Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 22:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geregistreerd partnerschap
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet het GP worden afgeschaft?
Ja, want
15%
 15%  [ 4 ]
Nee, want
73%
 73%  [ 19 ]
Weet ik niet
11%
 11%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 26

Auteur Bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@marcel: Nou op de Universiteit gaan we iig wat dieper in op bepaalde vraagstukken en dat bedoel ik dus ook met dat 'echte' huwelijk. Zoals ik al meedere malen heb gezegd bestaat het homohuwelijk voor de wet ( met de nodige verschillen tussen een heterohuwelijk) in die zin is het dus een wettig huwelijk. Maar als je dieper in het recht kijkt kan je dit beschouwen als een 'onecht' huwelijk, omdat de afstammingsrechtelijke gevolgen, van rechtswege, ontbreken. Met andere woorden, veel hoogleraren vinden dus dat de wetgever een onjuiste keuze heeft gemaakt door hier de naam huwelijk aan te verbinden.
Dat een homopaar wel kinderen kan adopteren heeft dan ook werkelijk niks van doen met het feit dat er verschil zit tussen een homohuwelijk en een heterohuwelijk. Want, zoals door Flash aangevuld, dat zijn geen afstammingsrechten van rechtswege.
De stelling die jij blijft volhouden dat er geen verschil zit tussen een heterohuwelijk en een homohuwelijk is belachelijk en is dus al meedere malen door o.a. mij weerlegd. Dat jij de argumenten daarvoor niet snapt is jouw probleem.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik zeg niet dat er geen verschillen zijn, ik ben het niet eens met JOU stelling dat een huwelijk tussen partners van gelijk geslacht geen echt huwelijk is.
Volgens mij is de wetgever nog altijd degene die dat bepaald!

De aanval op mijn HBO-status blijf ik flauw en onnodig vinden Twisted Evil
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 15:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eva schreef:
Hij wil namelijk beweren dat een homohuwelijk wél van rechtswege afstammingsrechtelijke gevolgen heeft.

En dat heb ik beweerd WAAR?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Quote:
sinds wanneer stelt de wet homo's en hetereo's niet gelijk?


Jij hebt in meerdere posts beweerd dat het homo en heterohuwelijk wel gelijk is. Aan een heterohuwelijk zitten , van rechtswege, afstammingsrechtelijke gevolgen. Jij beweert dat het homohuwelijk dus gelijk is aan het heterohuwelijk ( aangezien je zegt dat homo's en hetero's voor de wet gelijk zijn gesteld) en dus beweer je daarmee dat aan een homohuwelijk ook van rechtswege afstammingsrechtelijke gevolgen zitten.


Laatst aangepast door Eva op vr 05 nov 2004 16:02, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wel een erg rigide interpretatie van het huwelijk, Eva. Alleen als je kroost kan krijgen heb je een echt huwelijk. Natuurlijk is de wetgeving over het huwelijk ooit ontstaan om afstamming en erfopvolging te regelen. Maar in de hedendaagse maatschappij zijn er genoeg mensen die een huwelijk aangaan en om wat voor reden (onvruchtbaar, fysiek onmogelijk of eigen keuze) dan ook geen afstammelingen krijgen of kunnen krijgen. Ik zie geen noodzakelijkverband tussen huwelijk en afstamming. Maar misschien zie ik het verkeerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Eva: dat bedoel ik dus. Ik vind een huwelijk tussen partners van gelijk geslacht een net zo goed ''echt'' huwelijk, daar was de opmerking die jij aanhaalt op gericht, dan kun je hem wel uit zijn verband gaan halen maar daarme is het nog niet mijn standpunt geworden... Dat er verschillen zijn valt niet te ontkennen, maar simpelweg stellen dat een huwelijk niet ''echt'' is omdat de afstammingsrechtelijke gevolgen ontbreken vind ik te kort door de bocht. En tevens geen geldig argument voor de stelling dat een huwelijk tussen partners van gelijk geslacht niet ''echt'' is van rechtswege, of dat homo's en hetero's ongelijk zijn volgens de wet, wat jij wel impliceert met de term ''onecht''!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, sorry mr crowley maar dan zie je het dus verkeerd. Zoals al heel vaak is gezegd is een van de belangrijkste, dan wel niet het allerbelangrijkste, rechtsgevolg van een huwelijk de afstammingsrechten.
Dat heeft dus alles met elkaar te maken.
Of je dan onvruchtbaar bent of weet ik veel wat dat heeft er toch helemaal niks mee te maken?! Het ging er gewoon om dat er bij het heterohuwelijk wél afst.gevolgen zijn en bij het homohuwelijk niet. Marcel had de gedachte dat hetero's en homo's altijd gelijk worden behandeld door de wet maar dat is dus simpelweg gewoon niet zo. Dat heb ik toen gezegd maar hij schijnt dat niet te geloven.
En over dat 'onecht', dat heb ik niet voor niets steeds tussen aanhalingstekens gezet, ik dacht dat dat wel aangaf in wat voor context ik en velen met mij dat bedoelen. Dat heeft dus puur met de rechtsinterpretatie te maken, en niks met mijn gevoel over het homohuwelijk of het hele tradtionele huwelijk, want daar ben ik absoluut geen voorstander van ofzo.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Quote:
En tevens geen geldig argument voor de stelling dat een huwelijk tussen partners van gelijk geslacht niet ''echt'' is van rechtswege, of dat homo's en hetero's ongelijk zijn volgens de wet, wat jij wel impliceert met de term ''onecht''!!


Niet echt is van rechtswege??? Volgens mij haal je alles nu een beetje door elkaar hoor! Dat van rechtswege dat past bij het hele afstammingsverhaal niet bij het 'echt'zijn.

Ze zijn dus ook ONGELIJK op dit punt volgens de wet, hoevaak moet ik dat nog zeggen!!!!!!!!

marcel schreef:
Quote:
Dat er verschillen zijn valt niet te ontkennen


Ja nu valt het opeens niet te ontkennen nadat ik dat meerdere malen aan je moest uitleggen omdat je dat niet geloofde. Maar in de posts daarvoor begreep jij niet dat er verschillen waren en vond je dat zelfs in strijd met allemaal dingen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

*zucht*

Probeer een eerlijke discussie te voeren ajb, irritatie en sarcasme is niet echt nodig toch? IK vind het bestaan van verschil tussen beide ( dat bestaat, dat ontken ik niet!) geen geldig argumenten voor het niet gelijk stellen ( DAAR ben ik het dus niet mee eens!) van het hetero- en/of homohuwelijk door de WET!. OOK niet omdat een van die verschillen het ontbreken van afstemmingsrechtelijke gevolgen van rechtswege is. ( Dat ik daarin niet alleen sta is toch ook duidelijk, gezien voorgaande posts?)
We zijn het dus niet eens. Jij vind dat ieder verschil tussen mensen moet leiden tot niet gelijk stellen door de wet, ik vind van niet.
Echter, dat we het niet eens zijn is 1 ding, dat ik daardoor automatisch ongelijk heb is iets heel anders! Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan zie ik het maar verkeerd. Ik denk dat voor veel mensen de belangrijkste reden om te gaan trouwen is, dat je iemand gevonden hebt waarmee je de rest van je leven wil delen. Niet zo zeer het feit dat je mogelijk afstammelingen krijgt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Eva: misschien interessant om te lezen; stukken Tweede Kamer, nota n.a.v. het verslag, 26672, nr. 5. Vooral de opmerkingen ingebracht door de kleine christelijke fracties en pag. 5 onder 2.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: vr 05 nov 2004 17:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@mr crowley: Tuurlijk zo zien waarschijnlijk de meeste mensen het!!! Ik heb het dus ook helemaal niet over de morele waarden ofzo van het huwelijk, ik heb zelf helemaal geen tradtioneel beeld ofzo van het huwelijk en ben absoluut niet christelijk. En ik weet zeker dat al die hoogleraren dit ook niet in die zin vreemd vinden. Maar ik bekijk het puur vanuit een rechtsinterpretatie ( ik studeer immers rechten!). In dat op zicht is het gewoon een hele rare situatie.


marcel schreef:

Quote:
IK vind het bestaan van verschil tussen beide ( dat bestaat, dat ontken ik niet!) geen geldig argumenten voor het niet gelijk stellen ( DAAR ben ik het dus niet mee eens!) van het hetero- en/of homohuwelijk door de WET!. OOK niet omdat een van die verschillen het ontbreken van afstemmingsrechtelijke gevolgen van rechtswege is.


Als er verschillen bestaan dan is iets toch niet gelijk??? Hoe kan je dat anders zien!!! En ga nou niet aankomen met dingen als 'als mens is iedereen gelijk' want je weet best dat ik dat net zo goed vindt. Het gaat hier puur om het feit dat ze dus niet gelijk zijn voor de wet, in de zin van ze hebben niet dezelfde rechtsgevolgen en zijn dus niet gelijk gesteld aan elkaar. Als je vindt dat er verschillende rechtsgevolgen zijn (wat jij dus nu zegt te onderkennen) dan kun je ze dus nooit gelijk aan elkaar stellen, dat is onmogelijk.
En dat is ook waar deze hele discussie in eerste instantie om ging. Dat er dus wel degelijk verschillen tussen de beide huwelijken bestaan. In eerste instantie ontkende jij dat en ik heb toen uitgelegd waarin ze dan verschillen van elkaar. Dat jij dan gewoon niet kunt zeggen dat je dat niet wist en nu dus wel( net zoals ik zoveel dingen niet weet en altijd nog leer) en dan vervolgens de hele discussie gaat verdraaien ( in de zin van het verdraaien of niet goed begrijpen wat ik met 'onecht' bedoel ) vind ik een beetje flauw.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2004 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
IK vind het bestaan van verschil tussen beide ( dat bestaat, dat ontken ik niet!) geen geldig argumenten voor het niet gelijk stellen ( DAAR ben ik het dus niet mee eens!) van het hetero- en/of homohuwelijk door de WET!.


Niet alles is letterlijk in de wet te vinden. Het gaat ook om hoe je de wet interpreteert. Zoals mr. Crowley terecht opmerkt zijn ook de MvT's zeer belangrijk. De wet zal nooit direct zeggen dat een homohuwelijk niet gelijk staat met een heterohuwelijk. Niettemin is dit in de praktijk wel het geval.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2004 13:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OK, NU heb je dan eindelijk! goed uitgelegd wat je bedoeld met onecht! En nu geef je een geldig argument voor je stelling. Ik begrijp nu ook veel beter wat je bedoeld. Als ik zeg dat beide gelijk zijn ondanks de verschillen, heb ik het meer over de direct in de wet genoemde gevolgen van het huwelijk tussen beide partners (fiscaal, erfrecht etc etc gewoon titel 5 boek 1 BW). Simpelweg vastpinnen op het verschil in afstammingsrecht ( en dan ook nog alleen dat van rechtswege!) blijf ik onvoldoende vinden om beide huwelijken niet gelijk te stellen. Jij vind echter, dat het huwelijk in de eerste plaats daarvoor bedoeld is, en dat derhalve het ontbreken hiervan een nieuwe rechtssituatie heeft geschapen.
IK vind dus van niet. We zijn het dus wel eens over het feit, maar niet over de gevolgen van dat feit, vanuit een juridisch oogpunt. En aangezien OOK de hoogleraren het niet altijd eens zijn over dit onderwerp, is dat helemaal niet zo vreemd.
Het huwelijk tussen partners van gelijk geslacht is nieuwe rechtsmaterie, die in de loop der tijd nog veel verder zal ontwikkelen. Dat dat betekent dat men moet afstappen van verouderde definities en interpretaties is ook neits nieuws onder dezon, het is maar goed ook dat dat af en toe gebeurd.
Dat ik nog niet direct het vak gevolgd heb, wil nog niet zeggen dat ik over DIT onderwerp niet mee kan praten, Niet omdat ik nou rechten studeer op HBO maar simpelweg omdat het me interesseerde. Vanwege mijn eigen homostatus vooral Wink andere onderdelen van PFE houd ik me bewust buiten, anders dan het stellen van vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Okidoki

Okidoki

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 1645


BerichtGeplaatst: za 06 nov 2004 14:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
OK, NU heb je dan eindelijk! goed uitgelegd wat je bedoeld met onecht! En nu geef je een geldig argument voor je stelling.


Naar mijn mening is Eva in de gehele discussie duidelijk geweest. Ze heeft haar stellingen dus al goed uitgelegd alleen jij hebt haar niet goed begrepen. Ze heeft alleen herhaald wat ze al eerder schreef. Het is dus zo dat jij NU (pas) begrijpt wat ze bedoeld.
Ik merk bij Marcel duidelijk een persoonlijk tintje (dat geeft hij zelf ook aan) en daar is niets mis mee, maar de ervaring leert dat men dan bepaalde zaken wat meer aantrekt en sommige punten meer aandacht geeft dan ze verdienen of andersom. Ook het feit dat jij bepaalde woorden hebt benadrukt door ze met hoofdletters te schrijven geeft dit aan. Persoonlijk vind ik dit laatste overbodig en storend. Nogmaals, ik vind dat Eva helder en duidelijkheid heeft uitgelegd wat haar standpunt is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 4 van 6 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds