29
    —
Onlangs heb ik samen met mijn zoon voor een gangbare prijs een circa 10 jaar oude buitenboordmotor van een particulier gekocht. De verkoper is eigenaar van een groot bedrijf en alles kwam betrouwbaar over. Bij thuiskomst gingen we op zoek naar het typenummer van de motor om wat meer technische gegevens te kunnen achterhalen voor bijv het onderhoud. Heel naïef natuurlijk maar er bleek geen serienummer op de motor te zitten, dat had ik bij de koop meteen moeten controleren (achteraf gedacht). Hierdoor had ik al snel een "niet pluis onderbuikgevoel". Erg vervelend, ook naar mijn zoon toe.

Ik heb vervolgens bij de verkoper de historie van de motor nagevraagd. Die gaf aan de motor 2 jaar eerder eveneens ter goede trouw van een particulier te hebben gekocht maar het exacte adres van de verkoper destijds kon hij niet meer achterhalen of terugvinden in mails. Het terugdraaien van de transactie werd geweigerd helaas.

Het probleem is nu dat ik niet zeker weet of de motor gestolen is. Het vaart niet zo lekker zonder zekerheid over de status van het gekochte product.

Ik vertrouw de verkoper wel maar weet dus niet wat de voor-voorgeschiedenis is. Wat zijn mijn rechten, plichten en risico's in dit scenario. Ik hoop dat iemand mij daarover kan informeren. Daarnaast vraag ik me af wat ik moet doen in het geval ik ooit vragen van bijv. de waterpolitie krijg over het ontbreken van het serienummer.

Na deze ervaring heb ik iig geleerd dit soort producten niet meer bij een particulier te kopen. Dank alvast voor een reacite

#2:  Auteur: Regin BerichtGeplaatst: wo 25 jan 2017 15:29
    —
Als de motor is gestolen, kan de oorspronkelijke eigenaar de motor tot drie jaar na de diefstal bij u als zijn eigendom opeisen. Aangenomen dat de verkoper de motor inderdaad twee jaar geleden heeft verkregen, loopt u het risico van opeising door de oorspronkelijke eigenaar waarschijnlijk nog ten hoogste een jaar. Tegenover anderen geldt u gewoon als eigenaar, omdat u te goeder trouw de motor heeft gekocht. Zie 3:86 lid 3 BW.

Het voorgaande is alleen anders als het ontbreken van het serienummer zodanig verdacht is, dat u de motor niet meer te goeder trouw heeft verkregen. Als er verder geen aanwijzingen waren dat de motor is gestolen (bijvoorbeeld beschadigingen of een te lage prijs), lijkt mij dat daar geen sprake van is, maar ik heb geen jurisprudentie op dit punt nagezocht.

#3:  Auteur: RB_1969 BerichtGeplaatst: do 26 jan 2017 12:49
    —
Mailtjes bewaren / printen en niet druk over maken. Zie post Regin, u hebt de motor te goeder trouw gekocht en u valt dus niets te verwijten.

#4:  Auteur: pcw BerichtGeplaatst: wo 01 feb 2017 10:23
    —
Dank voor de antwoorden en toelichting!



Rechtenforum.nl -> Strafrecht

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl