Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Forensenbelasting per persoon of per woning?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Amateur



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 22:44    Onderwerp: Forensenbelasting per persoon of per woning? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vriend van me heeft 5 recreatiewoningen op een recreatieterrein, die hij probeert te verhuren. Hij maakt er zelf geen gebruik van. De gemeente stuurt hem ieder jaar 5 aanslagen forensenbelasting. Dat lijkt vreemd, want je kunt maar een keer forens zijn in een bepaalde gemeente. Ik wil hem helpen om dit uit te zoeken. Nu is de heffingsambtenaar in deze gemeente iemand die niet gemakkelijk te overtuigen is van een andere visie dan de zijne. Dat zou betekenen dat we naar de rechter zouden moeten om dit uit te zoeken. Weet iemand een bron of uitspraak die we aan de ambtenaar zouden kunnen voorleggen om hem te overtuigen?

We hopen te bereiken dat we de aanslag kunnen beperken tot één aanslag per jaar. Ook dat is eigenlijk vreemd want hij gebruikt de woningen helemaal niet zelf, maar hij zou dat wel meer dan 90 dagen per jaar kunnen doen, omdat de woningen beschikbaar zijn, want zo goed gaat het niet met de verhuur.

Adviezen zijn welkom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie de belastingverordening van de gemeente die wij niet kennen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Amateur



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik veronderstel dat die tekst in alle gemeenten die deze belasting heffen min of meer gelijk is, want hij moet voldoen aan art. 223 van de gemeentewet. In de betreffende gemeente (Zeewolde) is de tekst:

Artikel 2 Belastbaar feit en belastingplicht
1. Onder de naam 'forensenbelasting' wordt een directe belasting geheven van de natuurlijke personen, die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een woning binnen de gemeente beschikbaar houden.
2. Of iemand in de gemeente hoofdverblijf heeft, wordt naar de omstandigheden beoordeeld.


Vervolgens wordt belasting geheven op basis van de WOZ waarde met een staffel. In dit geval wordt geheven op basis van de categorieën WOZ waardes van de 5 woningen apart en niet van de som van de WOZ waardes, waar eventueel wat voor te zeggen zou zijn, maar daar voorziet de verordening niet is. De verordening voorziet helemaal niet in de mogelijkheid van het hebben van meer recreatiewoningen in dezelfde gemeente.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verordening van de gemeente Achtkarpselen (daar woon ik overigens niet, zelfs niet als forens):
Quote:
Artikel 4 Maatstaf van heffing

De belasting bedraagt per woning € 474,99

Per woning dus. Bij 5 woningen is dat 5 x € 474,99.

In Zeewolde gaat het ook per woning, zie art. 4 (in het bijzonder de leden 2, 3 en 4).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 9:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Amateur schreef:
Ik veronderstel dat die tekst in alle gemeenten die deze belasting heffen min of meer gelijk is, want hij moet voldoen aan art. 223 van de gemeentewet. In de betreffende gemeente (Zeewolde) is de tekst:

Artikel 2 Belastbaar feit en belastingplicht
1. Onder de naam 'forensenbelasting' wordt een directe belasting geheven van de natuurlijke personen, die, zonder in de gemeente hoofdverblijf te hebben, op meer dan 90 dagen van het belastingjaar voor zich of hun gezin een woning binnen de gemeente beschikbaar houden.
2. Of iemand in de gemeente hoofdverblijf heeft, wordt naar de omstandigheden beoordeeld.


Vervolgens wordt belasting geheven op basis van de WOZ waarde met een staffel. In dit geval wordt geheven op basis van de categorieën WOZ waardes van de 5 woningen apart en niet van de som van de WOZ waardes, waar eventueel wat voor te zeggen zou zijn, maar daar voorziet de verordening niet is. De verordening voorziet helemaal niet in de mogelijkheid van het hebben van meer recreatiewoningen in dezelfde gemeente.


De eigenaar moet aantonen, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend door middel van een verhuur/bemiddelingscontract, dat de woningen niet tot zijn eigen beschikking staan voor een zodanig lange periode (+/- 275 dagen) dat hij er zelf geen 90 dagen van gebruik kan maken. Zie: LJN BJ4552, Gerechtshof 's-Gravenhage, BK-07/00435

Dat is dus een bewijskwestie. Daadwerkelijke eigen bewoning is geen doorslaggevend argument.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Amateur



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: zo 11 aug 2013 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben wat aan het verder lezen. In Kluwer Vakstudie Lokale Belastingen en Milieuheffingen staat bij Art. 223 van de gemeentewet een aantekening 2.14 over "Een of meermalige belastingplicht". Daaruit krijg ik de indruk dat de auteur van mening is dat slechts over een woning forensenbelasting mag worden geheven of dat het op zijn minst twijfel is, maar ik vind de argumentatie eigenlijk niet duidelijk genoeg. Er staat:

Dit leidt tot de vraag of met betrekking tot art. 223 sprake is van éénmalige dan wel van meermalige belastingplicht. Het antwoord is van belang, bijvoorbeeld als iemand in een forensengemeente in hetzelfde belastingjaar achtereenvolgens twee gemeubileerde woningen beschikbaar houdt, elk voor meer dan negentig dagen. Is dan voor de tweede woning opnieuw belasting verschuldigd dus in totaal tweemaal zoveel als het geval zou zijn indien gedurende het gehele belastingjaar dezelfde woning beschikbaar zou zijn gehouden?

Met betrekking tot slaapforensen is naar onze mening steeds van éénmalige belastingplicht sprake, dus ook indien gedurende twee of meer op zichzelf staande perioden van meer dan negentig dagen nachtverblijf zou worden gehouden in de forensengemeente. Complicaties zijn hier zeker niet te duchten indien de grondslag van de belasting het aantal overnachtingen is.

Hoe staat het echter indien iemand in de forensengemeente doorlopend een gemeubileerde woning beschikbaar houdt maar niettemin, evenals de gezinsleden, in die gemeente meer dan negentig malen nachtverblijf houdt in een hotel? Bestaat belastingplicht als slaapforens en als woonforens? In ieder geval zullen de gezinsleden als slaapforens onderworpen zijn aan de belasting. De redelijkheid gebiedt, daarbij uitgaande van een zinvolle opvatting van art. 223, slechts éénmaal belasting te heffen en wel ter zake van de gemeubileerde woning. Voor deze zienswijze is wellicht steun te vinden in HR 21 september 1960, nr. 14 316, opgenomen in aant. 3.2 over het begrip gemeubileerde woning.

Gezien het voorgaande is er alle reden dat de gemeente in de belastingverordening regels geeft waardoor dubia als genoemd en waarvan meerdere voorbeelden zouden zijn te bedenken, worden uitgeschakeld.

Zoals gezegd, ik vind de uitleg niet duidelijk genoeg en ik begrijp de verwijzing naar HR 21 september 1960, nr. 14 316 ook niet goed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: ma 12 aug 2013 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Amateur schreef:
Ik ben wat aan het verder lezen. In Kluwer Vakstudie Lokale Belastingen en Milieuheffingen staat bij Art. 223 van de gemeentewet een aantekening 2.14 over "Een of meermalige belastingplicht". Daaruit krijg ik de indruk dat de auteur van mening is dat slechts over een woning forensenbelasting mag worden geheven of dat het op zijn minst twijfel is, maar ik vind de argumentatie eigenlijk niet duidelijk genoeg. Er staat:

Dit leidt tot de vraag of met betrekking tot art. 223 sprake is van éénmalige dan wel van meermalige belastingplicht. Het antwoord is van belang, bijvoorbeeld als iemand in een forensengemeente in hetzelfde belastingjaar achtereenvolgens twee gemeubileerde woningen beschikbaar houdt, elk voor meer dan negentig dagen. Is dan voor de tweede woning opnieuw belasting verschuldigd dus in totaal tweemaal zoveel als het geval zou zijn indien gedurende het gehele belastingjaar dezelfde woning beschikbaar zou zijn gehouden?

Met betrekking tot slaapforensen is naar onze mening steeds van éénmalige belastingplicht sprake, dus ook indien gedurende twee of meer op zichzelf staande perioden van meer dan negentig dagen nachtverblijf zou worden gehouden in de forensengemeente. Complicaties zijn hier zeker niet te duchten indien de grondslag van de belasting het aantal overnachtingen is.

Hoe staat het echter indien iemand in de forensengemeente doorlopend een gemeubileerde woning beschikbaar houdt maar niettemin, evenals de gezinsleden, in die gemeente meer dan negentig malen nachtverblijf houdt in een hotel? Bestaat belastingplicht als slaapforens en als woonforens? In ieder geval zullen de gezinsleden als slaapforens onderworpen zijn aan de belasting. De redelijkheid gebiedt, daarbij uitgaande van een zinvolle opvatting van art. 223, slechts éénmaal belasting te heffen en wel ter zake van de gemeubileerde woning. Voor deze zienswijze is wellicht steun te vinden in HR 21 september 1960, nr. 14 316, opgenomen in aant. 3.2 over het begrip gemeubileerde woning.

Gezien het voorgaande is er alle reden dat de gemeente in de belastingverordening regels geeft waardoor dubia als genoemd en waarvan meerdere voorbeelden zouden zijn te bedenken, worden uitgeschakeld.

Zoals gezegd, ik vind de uitleg niet duidelijk genoeg en ik begrijp de verwijzing naar HR 21 september 1960, nr. 14 316 ook niet goed.


De vraag is wat het object van de belastingheffing is. Het object en het aantal nachten dat wordt overnacht. Wanneer het object de woning mag zijn dan mag in uw casus meerdere malen forensenbelasting worden gevraagd. Wanneer het object het aantal nachten is dan wordt dit lastiger.

De auteur lijkt inderdaad aan te geven dat hij/zij vindt dat een belasting per object niet kan. Leuke klus om de rechter daarvan te overtuigen. Ik ben benieuwd of de gemeente kan aantonen dat meerdere huizen ook meer kosten betekenen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
heffingsambtenaar



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 18


BerichtGeplaatst: ma 26 aug 2013 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wijs de ambtenaar eens op HLO-bundel V K hoofdstuk 3 aantekening 12, 13, 13a, 19 en 20, daar wordt de bewijsvoering bij verhuur, de intentie en de billijkheid besproken, als hij daarna nog van mening is dat het gerechtvaardigd is om 5 aanslagen op te leggen, dan klopt of de intentie tot volledige verhuur (buiten onderhoudsdagen) niet geheel cq is niet duidelijk of kun je het gewoon aan een rechter voorleggen, die zal mits duidelijk beargumenteerd, zeker vatbaar zijn voor het billijkheidsargument Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Amateur



Leeftijd: 76
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 8


BerichtGeplaatst: di 27 aug 2013 2:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor je reactie. Als leek was ik niet op de hoogte van het bestaan van die HLO-bundel. Ik ben de hele avond aan het zoeken geweest, maar kan hem niet vinden bij bibliotheken, zelfs bij de Koninklijke Bibliotheek. Ik ga morgen verder zoeken. Is "HLO-bundel" de officiële naam?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
heffingsambtenaar



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 18


BerichtGeplaatst: di 27 aug 2013 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HLO = Heffingen Lokale Overheden, handboek voor studie en praktijk, uitgegeven door Elsevier Overheid
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds