Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 18 mei 2024 0:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fraudeert ex-partner?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jewel



Leeftijd: 64
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 98


BerichtGeplaatst: zo 30 mei 2010 20:58    Onderwerp: Fraudeert ex-partner? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb tot 24 september 2007 171/2 jaar samengewoond.
Geen geregistreerd partnerschap etc.
Geen recht op partneralimentatie, wel recht op kinderalimentatie, wat door de rechter nog bepaald moet worden.
Ex heeft mij tot 1 oktober 2009 in de gezamelijke koopwoning laten wonen met mijn dochter.
Eind janari 2010 is de woning officieel van hem, hij heeft mij uitgekocht.
1 oktober 2009 heb ik een huurwoning gekregen. Die datum kreeg ik ook een deel van de uitkoopsom. Een deel, omdat hij zijn hypotheek nog moest regelen en de woning moest op zijn naam komen te staan. Dat gebeurde eind jan. 2010, toen heb ik de andere helft gekregen.

Het gaat om de periode dat ik daar alleen in huis met mijn dochter heb gewoond. 24 september 2007 tot 1 oktober 2009. Ex heeft de hypotheek en de bijbehorende verzekeringen betaald.
De rest van de kosten moest ik zelf betalen.
Hij betaalde toen ook geen kinderalimentatie, want volgens hem was het een verkapte vorm van kinderalimentatie. Ik heb dat gewoon geaccepteerd en gedacht dat het wel zo was.
17 mei jl. moesten wij bij de rechter verschijnen i.v.m. kinderalimentatiebepaling. Ik kreeg ook zijn papieren onder ogen, die ik helaas veel later uitgeplozen had.
Waar ik van geschrokken was was dat hij op zijn inkomstenbelasting/premieheffing 2009 via zijn belastingadviseur bij paragraaf betaalde alimentatie of andere onderhoudsverplichtingen een bedrag heeft laten invullen van 3.222,00 euro. Met mijn naam en adresgegevens aan diegene aan wie alimentatie e.d. is betaald.
De kinderalimentatie is nog niet eens bepaald door de rechter. In het convenant staat dat hij pas m.i.v. 1 oktober 2009 kinderalimentatie moet betalen. Hij weet nog niet eens het bedrag dat hij moet betalen. Of zou deze zgn. verkapte alimentatie onder partneralimentatie vallen. Als dat zo is, dan moet ik er toch belasting over betalen? Terwijl ik er niet eens recht op heb.
Aan de ex vragen kan ik niet, want wij zijn absoluut niet on speaking terms. Hij beantwoord geen mails, sms-en of telefoontjes van mij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 31 mei 2010 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In principe is het niet van belang hoe de ander het kwalificeert, maar u kunt zich voorstellen dat het wel vragen op kan roepen bij de belastingdienst. Wanneer u uw standpunt voldoende kunt onderbouwen, is er niet zoveel aan de hand en zal er in eerste instantie bij uw ex worden gecorrigeerd. Echter, er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat hij het wel juist heeft verwerkt en u niet.

Ook bij voormalig samenwoners kan er sprake zijn van alimentatie. Wanneer een van de voormalige (fiscale) partners in de gezamenlijke eigen woning blijft wonen, ontstaat er een wat complexe situatie ten aanzien van de hoogte van de alimentatie en de behandeling van de eigen woning. over de alimentatie staat op de site van de belastingdienst ook aardig wat informatie. Naast het daar genoemde eigenwoningforfait is er natuurlijk ook nog de betaalde rente en verzekeringen.

Of hier sprake is van partner- en/of kinderalimentatie vind ik moeilijk te zeggen. Dat is ook niet zozeer een fiscaal vraagstuk, al dient het bij de aangifte uiteraard wel beoordeeld te worden. Daarbij is het onderscheid tussen partner- en kinderalimentatie wel van belang, omdat kinderalimentatie niet belast c.q. aftrekbaar is en partneralimentatie wel. Dat heeft overigens ook tot gevolg dat het onder omstandigheden voordelig kan zijn om partneralimentatie af te spreken in plaats van kinderalimentatie, omdat de betaler vaak in een hogere belastingschijf zit dan de ontvanger. Dit voordeel kan dan tussen partijen worden verdeeld. Wanneer sprake is van verstoorde verhoudingen, is dit vaak echter geen haalbare kaart.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds