Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 13:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Gebruik van merknamen bij opgave werkzaamheden
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frans D



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: do 19 sep 2013 20:03    Onderwerp: Gebruik van merknamen bij opgave werkzaamheden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een discussie gaande op een Engelstalig forum, waarover ik graag jullie expertise zou willen raadplegen.

Het gaat erom dat een detailer (een soort van autopoetser) op zijn vingers is getikt door een fabrikant vanwege het feit dat hij op het internet zowel hun merknaam als productnaam heeft gebruikt in het omschrijven van een uitgevoerde poetsbeurt.

In simpele woorden, hij heeft dus in het verhaal vermeld dat hij een autowas van een bepaald merk heeft gebruikt.

Naast de verkoop van poetsmiddelen, biedt de fabrikant ook (tegen hoge kosten) aan detailers de optie om gecertificeerd detailer van dat merk te worden.

En daar wringt eigenlijk de kous, zij vinden dat als een bedrijf in het openbaar vermeld, dat zij een autowas van dat merk kunnen opbrengen of opgebracht hebben, dat zij zich dan voordoen als een door die firma gecertificeerd detailer/autopoetser.

Ik heb zelf de mening dat ze hiermee gerechtelijk gezien totaal niet sterk in hun schoenen staan.
De persoon vermeld tenslotte nergens dat hij een door de fabrikant gecertificeerd autopoetser is.
Verder ben ik ook van mening dat wanneer ik een product heb gekocht ik vrij ben er mee te doen wat ik zelf wil en als ik het op de één of andere manier doorverkoop (opbrengen op een auto van een klant inbegrepen), ik het product gewoon met naam en toenaam mag vermelden.

Gaarne jullie mening hierover.

Ps: Ik heb tot zoverre de merknaam vermeden i.v.m. dat het eventueel als spam gezien wordt.
En datzelfde geldt eigenlijk ook voor de link naar de oorspronkelijk topic.
Mocht één van beiden, of beiden toegestaan zijn, dan kan ik ze eventueel alsnog plaatsen indien dit noodzakelijk mocht zijn.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: do 19 sep 2013 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap je gedachten, maar IE is tricky. Een partij kan zich beroepen op allerlei onzin en het hard spelen, je voor de rechter dagen en als je niet de middelen hebt je ook financieel uitkleden, ook al heb je gelijk. Want in het IE hang je vaak voor de gehele proceskosten van de wederpartij als je een veroordelend vonnis tegen je krijgt. En reken maar dat als de belangen in de ogen van die partij groot zijn, dat dan niet wordt bezuinigd op de kosten, puur omdat misbruik van het recht in dit vakgebied loont.

Dat gezegd hebbende, een product bespreken puur om het soort product te kunnen bespreken, mogelijk te vergelijken met andere producten en daarbij je niet als dealer/geaffilieerde gedragen zonder overeenkomst met die partij (je kunt op je website duidelijk (en voldoende prominent) aangeven dat je niet zelf de producten maakt en ook niet geaffilieerd bent of dealer bent en enkel merknamen als woorden gebruikt om verbruiksproducten aangewend bij dienstverlening te beschrijven. Gebruik geen plaatjes van diezelfde partij maar maak je eigen foto's en kopieer geen teksten maar verzin ze zelf, anders grijpen ze dat wellicht aan om grip op je te krijgen.

Zolang iets in de vrije verkoop wordt gegooid, kan zo'n fabrikant niet zonder bepalen dat het enkel mag worden aangebracht door geselecteerde partijen met wie deze fabrikant een contract heeft. In Nederland geldt in ieder geval dat eigendom een absoluut recht is. Verder is miepen over wat op een forum staat is al helemaal kinderachtig. Maar goed, dat houdt veel partijen die hun zin willen krijgen niet tegen om alsnog misbruik te maken van wat IE-regelgeving biedt.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Frans D



Leeftijd: 59
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: do 19 sep 2013 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je reactie, ik begrijp in ieder geval je insteek.
Het gaat hier echter niet over een website over autopoetsen, maar daadwerkelijk om een zakelijke partij (autopoetser).

Hierom heb ik nog een klein voorbeeld, om te zien in hoeverre het geen problemen zou opleveren;

Stel ik heb een autopoetsbedrijf en heb bij diverse fabrikanten autowassen gekocht, gefactureerd op datzelfde autopoetsbedrijf.
Nu vermeld ik op mijn website, diverse tarieven m.b.t. poetsbeurten (van klein tot uitgebreid).
Daarnaast maak ik een lijst met al die autowassen + prijzen, zodat de klant zelf een keuze kan maken, welke autowas hij op zijn auto wil hebben.
Ik gebruik verder geen logo's van die fabrikanten, alleen de merk- en het productnaam.

Kan in zo'n geval één van die fabrikanten met gegronde redenen van mij eisen, dat ik hun autowassen van die lijst verwijder?

Mij lijkt sowieso, dat de verkopende partij op die manier al vooraf weet dat zijn product zakelijk zal gebruikt worden en de verkoop zou moeten weigeren als hij hier niet akkoord mee is.
En dat de autopoetser er op de één of andere manier mee adverteert, lijkt mij niet meer als normaal, want wat je niet aanbied, kan je ook niet verkopen.

En stel dat het antwoord is; jij staat dan volledig in je recht.
Hoe is de stand van zaken dan indien je enige producten tweedehands (gebruikt in dit geval) zou ingekocht hebben en dus niet bij de fabrikant.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds