Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gestolen boot gekocht...
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fishman



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 16 jan 2016 16:42    Onderwerp: Gestolen boot gekocht... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,

In mei 2015 heb ik een boot gekocht voor een redelijk bedrag. Na enige tijd kwam ik er achter dat het om een gestolen boot ging. Ik heb dit meteen bij de politie gemeld. Die hebben de boot in beslag genomen en mij als bewaarder aangesteld. De originele aangever is een brief gestuurd met de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de teruggave van de boot aan mij. Na een aantal maanden kreeg ik te horen dat dit niet was gebeurd en dat ik de boot terug kreeg. Hier heb ik voor getekend. Ik helemaal happy.
Krijg ik vandaag een brief van de rechtbank dat de eigenaar toch in bezwaar is gegaan en dat de rechtszaak komende maandag al is. Ik mag daar bij zijn.
Volgens art. 86 Burgelijk wetboek, kan de originele eigenaar nog 3 jaar na diefstal aanspraak maken. Ik kwam er na meer dan 3 jaar achter dat de boot van diefstal afkomstig was.

Uiteraard ga ik naar de rechtszaak en neem mijn bewijs van 'ontvangst uit handen van politie mee'.

Hebben jullie verder nog tips wat ik kan doen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Stolenboats.nl



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016 11:22    Onderwerp: Re: Gestolen boot gekocht... Reageer met quote Naar onder Naar boven

fishman schreef:
Hoi,

In mei 2015 heb ik een boot gekocht voor een redelijk bedrag. Na enige tijd kwam ik er achter dat het om een gestolen boot ging. Ik heb dit meteen bij de politie gemeld. Die hebben de boot in beslag genomen en mij als bewaarder aangesteld. De originele aangever is een brief gestuurd met de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen de teruggave van de boot aan mij. Na een aantal maanden kreeg ik te horen dat dit niet was gebeurd en dat ik de boot terug kreeg. Hier heb ik voor getekend. Ik helemaal happy.
Krijg ik vandaag een brief van de rechtbank dat de eigenaar toch in bezwaar is gegaan en dat de rechtszaak komende maandag al is. Ik mag daar bij zijn.
Volgens art. 86 Burgelijk wetboek, kan de originele eigenaar nog 3 jaar na diefstal aanspraak maken. Ik kwam er na meer dan 3 jaar achter dat de boot van diefstal afkomstig was.

Uiteraard ga ik naar de rechtszaak en neem mijn bewijs van 'ontvangst uit handen van politie mee'.

Hebben jullie verder nog tips wat ik kan doen?


Beste Fishman,

Tips heb ik niet, zeker niet nu de zitting al geweest is.
Wel acht ik de kans op behoud van je boot groot, als je idd een redelijk bedrag hebt betaald en niet naief hebt gehandelt.
Met dat laatste bedoel ik het kopen van een boot waaraan nog een doorgeknipt slot hangt, een naam of registratienummer zichtbaar is verwijderd of niet aanwezig als dit wel had moeten zijn (snelvarend bijv.).
Artikel 86 geldt voor de benadeelde maar tot 3 jaar, daarna moet een faire afweging worden gemaakt, waarbij beide partijen in beginsel evenveel recht hebben.
Mee kan wegen of de benadeelde door een verzekeraar schadeloos gesteld is geworden.
In dat geval weegt m.i. het belang van de huidige bezitter zwaarder.

Ik ben zeer benieuwd naar wat er door de rechter is besloten in jou geval. Zou je hier een update willen plaatsen?

m.vr.gr.
Stolenboats.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 20 jan 2016 22:36    Onderwerp: Re: Gestolen boot gekocht... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stolenboats.nl schreef:
Artikel 86 geldt voor de benadeelde maar tot 3 jaar, daarna moet een faire afweging worden gemaakt, waarbij beide partijen in beginsel evenveel recht hebben.

Dat laatste lijkt me niet juist.

De vraag is eerst of TS eigenaar is geworden. Daarvoor is inderdaad van belang of hij niet had moeten betwijfelen of de verkoper wel rechtmatig eigenaar was. Hoefde hij dat niet, dus was hij te goeder trouw ten aanzien van de beschikkingsbevoegdheid van de vervreemder, dan is hij eigenaar geworden. Eigenaar ten opzichte van iedereen, behalve, gedurende 3 jaar, ten opzichte van de bestolen eigenaar. Hierover zijn we het eens.

Die 3 jaar zijn nu voorbij. TS is nu dus eigenaar ten opzichte van iedereen en dus ook ten opzichte van de bestolen eigenaar. Die is dus geen eigenaar meer. (Op dit punt lopen de meningen wellicht uiteen. Ik herinner mij deze draad waarin werd betoogd dat de bestolen eigenaar na 3 jaar wel zijn recht op revindicatie verliest, maar niet zijn relatieve eigendomsrecht. Ik kwam in die draad echter tot de conclusie dat dat eigendomsrecht door het verval van de revindicatiemogelijkheid wel degelijk ophoudt te bestaan. Maar als iemand dat beter weet, dan hoor ik het graag.)

TS heeft als eigenaar m.i. dus gewoon recht op zijn boot. Ik zie hierbij geen plaats voor een belangenafweging. De bestolen eigenaar kan de dief, of wellicht de heler, aanspreken.

Overigens weet ik niet in hoeverre rechters zich in strafrechtelijke zaken (dat lijkt me hier het geval) strikt aan de regels van het BW houden...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Stolenboats.nl



Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016 10:20    Onderwerp: Re: Gestolen boot gekocht... Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
TS heeft als eigenaar m.i. dus gewoon recht op zijn boot. Ik zie hierbij geen plaats voor een belangenafweging. De bestolen eigenaar kan de dief, of wellicht de heler, aanspreken.

Overigens weet ik niet in hoeverre rechters zich in strafrechtelijke zaken (dat lijkt me hier het geval) strikt aan de regels van het BW houden...


Ik kan u in bovenstaande geheel volgen en zal dit hernieuwd inzicht de mijne maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 21 jan 2016 10:36    Onderwerp: Re: Gestolen boot gekocht... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stolenboats.nl schreef:
bona fides schreef:
TS heeft als eigenaar m.i. dus gewoon recht op zijn boot. Ik zie hierbij geen plaats voor een belangenafweging. De bestolen eigenaar kan de dief, of wellicht de heler, aanspreken.

Overigens weet ik niet in hoeverre rechters zich in strafrechtelijke zaken (dat lijkt me hier het geval) strikt aan de regels van het BW houden...


Ik kan u in bovenstaande geheel volgen en zal dit hernieuwd inzicht de mijne maken.

Maar intussen ben ik ook benieuwd hoe het is afgelopen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016 4:29    Onderwerp: Re: Gestolen boot gekocht... Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik herinner mij deze draad waarin werd betoogd dat de bestolen eigenaar na 3 jaar wel zijn recht op revindicatie verliest, maar niet zijn relatieve eigendomsrecht. Ik kwam in die draad echter tot de conclusie dat dat eigendomsrecht door het verval van de revindicatiemogelijkheid wel degelijk ophoudt te bestaan. Maar als iemand dat beter weet, dan hoor ik het graag.

Na herlezing ben ik het eens met jouw uitleg en heb mijn bericht in dat topic aangepast. Artikel 3:86 lid 1 heelt de beschikkingsonbevoegdheid van de vervreemder als aan de voorwaarden van dat artikel wordt voldaan, zodat je inderdaad niet hoeft te kijken naar de verkrijgende verjaring van artikel 3:99. Zodra de rechtsvordering van de oorspronkelijk eigenaar op grond van artikel 3:86 lid 4 verjaart, is er niets meer van zijn eigendomsrecht over.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
fishman



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: do 04 feb 2016 11:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb helaas geen meldingen van dot forum ontvangen, daarom een late reactie.
Maar ik mag de boot houden. 3 Jaar regeling is niet over gesproken. Dat ik ter goeder trouw ben, was het voornaamste punt...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 05 feb 2016 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

fishman schreef:
Ik heb helaas geen meldingen van dot forum ontvangen, daarom een late reactie.
Maar ik mag de boot houden. 3 Jaar regeling is niet over gesproken. Dat ik ter goeder trouw ben, was het voornaamste punt...

Gefeliciteerd en dank voor de feedback Smile

Goede trouw is inderdaad het belangrijkste vereiste. Toch zou ik verwachten dat er aandacht zou zijn voor de termijn van 3 jaar. Maar misschien was iedereen het er sowieso over eens dat die termijn al voorbij was...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds