Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 17:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Erfenis onroerend goed in Belgie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gladys



Leeftijd: 78
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 15:31    Onderwerp: Erfenis onroerend goed in Belgie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn inmiddels hoog bejaarde zuster heeft een huis in Belgie. Ongeveer 250.000 waard. Er zijn nog 7 broers en zusters. Om eerdere problemen bij de verdeling van een erfenis te voorkomen wil mijn zuster mij aanwijzen als executeur. Daartoe zijn wij voor informatie bij een notaris in Nederland geweest. Die vertelde zaken waarvan ik erg opkeek:

1. Omdat het huis in Belgie staat kan er voor dat deel van de erfenis geen executeur aangewezen worden omdat Belgie dit begrip niet kent. Voor de verkoop van onroerend goed in Belgie dienen alle erfgenamen voor akkoord te tekenen.

2. Na verkoop heft de Belgische staat successierecht. Nadat het resterende geld naar Nederland komt wordt er hier weer successierecht over geheven. Vervolgens kan men een verzoek tot teruggave wegens dubbele heffing doen maar dat gaat slechts voor een deel.

Wie kan mij vertellen of dit juist is en zo nee hoe het wel zit. Graag ook andere suggesties c.q. valkuilen bij het erven van een onroerende zaak in Belgie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
W. de Haan



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 66


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 18:20    Onderwerp: advies Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom ga je niet naar een belastingadviseur die thuis is in dit soort zaken voor een professioneel advies? Die zijn er genoeg. Een notaris zal dit trouwens ook wel weten. Je studeert blijkbaar niet eens en stelt toch niet 'zomaar' een vraag? Dat vind ik vreemd!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 18:30    Onderwerp: Re: advies Reageer met quote Naar onder Naar boven

W. de Haan schreef:
Dat vind ik vreemd!

Wat vind je vreemd?!

Mensen stellen meestal een vraag in de hoop een antwoord te krijgen. Het zou zo maar kunnen dat iemand hier de vraag van gladys kan beantwoorden of haar in ieder geval een eindje op weg kan helpen.

Misschien roept deze situatie inderdaad om professioneel advies, maar een beetje voorkennis is in ieder geval nooit weg. Overigens is de vraag juist gesteld ter controle van reeds verkregen professioneel advies.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gladys,

Hetgeen je te horen hebt gekregen klopt. Voor onroerend goed wordt veelal gekeken naar het recht waar deze onroerende zaak zich bevindt. Een testament waarin Nederlands recht van toepassing wordt verklaard zal je hier niet bij helpen.

Voor successierecht geldt hetzelfde.

De enige mogelijkheid die ik zo kan verzinnen is om bij een Belgische notaris te informeren of die een mogelijkheid weet om de problemen te voorkomen. Mijn eigen kennis van het Belgische recht is daar te summier voor.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
gladys



Leeftijd: 78
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 20:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als antwoord op de reacties: Gezien mijn leeftijd (61) studeer ik offieel niet . Ik ben verzekeringsarts. Indien ik mijn vraag in het verkeerde forum heb gesteld, mijn excuses. Blijft over mijn vraag over erven van onroerend goed vanuit Belgie. Overigens woont mijn zuster in Nederland en heeft in Belgie onroerend goed.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gladys schreef:
Als antwoord op de reacties: Gezien mijn leefitijd (61) studeer ik offieel niet . Ik ben verzekeringsarts. Indien ik mijn vraag in het verkeerde forum heb gesteld, mijn excuses. Blijft over mijn vraag over erven van onroerend goed vanuit Belgie. Overigens woont mijn zuster in Nederland en heeft in Belgie onroerend goed.


Zie mijn antwoord. Dit heeft jouw reply waarschijnlijk gekruist.

En wat betreft het stellen van de vraag. Daar is het forum voor, dus schroom niet!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 20:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wat betreft punt 1. Ik geloof dat dit klopt het schijnt dat er om die reden ook veel onroerend goed leegstaat in vervallen staat in belgie (en frankrijk ook). Als de erfgenamen het niet eens zijn kan er niets mee gedaan worden. Ik dacht ook dat de overheden daar een eind aan wilden maken aan deze wetgeving gezien de nadelen van dit systeem.

betreft punt 2. Het lijkt me inderdaad logisch dat je het deel wat je in belgie hebt betaald mag terugvragen als je tevens in nederland successierecht hebt betaald.

Echt juridisch onderbouwd is mijn antwoord niet maar goed. Ik denk dat ik ook best kan geloven dat een notaris met x jaren ervaring van dit soort zaken meer verstand heeft dan wie dan ook op dit forum.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
W. de Haan



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 66


BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2007 22:31    Onderwerp: boek Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier is in elk geval de titel van een boek, dat in dit verband wel relevante informatie kan bevatten:

Estate planning van prof. F. Sonneveldt en prof. Kleijn, uitgave van SDU Fiscale uitgevers te Amersfoort, ISBN 90 6476 073 X.

Hierin wordt juist de internationale estateplanning met België behandeld.

Verder stond in het Financieele dagblad van afgelopen zaterdag een artikel over de Belgische successierechten.

Succes!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: do 08 nov 2007 7:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mcvg schreef:
betreft punt 2. Het lijkt me inderdaad logisch dat je het deel wat je in belgie hebt betaald mag terugvragen als je tevens in nederland successierecht hebt betaald.


Het is eigenlijk precies andersom. Wat je in Belgie hebt betaald, mag je vervolgens in Nederland terugvragen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 279


BerichtGeplaatst: do 08 nov 2007 8:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash schreef:
mcvg schreef:
betreft punt 2. Het lijkt me inderdaad logisch dat je het deel wat je in belgie hebt betaald mag terugvragen als je tevens in nederland successierecht hebt betaald.


Het is eigenlijk precies andersom. Wat je in Belgie hebt betaald, mag je vervolgens in Nederland terugvragen.


Dat bedoelde ik ook alleen heb ik het wat onhandig geformuleerd Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds