Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fout bij Kadaster??
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bordewolf



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 63


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 18:15    Onderwerp: Fout bij Kadaster?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb te maken met een vreemde casus:

Ca. 30 jaar terug is er door het Kadaster een hermeting van mijn land (en andere percelen) geweest. Hierdoor kreeg een stukje grond achter een sloot erbij.

Ca 15 jaar terug heeft de Gemeente een groot stuk grond achter mijn perceel verkocht aan een ontwikkelaar.

Anno nu (2007) beweerd een ontwikkelaar de grond 'achter de sloot' op naam te hebben (verkregen via de Gemeente) en deze wil mij mijn eigen grond in eigendom overdragen (waarschijnlijk tegen de werkelijke kosten hiervan). Hoe kan dit?? Ik kan mijn eigen eigendommen niet terugkopen naar mijn mening. Is deze ontwikkelaar via de Gemeente onrechtmatig eigenaar geworden ?? Hoe kan het bestaan dat het Kadaster deze transactie dan klakkeloos in de boeken zet?

Hoe zit e.e.a. juridisch in elkaar.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 18:43    Onderwerp: Re: Fout bij Kadaster?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bordewolf schreef:
Ik heb te maken met een vreemde casus:

Ca. 30 jaar terug is er door het Kadaster een hermeting van mijn land (en andere percelen) geweest. Hierdoor kreeg een stukje grond achter een sloot erbij.

Ca 15 jaar terug heeft de Gemeente een groot stuk grond achter mijn perceel verkocht aan een ontwikkelaar.

Anno nu (2007) beweerd een ontwikkelaar de grond 'achter de sloot' op naam te hebben (verkregen via de Gemeente) en deze wil mij mijn eigen grond in eigendom overdragen (waarschijnlijk tegen de werkelijke kosten hiervan). Hoe kan dit?? Ik kan mijn eigen eigendommen niet terugkopen naar mijn mening. Is deze ontwikkelaar via de Gemeente onrechtmatig eigenaar geworden ?? Hoe kan het bestaan dat het Kadaster deze transactie dan klakkeloos in de boeken zet?

Hoe zit e.e.a. juridisch in elkaar.

Wat dat staat op de kadastrale kaart(en) ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Bordewolf



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 63


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een kadastrale kaart van de hermeting waaruit blijkt dat de door de ontwikkelaar aangeboden grond (al dan niet tegen betaling dat staat niet in de brief) mijn eigendom is. Deze kaart is welliswaar uit de jaren zeventig, maar ik heb sindsdien dit stukje grond niet doorverkocht en het is mij ook niet onteigent.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 19:20    Onderwerp: Re: Fout bij Kadaster?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bordewolf schreef:
Ca. 30 jaar terug is er door het Kadaster een hermeting van mijn land (en andere percelen) geweest. Hierdoor kreeg een stukje grond achter een sloot erbij.

Dus volgens de kadastrale indeling is dat stukje grond van jou, lijkt het. Dat betekent nog niet automatisch dat jij juridisch ook de eigenaar bent. Als het stuk achter de sloot niet met zoveel woorden in de koopakte is opgenomen, ontbrak een geldige titel. Als het stuk achter de sloot niet in de akte van overdracht is aangemerkt, is het stuk nooit geleverd (en is jouw vordering om te leveren verjaard). In beide gevallen ben jij nooit de eigenaar geworden. Of één van beide gevallen zich voordoet valt natuurlijk niet te zeggen.

Hoe komt het eigenlijk dat een hermeting uitwijst dat een stuk aan de andere kant van de sloot bij jouw grond hoort? Is die sloot pas na de kadastrale indeling aangelegd?

Quote:
Ca 15 jaar terug heeft de Gemeente een groot stuk grond achter mijn perceel verkocht aan een ontwikkelaar.

Als daarbij per abuis jouw stuk grond is meeverkocht, dan was de overdracht van dat stuk niet geldig wegens onbevoegdheid van de vervreemder. Derdenbescherming (art 3:88 BW) lijkt mij hier niet op te gaan.

Quote:
Anno nu (2007) beweerd een ontwikkelaar de grond 'achter de sloot' op naam te hebben (verkregen via de Gemeente) en deze wil mij mijn eigen grond in eigendom overdragen (waarschijnlijk tegen de werkelijke kosten hiervan). Hoe kan dit?? Ik kan mijn eigen eigendommen niet terugkopen naar mijn mening.

De projectontwikkelaar is kennelijk van mening dat hij de eigenaar is.

Quote:
Is deze ontwikkelaar via de Gemeente onrechtmatig eigenaar geworden ??

De ontwikkelaar kan m.i. alleen eigenaar zijn geworden als jij nooit eigenaar bent geworden van het stuk achter de sloot. Het is denkbaar dat jij nooit eigenaar bent geworden, zie boven.

Quote:
Hoe kan het bestaan dat het Kadaster deze transactie dan klakkeloos in de boeken zet?

Over welke transactie heb je het hier? De levering van het stuk grond achter de sloot door de gemeente aan de ontwikkelaar?

Vraag: heb jij jouw land ook van de gemeente gekocht?
De geschiedenis van het hele perceel en de sloot lijkt mij van belang hier.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bordewolf schreef:
Ik heb een kadastrale kaart van de hermeting waaruit blijkt dat de door de ontwikkelaar aangeboden grond (al dan niet tegen betaling dat staat niet in de brief) mijn eigendom is. Deze kaart is welliswaar uit de jaren zeventig, maar ik heb sindsdien dit stukje grond niet doorverkocht en het is mij ook niet onteigent.

U kunt bij het kadaster de historie van het betreffende deel opvragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Bordewolf



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 63


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals een kadastraal veldwerk geeft exact aan waar de erfgrens loopt. Deze eindigt tot achter de sloot (dus inclusief de grond welke de ontwikkelaar mij wil verkopen). Ik ben dus eigenaar geworden als gevolg van een hermeting. Dit kan bijvoorbeeld doordat de gemeente aan de voorkant een stuk perceel wegneemt voor de aanleg van een troitoir, dit stuk wordt dan aan de achterkant teruggegeven, in mijn geval achter de sloot, voor die tijd was de erfgrens midden sloot. Op het moment dat een stuk grond op een bepaalde manier geregistreerd staat (dwz dat ik eigenaar ben) dan kan deze grond niet door anderen worden verkocht lijkt mij.

Door het kadaster zijn tevens destijds betonpalen aangebracht om de erfgrens te markeren. Van een koopakte was geen sprake, dit betrof een hermeting. Juridisch ben ik zeker eigenaar aangezien ik deze grond sinds 1974 in gebruik heb. Overigens zijn vele buren aangeschreven over dezelfde kwestie. Deze zijn dezelfde mening toegedaan als de mijne.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bordewolf schreef:
Nogmaals een kadastraal veldwerk geeft exact aan waar de erfgrens loopt. Deze eindigt tot achter de sloot (dus inclusief de grond welke de ontwikkelaar mij wil verkopen). Ik ben dus eigenaar geworden als gevolg van een hermeting.

Ik heb toevallig net ook een dossier waarin hetzelfde speelt, maar volgens het kadaster leidt de hermeting slechts tot een splitsing van de bestaande percelen conform de nieuw geregistreerde grenzen.

Hiernaast is dan nog een overdracht nodig of indien de situatie lang genoeg heeft bestaan een verklaring voor recht die dan ingeschreven wordt in het kadaster.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bordewolf schreef:
Ik ben dus eigenaar geworden als gevolg van een hermeting.

Dat is niet zo. Hermeting is geen vorm van eigendomsverkrijging.

De hermeting kan jou alleen eigenaar hebben "gemaakt", als je al eigenaar was. Voorbeeld: je hebt het stuk land onder algemene titel verkregen van je ouders. In het grijze verleden is die sloot ooit aangelegd, maar niet precies op de perceelgrens. Jij hebt altijd gedacht dat jouw land tot aan de sloot liep, maar hermeting wijst uit dat jouw grond loopt tot en met een strook achter de sloot.

Quote:
Dit kan bijvoorbeeld doordat de gemeente aan de voorkant een stuk perceel wegneemt voor de aanleg van een troitoir, dit stuk wordt dan aan de achterkant teruggegeven, in mijn geval achter de sloot, voor die tijd was de erfgrens midden sloot.

Tenzij voor ruilverkaveling aparte regels gelden, moet zoiets geregeld worden via aktes van overdracht. Maar dit lijkt mij verder niets te maken te hebben met een hermeting.

Quote:
Op het moment dat een stuk grond op een bepaalde manier geregistreerd staat (dwz dat ik eigenaar ben) dan kan deze grond niet door anderen worden verkocht lijkt mij.

Dit heb je verkeerd. Wat wel klopt, is dat op het moment dat jij eigenaar bent, een stuk grond niet door een ander kan worden overgedragen. Strikt gesproken kan de grond wel worden verkocht (koop is slechts een afspraak tussen 2 personen), en door een fout van de notaris ook worden geleverd, maar de overdracht is dan niet geldig wegens onbevoegdheid van de verkoper.

Maar wat beslist niet klopt, is dat het zijn van eigenaar gelijk staat aan het geregistreerd staan op jouw naam van de grond. Het is de bedoeling dat de registers de juridische situatie weergeven, maar de registers zijn niet bepalend voor die juridische situatie.

Quote:
Door het kadaster zijn tevens destijds betonpalen aangebracht om de erfgrens te markeren. Van een koopakte was geen sprake, dit betrof een hermeting.

De strook is dus nooit in eigendom overgedragen. Voor zover ik kan beoordelen.

Quote:
Juridisch ben ik zeker eigenaar aangezien ik deze grond sinds 1974 in gebruik heb.

Nu doe je een beroep op verkrijgende verjaring, maar het gaat niet op. De hermeting houdt geen inbezitneming in.

Het is denk ik wel mogelijk dat je op een andere manier bezit hebt genomen. Daarvoor is nodig dat vanaf een bepaald moment naar buiten toe kenbaar is geworden dat jij je als eigenaar van die strook bent gaan gedragen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bordewolf



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 63


BerichtGeplaatst: zo 22 jul 2007 22:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bordewolf schreef:
Ik ben dus eigenaar geworden als gevolg van een hermeting.



Het is denk ik wel mogelijk dat je op een andere manier bezit hebt genomen. Daarvoor is nodig dat vanaf een bepaald moment naar buiten toe kenbaar is geworden dat jij je als eigenaar van die strook bent gaan gedragen.


Dit laatste is in ieder geval het geval en dit is bij alle buren zo. We zijn elkaar getuige in deze.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 23 jul 2007 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bordewolf schreef:
Dit laatste is in ieder geval het geval en dit is bij alle buren zo. We zijn elkaar getuige in deze.

In dat geval ben je eigenaar geworden door verkrijgende verjaring (termijn is 20 jaar). (Tenzij je al eigenaar was op grond van koop en levering, maar daarvoor zou je de verschillende aktes goed moeten bestuderen.)

Misschien kan een moderator deze draad verhuizen naar de rubriek civiel recht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds