Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 12:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfgrens bij achterpoort, overlast bomen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: za 08 aug 2015 20:02    Onderwerp: Erfgrens bij achterpoort, overlast bomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo
Ik heb een korte vraag over de erfgrens tussen woningen.
Heb gezocht op internet maar kon dit niet vinden.

De tuinen van de woningen in onze straat liggen gescheiden door een poort van ca een meter breed tegen de tuinen van de woningen in de straat hierachter.
Nu hebben de woningen in de andere straat bomen geplant (jaar of 8 geleden) die nu zo hoog worden dat de zon nagenoeg niet meer in de tuinen van onze woningen kan komen.

De bomen mogen niet geplant worden binnen twee meter van de erfgrens, maar waar ligt de erfgrens in dit geval? En is er wel een erfgrens?
De bomen staan tegen de achterschuttingen van de tuinen aan, de takken hangen over de poort soms tot in onze tuinen.

En is dit een taak van de gemeente om hierop te handhaven of moeten we zelf wat gaan doen.
We hebben al meerdere malen gevraagd of de bomen gesnoeid kunnen worden maar dit wordt niet gedaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015 1:54    Onderwerp: Re: Erfgrens bij achterpoort, overlast bomen Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
De tuinen van de woningen in onze straat liggen gescheiden door een poort van ca een meter breed tegen de tuinen van de woningen in de straat hierachter.

Die poort is dus een pad, en naar ik aanneem gemeentegrond?

Quote:
De bomen mogen niet geplant worden binnen twee meter van de erfgrens, maar waar ligt de erfgrens in dit geval? En is er wel een erfgrens?

Ieder erf heeft een grens. De erfgrens is in dit geval de lijn die de tuin scheidt van het pad.

Quote:
De bomen staan tegen de achterschuttingen van de tuinen aan, de takken hangen over de poort soms tot in onze tuinen.

Voor zover die takken boven jouw erf komen kun je ze verwijderen.

Quote:
En is dit een taak van de gemeente om hierop te handhaven of moeten we zelf wat gaan doen.

In ieder geval ligt hier geen taak tot handhaving volgens de regels van het bestuursrecht. Verder zegt art. 5:42 lid 1 BW "tenzij ... dat erf een openbare weg ... is", en het pad lijkt een openbare weg te zijn. (Als het pad geen gemeentegrond is, is het mij nog minder duidelijk waarom je aan handhaving door de gemeente denkt.)

Maar art. 5:42 lid 1 BW zegt ook: "binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf". Het hoeft dus niet te gaan om het naburige erf (= het pad). Als het pad 1 meter breed is, en de bomen staan vlak tegen de erfgrens van de tuin van de buren, dan staan de bomen ook binnen 2 meter van de erfgrens van jouw tuin. Dus jij kunt op grond van art. 5:42 lid 1 BW direct zelf de achterbuurman aanspreken.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het pad hoeft geen gemeentegrond te zijn. Het kan ook zijn dat de erfgrens in het midden ligt. Als het goed is weet het kadaster daar meer over.

Verder stelt artikel 42, 1e lid (BW5):
Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.
Oftewel, de 2m grens begint pas bij de grens van uw erf, en niet bij de grens tussen het andere erf en het openbare pad.

Als u last heeft van de bomen van uw buren, is dat een privaatrechtelijke zaak, de gemeente heeft er dan niets mee te maken. U zult het dus ofwel zelf met uw buurman moeten regelen (wat aan te raden is) ofwel zelf moeten gaan rechten (met bijbehorende kosten).

Mijn advies: ga een goed gesprek aan, vriendelijk, of nodig de buren eens uit om op de koffie te komen op een zonnige dag en er veel schaduwoverlast is, zodat ze het zelf zien. of biedt aan de bomen voor hen te snoeien als het mensen zijn die het zelf om een of andere reden niet kunnen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015 11:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het goede gesprek doen we al een tijd.
Denk niet dat de buren er blij mee zijn als we de bomen zomaar een meter of 5 inkorten.
Ze kunnen het ook makkelijk zelf.

Waar ik mee zit is het aangehaalde artikel door Ro-er,

Het is niet toegestaan (...) tenzij openbare weg.
Het pad is een openbare weg, ik lees het dat de bomen er dan wel mogen staan.. (Ben dan ook geen civilist..)

Wat betreft de handhaving ging meer over het feit dat de achtersteeg soms bijna niet begaanbaar is en het pad openbare weg is.
( moet eerlijk zeggen dat ik niet weet van wie de grond is, toen ik het kocht was eR nog niet gebouwd avhter mijn huis.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Waar ik mee zit is het aangehaalde artikel door Ro-er,

Het is niet toegestaan (...) tenzij openbare weg.
Het pad is een openbare weg, ik lees het dat de bomen er dan wel mogen staan.. (Ben dan ook geen civilist..)

bona fides schreef:
Maar art. 5:42 lid 1 BW zegt ook: "binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf". Het hoeft dus niet te gaan om het naburige erf (= het pad). Als het pad 1 meter breed is, en de bomen staan vlak tegen de erfgrens van de tuin van de buren, dan staan de bomen ook binnen 2 meter van de erfgrens van jouw tuin. Dus jij kunt op grond van art. 5:42 lid 1 BW direct zelf de achterbuurman aanspreken.

Van wie het pad ook mag zijn, jouw tuin is van jou en niet openbaar. De erfgrens van jouw tuin is de grens van die tuin aan het pad, en de bomen staan daar blijkbaar op minder dan 2m afstand van.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 10 aug 2015 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Wat betreft de handhaving ging meer over het feit dat de achtersteeg soms bijna niet begaanbaar is en het pad openbare weg is.

Ok, je bedoelt dat de openbaarheid van het pad in het geding komt. (In je openingsbericht vind ik dat gezichtspunt niet terug en heb je het volgens mij alleen over jouw tuin: overhangende takken, weinig licht. Maar dat geeft niet.)

De "openbare weg" in art. 5:42 lid 1 BW lijkt mij te verwijzen naar de Wegenwet. Artikel 4 (en 5) van die wet bepaalt of een weg openbaar is.

Als het inderdaad om een openbare weg gaat, dan kun je wellicht een (bestuursrechtelijk) beroep doen op art. 16 Wegenwet:
Quote:
De gemeente heeft te zorgen, dat de binnen haar gebied liggende wegen, met uitzondering van de wegen, welke door het Rijk of eene provincie worden onderhouden, van die bedoeld in artikel 17 en van die, waarop door een ander tol wordt geheven, verkeeren in goeden staat.

_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: di 11 aug 2015 9:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou ook nog kunnen denken aan art. 1 van bijlage II bij het besluit omgevingsrecht:
openbaar toegankelijk gebied: weg als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegen verkeerswet 1994, alsmede pleinen, parken, plantsoenen, openbaar vaarwater en ander openbaar gebied dat voor publiek algemeen toegankelijk is, met uitzondering van wegen uitsluitend bedoeld voor de ontsluiting van percelen door langzaam verkeer;

Een brandgang achter de woning valt doorgaans onder die laatste uitzondering. Maar dan is dus van belang van wie het pad is. Daar heb je de kadastrale kaart voor nodig, vaak meegeleverd met de informatie die je bij de koop van de woning hebt ontvangen (en uiteraard ook op te vragen). De koopakte zelf kan ook opheldering bieden, als daar een recht van overpad in opgenomen is. Dat hangt dan een beetje af van de leeftijd van de woning, in het verleden werd dat doorgaans wat minder goed vastgelegd.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: di 11 aug 2015 17:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het huis13 jaar geleden gekocht(nieuwbouw), toen stonden er nog geen woningen hierachter, die zijn pas een jaar of 10 geleden gekoemen.

Maar staan dus niet op mijn kaart.

Maar het is in ieder geval duidelijk dat ze er niet mogen staan, tenminste niet bij de woningen waar onze woningen tegenover staan.

We gaan dan maar weer eens in gesprek en mochten ze echt niets willen gaan we de rijdende rechter maar inschakelen Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds