Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geregistreerd partnerschap
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Moet het GP worden afgeschaft?
Ja, want
15%
 15%  [ 4 ]
Nee, want
73%
 73%  [ 19 ]
Weet ik niet
11%
 11%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 26

Auteur Bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 13:50    Onderwerp: Geregistreerd partnerschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het geregistreerd partnerschap ondervindt buiten Nederland eigenlijk geen erkenning.
Waarom zouden we het dan niet afschaffen?
Als je JA kiest geef dan ook aan waarom
Als je NEE kiest geef dan ook waarom
Kies NIET weet ik niet.
Iedere (toekomstige) jurist heeft een mening, dus lees dan eerst de standpunten voor en tegen en vorm een mening.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee want:

Het feit dat het in het buitenland geen erkenning geniet vind ik een weinig omvattend argument om het dan maar helemaal af te schaffen. Binnen Nederland zijn er genoeg voordelen(meeste zijn terug te vinden in het topic over de flitsscheiding) die er voor pleiten om het geregistreerd partnerschap te behouden. Wil je erkenning in het buitenland, dan staat de weg van het huwelijk gewoon nog open. Het GP en het huwelijk kunnen best naast elkaar bestaan dus zie geen reden om weer naar een systeem over te stappen waarin slechts een van beide mogelijk is.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Diana

Diana

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 430


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 17:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat het GP nu buiten Nederland geen erkenning ondervindt, wil nog niet zeggen dat het dat in de toekomst ook niet zou kunnen doen. Zolang Nederland nog een zelfstandig land is en dit soort zaken nog niet geregeld zijn door bijvoorbeeld de Europese Unie wat is er dan op tegen om het GP te laten bestaan. Er wordt gebruik van gemaakt, men heeft meer keuzes dan trouwen of testamentsaanpassing wat betreft het regelen van zaken, dus ik zie niet in waarom we het zouden moeten afschaffen als de enige reden 'het buitenland heeft het niet' is.


En Kafka, als je niet wilt dat 'weet ik niet' gekozen wordt, waarom zet je die keuze dan in de poll erbij Rolling Eyes Dat iedereen een mening heeft, betekent mijns inziens ook dat je die niet hoeft te uiten en dan zou 'weet ik niet' prima te kiezen kunnen zijn.
_________________
_______________________________________
If you always do what you always did,
you will always get, what you always got.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, want

waarom wel?



En verder zijn er al goede argumenten aangedragen hierboven, dus laat ik geen papegaaitje gaan spelen Wink
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Céline

Céline

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HZu

Berichten: 57


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, want...

Er zijn genoeg mensen die met een rede voor een geregistreerd partnerschap hebben ipv bv trouwen.

En dat het in het buitenland geen echte waarde heeft, so what, hier lekker wel Razz
_________________
Wanneer iets niet zeker is...
... is alles mogelijk!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 19 apr 2004 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie geen enkele reden waarom het geregistreerd partnerschap afgeschaft zou moeten worden. De aantallen geregistreerd partnerschap die inmiddels aangegaan zijn bewijzen wel dat het binnen nederland zijn nut wel heeft. Het homo-huwelijk wordt ook in een hoop landen niet geaccepteerd, maar dat wil niet zeggen dat het hier ook maar weg moet.

Tevens denk ik dat een goede jurist als hij ergens niet voldoende informatie over heeft niet altijd met een mening hoeft te komen, en dus is de keuze voor 'weet ik niet' volledig legitiem Very Happy
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich ben ik ook niet voor afschaffen maar ik snap wel een beetje de commotie eromheen.
Veel hoogleraren PFE( personen-familie-erfrecht) zijn volgens mij wel voor afschaffing, ten minste dat maak ik op uit de boeken die ik erover lees. ( Nuytinck)
Je hebt in NL nu de situatie dat er 4 geregelde situaties zijn, nl:

- Het heterohuwelijk
- Het homohuwelijk
- Het geregistreerd heteropartnerschap
- Het geregistreerd homopartnerschap

Veel hoogleraren/professoren vinden dit lachwekkend en hebben het idee dat de wetgever gewoon het etiket huwelijk opplakt op iets wat nooit een huwelijk kan zijn ( het gaat dan om het homohuwelijk zonder afstammingsrechtelijke gevolgen). En vinden dat je dan net zo goed het geregistreerd partnerschap kan afschaffen.
Op zich ben ik het daar wel voor een gedeelte mee eens, aan de andere kant zie ik juist een groot voordeel in de flitsscheidingen en dat kan alleen bij een geregistreerd partnerschap ( zie andere topic!). Beetje dubbel dus.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 0:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is naast de mogelijkheid van een flitsscheiding geen voordeel van een GP boven het huwelijk.
En zoals Eva ook al beschreef is de situatie dat we 4 (VIER !!!) verschillende samenlevingsvormen in Nederland hebben natuurlijk belachelijk.

En ik begon deze thread eigenlijk vanwege het feit dat flitsscheidingen in het buitenland niet erkend worden.
Als dat zo is en dat moet veranderd worden om bigamie te voorkomen waarom zouden wij dan niet gewoon het GP afschaffen.
Nu kan iemand die een GP aangegaan is met een ander in Nederland alsnog in het buitenland trouwen, wat evengoed bigamie is.
Want als het GP niet erkend word kan een Nederlander zowel trouwen als een GP aangaan...
Zouden wij dan niet het GP moeten afschaffen en niet de flitsscheiding?
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tinkerbel




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom er überhaupt geregistreerd partnerschap blijft bestaan naast het huwelijk. Voorzover ik me kan herinneren was het geregistreerd partnerschap in het leven geroepen als tussenoplossing richting de komst van het homo-huwelijk. Nu dat er is zie ik het nut van GP niet echt. Je bent of getrouwd of niet en voor de rest woon je samen of wat dan ook.

Als het gaat om erfrechterlijke en testamentaire zaken is dat ook geen reden om GP te laten staan naast het huwelijk want daar zijn genoeg andere mogelijkheden voor zoals een samenlevingscontract afsluiten. Ok, dan moet je naar de notaris maar toch.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tinkerbell heeft helemaal gelijk, maar ik zou haar toch gedeeltelijk willen aanvullen.
Dat je voor een samenlevingscontract naar de notaris moet is een feit, en dat dit geld kost is óók een feit.
Maar een GP is ook niet gratis, en de juridische gevolgen zijn veel verdergaand.
Het GP is vlees noch vis eigenlijk, het heeft een beetje de eigenschappen van een samenlevingscontract maar meer vergaande gevolgen en het heeft een beetje de eigenschappen van een huwelijk maar minder vergaande gevolgen.
Ik zou dan ook zeggen dat we gerust het GP kunnen afschaffen.
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geen ander voordeel aan het geregistreerd partnerschap??? Nou ik weet nog wel een hele grote hoor!!!! Als geregistreerd partner heb je dezelfde fiscale voordelen als een echtgenoot, maar daarentegen kost het veel minder om een geregistreerd partnerschap aan te gaan dan dat je gaat trouwen.

Dus ik denk dat het geld toch wel een zeer groot voordeel kan zijn en een voordeel waardoor er in de praktijk ook zoveel gp's voorkomen.

En daarbij zie ik ook niet in waarom we het over 4 situaties hebben. Ik bedoel homo's en hetero's zijn voor mij gewoon gelijk en dus hebben we maar twee situaties:
- Huwelijk
- Geregistreerd Partnerschap

Dat er in de literatuur mensen zijn die die belachelijk vinden kan ik vrij weinig mee omdat hun argumenten mij niet kunnen overtuigen. Het GP zitten gewoon voor sommige mensen grote voordelen aan en die mensen zullen er ook niet mee zitten dat het in buitenland niet erkend wordt.

Daarbij komt nog eens dat er in bepaalde landen ook bigamie mogelijk is, dit wordt bij ons ook niet erkend maar die landen zullen de bigamie ook niet voor ons afschaffen......
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Kafka



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 1003


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hierbij de leges van Rotterdam voor een huwelijk cq. geregistreerd partnerschap:
Website gemeente Rotterdam schreef:


Wat kost het?
Kosten huwelijksvoltrekking
Maandag, dinsdag van 9.00 uur tot 12.30 uur € 211,00
van 14.00 uur tot 16.00 uur €303,00
Woensdagochtend van 9.00 uur tot 9.30 uur kosteloos
van 9.40 uur tot 12.00 uur € 211,00 van 14.00 uur tot en met 16.00 uur € 303,00
Donderdag en vrijdag de gehele dag € 303,00
Per gemeente-getuige; € 9,00

Kosten geregistreerd partnerschap
Maandag, dinsdag van 9.00 uur tot 12.30 uur € 211,00
van 14.00 uur tot 16.00 uur €303,00
Woensdagochtend van 9.00 uur tot 9.30 uur kosteloos
van 9.40 uur tot 12.00 uur € 211,00 van 14.00 uur tot en met 16.00 uur € 303,00
Donderdag en vrijdag de gehele dag € 303,00
Per gemeente-getuige; € 9,00


Oftewel even duur in Rotterdam

Hierbij de leges van Tilburg voor een huwelijk cq. geregistreerd partnerschap:

Website gemeente Tilburg schreef:

Wat kost een huwelijk: De goedkoopste manier om te trouwen is d.m.v. een kosteloos huwelijk. In dat geval hoeft u de prijs van een trouwzaal niet te betalen. Dit kan iedere maandag- en dinsdagochtend, alleen om 9.45 uur.

De kosten van een huwelijk zijn afhankelijk van verschillende factoren:
welke trouwzaal, welke dag (evt. kosteloos of op zaterdag=extra toeslag)
benodigdheden voor ondertrouw en welk trouwboekje

Trouwzalen:
Anna Paulownazaal € 260,27
Willem II zaal € 286,79
Oranjezaal € 341,18
Zaal Berkel-Enschot € 244,35
Udenhout Raadszaal € 355,77
Udenhout B&W kamer € 257,84
Trouwboekje normaal € 6,69
Trouwboekje luxe € 18,87
Zaterdagtoeslag € 51,53

Wat kost een Geregistreerd Partnerschap:
Afhankelijk van benodigde uittreksels en aktes.
Afhankelijk van trouwzaal en trouwdatum.
Anna Paulownazaal € 260,27
Willem II zaal € 286,79
Oranjezaal € 341,18
Zaal Berkel-Enschot € 244,35
Udenhout Raadszaal € 355,77
Udenhout B&W kamer € 257,84
Trouwboekje normaal € 6,69
Trouwboekje luxe € 18,87
Zaterdagtoeslag € 51,53


Oftewel óók even duur.

Dus over de prijs hoeft niet te worden gediscussieerd die is in beide gevallen gelijk. (Tenminste in R'dam en Tillyburry)
_________________
Ich hab das forensische Sujet in meine surreale Welt transportiert und jeder, der behauptet, ich habe die zeitgenössische Justiz kritisiert oder wäre gar ihr Gegner, der hat meine Romane nie gelesen oder zumindest nicht verstanden...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Denk dat daar toch wel over doorgediscussieerd kan worden omdat de mensen die kiezen voor een huwelijk dit vaak op grond van emotionele gronden doen, die zullen niet trouwen vanwege de grote vrijstellingen die er verkregen worden. En juist deze mensen zullen dus meer geld uitgeven
want ik zie in jouw lijstje geen bruidsjurk staan (niet nodig bij GP en erg duur!) en ook niet het feestje wat naderhand gegeven wordt (wordt over het algemeen ook niet gedaan bij GP en ook erg duur). En zo zorgen de kosten eromheen toch dat het GP een stukje goedkoper is dan het huwelijk.

Tuurlijk maakt iedereen het zo duur als hij/zij zelf wilt, maar iemand die het voor emotionele gronden doet zal dus altijd meer geld kwijt zijn.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
V. van den Bos



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 40


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
Geen ander voordeel aan het geregistreerd partnerschap??? Nou ik weet nog wel een hele grote hoor!!!! Als geregistreerd partner heb je dezelfde fiscale voordelen als een echtgenoot, maar daarentegen kost het veel minder om een geregistreerd partnerschap aan te gaan dan dat je gaat trouwen.

Dus ik denk dat het geld toch wel een zeer groot voordeel kan zijn en een voordeel waardoor er in de praktijk ook zoveel gp's voorkomen.

En daarbij zie ik ook niet in waarom we het over 4 situaties hebben. Ik bedoel homo's en hetero's zijn voor mij gewoon gelijk en dus hebben we maar twee situaties:
- Huwelijk
- Geregistreerd Partnerschap

Dat er in de literatuur mensen zijn die die belachelijk vinden kan ik vrij weinig mee omdat hun argumenten mij niet kunnen overtuigen. Het GP zitten gewoon voor sommige mensen grote voordelen aan en die mensen zullen er ook niet mee zitten dat het in buitenland niet erkend wordt.

Daarbij komt nog eens dat er in bepaalde landen ook bigamie mogelijk is, dit wordt bij ons ook niet erkend maar die landen zullen de bigamie ook niet voor ons afschaffen......


'Homo's en en hetero's zijn voor mij gelijk' Dat klinkt best aardig. Erg politiek correct ook. Het is gewoon zo dat ze niet gelijk zijn. Een simpel voorbeeld: een kind kon NOOIT staande een huwelijk uit 2 mannen geboren worden. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben als er niet wordt erkend e.d.

DAAROM worden er dus 4 mogelijkheden onderscheiden. Alle 4 hebben ze andere consequenties, dus kan je wel leuk vinden dat ze gelijk zijn, maar feitelijk zijn ze dat niet. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tinkerbel




Geslacht: Vrouw

Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 36


BerichtGeplaatst: di 20 apr 2004 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij hoef je geen geregistreerd partnerschap te hebben voor fiscale voordelen. Voor zo ver ik weet behandelt de fiscus mensen die een duurzame huishouding met elkaar voeren (dus ook mensen die gewoon samenwonen) fiscaal op dezelfde wijze als gehuwden. So wie so behandelen veel overheidsorganen en het bedrijfsleven mensen die samenwonen op dezelfde wijze als gehuwden als het gaat om bijv. arbeidsvoorwaarden zoals kinderopvang ed.

Fiscale voordelen is dus in mijn ogen geen argument om GP te handhaven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 6 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds