Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfenis
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hands



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 20:20    Onderwerp: Erfenis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond,

Ik zit met de volgende vraag:

Mijn moeder staat als erfgenaam beschreven in het testament van haar oom die overleden is en heeft dit toentertijd geaccepteerd.

Nu is het geval dat mijn moeder zelf ook ernstig ziek is en binnenkort zal te komen overlijden.

Nu is mijn vraag: Wanneer mijn moeder overleden is voordat het testament geopend is wordt ik dan als zoon automatisch de erfgenaam of haar man?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 23:05    Onderwerp: Re: Erfenis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hands schreef:
Nu is mijn vraag: Wanneer mijn moeder overleden is voordat het testament geopend is wordt ik dan als zoon automatisch de erfgenaam of haar man?

Het gaat om het moment van overlijden. Op het moment dat je oom is overleden leefde je moeder, dus zij is erfgenaam. Dat wellicht nog niet helemaal duidelijk is wat ze precies heeft geërfd, is hierbij niet van belang. Haar erfdeel van de nalatenschap van de oom is in haar vermogen gekomen op het moment van overlijden van de oom. (Overigens kan dat in beginsel nog wel met terugwerkende kracht worden teruggedraaid door de erfenis te verwerpen. Maar blijkbaar heeft ze, ook al is het testament nog niet "geopend", de nalatenschap al wel aanvaard.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KathyKat



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu is mijn vraag: Wanneer mijn moeder overleden is voordat het testament geopend is wordt ik dan als zoon automatisch de erfgenaam of haar man?


Het hangt af wat je moeder in haar eigen testament heeft bepaald. Degenen die aangewezen zijn als erfgenaam in het testament worden erfgenaam.
Alleen als jouw moeder geen testament heeft opgemaakt worden zowel jij als haar man op grond van de wet automatisch erfgenamen.
_________________
Cogito ergo sum
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KathyKat



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: wo 27 mrt 2013 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was vergeten te zeggen dat je pas erfgenaam wordt als je de nalatenschap hebt aanvaard natuurlijk.
_________________
Cogito ergo sum
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 28 mrt 2013 1:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KathyKat schreef:
Quote:
Nu is mijn vraag: Wanneer mijn moeder overleden is voordat het testament geopend is wordt ik dan als zoon automatisch de erfgenaam of haar man?


Het hangt af wat je moeder in haar eigen testament heeft bepaald. Degenen die aangewezen zijn als erfgenaam in het testament worden erfgenaam.
Alleen als jouw moeder geen testament heeft opgemaakt worden zowel jij als haar man op grond van de wet automatisch erfgenamen.

De vraag is hier: wie wordt er erfgenaam van die oom.
Het antwoord is dat moeder al erfgenaam is geworden op het moment van overlijden van de oom. (Weliswaar was er de mogelijkheid van verwerping na het overlijden, maar er is al aanvaard, zo blijkt uit wat TS schrijft.)

Quote:
Ik was vergeten te zeggen dat je pas erfgenaam wordt als je de nalatenschap hebt aanvaard natuurlijk.

Je bent erfgenaam vanaf het moment van overlijden van de erflater (op voorwaarde uiteraard dat je in het testament wordt genoemd etc., dus in de praktijk is het mogelijk dat je er pas later achterkomt dat je erfgenaam bent, maar dat je het niet gelijk weet doet er niet toe).

Na verwerping ben je met terugwerkende kracht geen erfgenaam meer.

Stel nu dat moeder nog kan verwerpen en dit, voor haar overlijden, ook doet. In dat geval erven moeders kinderen van de oom door plaatsvervulling tenzij het testament hierover iets anders bepaalt. (edit: dit klopt dus niet, het is: aanwas bij andere erfgenamen van de oom, tenzij)

Wat ik niet goed weet is wat precies de situatie is als moeder komt te overlijden op een moment dat zij de nalatenschap van de oom nog kan verwerpen. Het zou logisch zijn dat de erfgenamen van de moeder (zonder testament: man en kinderen) dan gezamenlijk kunnen besluiten de nalatenschap te verwerpen, maar ik weet niet of dat klopt en of in dat geval de kinderen opnieuw via plaatsvervulling erfgenaam worden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.


Laatst aangepast door bona fides op do 28 mrt 2013 3:44, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KathyKat



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: do 28 mrt 2013 2:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wat ik niet goed weet is wat precies de situatie is als moeder komt te overlijden op een moment dat zij de nalatenschap van de oom nog kan verwerpen. Het zou logisch zijn dat de erfgenamen van de moeder (zonder testament: man en kinderen) dan gezamenlijk kunnen besluiten de nalatenschap te verwerpen, maar ik weet niet of dat klopt en of in dat geval de kinderen opnieuw via plaatsvervulling erfgenaam worden.


De keuze om een nalatenschap te aanvaarden of verwerpen kan vererven op de erfgenaam van de erfgenaam. Als de moeder nog moet beslissen over de nalatenschap van de oom en nog voordat de moeder een keuze heeft gemaakt, de moeder overlijdt , dan zijn de erfgenamen van de moeder die een keuze kunnen maken. Wanneer de zoon bijvoorbeeld de nalatenschap van de moeder aanvaardt, dan is de zoon ook gerechtigd tot het maken van een keuze over de nalatenschap van de oom.
In zo'n geval is er geen sprake van plaatsvervulling.

Als de moeder al een keuze heeft gemaakt, behoort de erfenis van de oom tot de nalatenschap van de moeder.
_________________
Cogito ergo sum
Bekijk profiel Stuur privé bericht
KathyKat



Leeftijd: 33
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 62


BerichtGeplaatst: do 28 mrt 2013 3:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij testamentair erfrecht treedt er geen plaatsvervulling op. De aanwasregeling is dan van toepassing. Zie artikel 4:48 BW
_________________
Cogito ergo sum
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 28 mrt 2013 3:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KathyKat schreef:
Bij testamentair erfrecht treedt er geen plaatsvervulling op. De aanwasregeling is dan van toepassing. Zie artikel 4:48 BW

Je hebt gelijk dat bij testamentair erfrecht plaatsvervulling juist niet het uitgangspunt is, dus op dit punt zat ik fout. Het testament kan echter wel bepalen dat als een bepaalde erfgenaam is overleden, iemand anders in zijn plaats erft, en dan geldt art. 4:48 BW niet. (Hmmm, uit wat ik hier verder over lees blijkt dat het testament wel duidelijk moet worden geformuleerd om aan art. 4:48 BW te ontkomen.) Als het testament alleen maar erfgenamen aanwijst en zwijgt over wat moet gebeuren als een erfgenaam is overleden op het moment van openvallen van de nalatenschap, dan geldt dus inderdaad art. 4:48 BW: de andere erfgenamen krijgen meer.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds