Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigenwijze werknemer
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2017 7:53    Onderwerp: Eigenwijze werknemer Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi Pap, ik wil Henk nu een contract voor onbepaalde tijd geven (3 tijdelijke contracten gehad).

Ik wil een erg goede werknemer na 3 tijdelijke contracten een vast contract geven. Hij verdient het en ik wil dat graag.

Dit is geen probleem behalve 1 punt: Hij en zijn pa zijn erg eigenwijs en mocht er ooit discussie ontstaat over iets dan zullen ze tot het uiterste gaan om mij te bevechten. Dit geeft hij ook ruiterlijk toe. Ook al sta ik dan in mijn recht, zal het zeker veel energie/tijd van mij kosten waar ik nu al tegenop zie. Wat ik zou willen is dat het eventuele afscheid gaat zoals bij iedere andere werknemer (chagrijnig en boos op werkgever maar ook niet meer dan dat).

Dit zijn geen theoretische beren op de weg want hij heeft dit al 2 keer eerder gedaan bij zijn 2 vorige werkgevers.
Hoe zou ik dit in het contract kunnen tackelen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2017 10:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat valt contractueel niet op te lossen. Mijn advies: neem deze werknemer niet in vaste dienst. U vraagt gewoon om problemen.

Eventueel kunt u hem na een half jaar (plus minimaal 1 dag) weer in dienst nemen.
Dan begint de ketenregeling weer opnieuw.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl


Laatst aangepast door UwJurist.nl op di 30 mei 2017 15:59, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 30 mei 2017 14:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is maar wat die werknemer je waard is. Er kunnen maar zo dingen spelen die de werknemer in kwestie nog even uitstelt tot het vaste contract om dan echt los te gaan.

Als je er geen trek in hebt dat een *werknemer* tegengas geeft kom je er alleen nu nog 'goedkoop' vanaf door het contract niet te verlengen.
En als de werknemer dan verontwaardigt vraagt waarom een 'goede' werknemer toch de deur wordt gewezen heb je gelijk een prima reden.

Contractueel 'tackelen' zal vast wel moeilijk gaan wegens allemaal mensenrechten e.d.

OF gewoon alvast een budgetje vrij houden voor een advocaat. Als je toch in je recht staat zie ik niet in waarom je daar niet in verweer zou gaan.

Zulke werknemers kun je er maar beter niet bij hebben, en anders maar even goed de kop in drukken om zijn plaats te laten kennen.


Laatst aangepast door Vermeulen_J op do 01 jun 2017 12:08, in totaal 2 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2017 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Dat valt contractueel niet op te lossen. Mijn advies: neem deze werknemer niet in vaste dienst. U vraagt gewoon om problemen.

Eventueel kunt u hem na een half jaar (plus minimaal 1 dag) weer in dienst nemen.
Dan begint de ketenregeling weer opnieuw.


Bedankt hiervoor, een duidelijk advies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: wo 31 mei 2017 22:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermeulen_J schreef:
Het is maar wat die werknemer je waard is. Er kunnen maar zo dingen spelen die de werknemer in kwestie nog even uitstelt tot het vaste contract om dan echt los te gaan.

OF gewoon alvast een budgetje vrij houden voor een advocaat. Als je toch in je recht staat zie ik niet in waarom je daar niet in verweer zou gaan.

Zulke werknemers kun je er maar beter niet bij hebben, en anders maar even goed de kop in drukken om zijn plaats te laten kennen.


De werknemer is mij veel waard. Hij is meer dan een goede collega nu en op sommige punten echt een kei (precies wat zijn taken zijn) maar wel eigenwijs op zijn recht behalen.

Dus ik heb besloten dat hij een vast contract krijgt en dan inderdaad budgetje vrij houden, ik schat 5.000 euro. Wat bedoel je precies met 'de kop indrukken'?

Dank.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017 0:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Budgetje vrijhouden? Van 5.000 euro? Voor een werknemer die alleen al recht heeft op een transitievergoeding tenzij aantoonbaar sprake is van ernstige verwijtbaarheid aan zijn zijde? Aantonen daarvan is een zeldzaamheid..
U gaat af op adviezen van een leek die zegt dat u dit gedrag even goed de kop in moet drukken?
Hebt u enig idee wat u voor risico u over u zelf afroept? Kent u het spreekwoord 'ik wens u veel personeel' niet?
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017 12:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P de Witte schreef:
Vermeulen_J schreef:
Het is maar wat die werknemer je waard is. Er kunnen maar zo dingen spelen die de werknemer in kwestie nog even uitstelt tot het vaste contract om dan echt los te gaan.

OF gewoon alvast een budgetje vrij houden voor een advocaat. Als je toch in je recht staat zie ik niet in waarom je daar niet in verweer zou gaan.

Zulke werknemers kun je er maar beter niet bij hebben, en anders maar even goed de kop in drukken om zijn plaats te laten kennen.


De werknemer is mij veel waard. Hij is meer dan een goede collega nu en op sommige punten echt een kei (precies wat zijn taken zijn) maar wel eigenwijs op zijn recht behalen.

Dus ik heb besloten dat hij een vast contract krijgt en dan inderdaad budgetje vrij houden, ik schat 5.000 euro. Wat bedoel je precies met 'de kop indrukken'?

Dank.


Met de kop in drukken doel ik op het feit dat je het dan maar moet aanvechten (als u toch denkt in uw recht te staan) in plaats van u te laten intimideren door de werknemer.

Kijken of die achteraf ook nog zo spraakzaam is als die een 'paar euro' aan proceskosten armer is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: do 01 jun 2017 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

P de Witte schreef:
De werknemer is mij veel waard. Hij is meer dan een goede collega nu en op sommige punten echt een kei (precies wat zijn taken zijn) maar wel eigenwijs op zijn recht behalen.

Dus ik heb besloten dat hij een vast contract krijgt en dan inderdaad budgetje vrij houden, ik schat 5.000 euro.


Ik denk dat u de juiste keuze gemaakt heeft! Een goede collega en goede vakman zijn twee eigenschappen die u kennelijk (en begrijpelijk) belangrijk vindt in een werknemer. U zou gek zijn als u het geluk gaat tarten door een ander aan te nemen, waarvan maar weer moet blijken of die wel in staat is om te leveren wat u vraagt. Bovendien zijn er ook een heleboel onbekwame eigenwijze werknemers.

Met € 5.000 bent u er natuurlijk niet als u op enig moment op stel en sprong afscheid zou willen nemen. Maar, dat is met een nieuwe medewerker die een contract voor een jaar heeft ook niet zo maar het geval. Die moet u ook doorbetalen tot het einde van het contract.

Daarnaast is het goed om te realiseren, dat een eigenwijze werknemer ook voordelen kan hebben, mits u uzelf ertoe dwingt om het verhaal vanuit de andere kant te beschouwen. U zult ervan versteld staan tot hoeveel inzichten u kunt komen door te luisteren naar een eigenwijze werknemer.

Tenslotte nog het volgende. Het gezegde "ik wens u veel personeel toe" gaat voor u niet op. Ik begrijp uw vraag althans niet zo dat u überhaupt twijfelt aan de noodzaak van personeel, maar dat u twijfelt aan deze individu. De beslissing om met personeel te werken heeft u al genomen.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Ik denk dat u de juiste keuze gemaakt heeft! Een goede collega en goede vakman zijn twee eigenschappen die u kennelijk (en begrijpelijk) belangrijk vindt in een werknemer. U zou gek zijn als u het geluk gaat tarten door een ander aan te nemen, waarvan maar weer moet blijken of die wel in staat is om te leveren wat u vraagt. Bovendien zijn er ook een heleboel onbekwame eigenwijze werknemers.

Met € 5.000 bent u er natuurlijk niet als u op enig moment op stel en sprong afscheid zou willen nemen. Maar, dat is met een nieuwe medewerker die een contract voor een jaar heeft ook niet zo maar het geval. Die moet u ook doorbetalen tot het einde van het contract.


Bedankt Dennis, Voor personeel an-sich heb ik inderdaad al lang gekozen en dit heeft voors en tegens. Per saldo ben ik heel blij met ze!

Een werknemer met een contract voor onbepaalde tijd (wat het nu dus gaat worden) heeft toch geen 'einde contract' dus moet ik hem in het ergste geval naar huis sturen maar wel jaren doorbetalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
P de Witte



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 25


BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Budgetje vrijhouden? Van 5.000 euro? Voor een werknemer die alleen al recht heeft op een transitievergoeding tenzij aantoonbaar sprake is van ernstige verwijtbaarheid aan zijn zijde? Aantonen daarvan is een zeldzaamheid..
U gaat af op adviezen van een leek die zegt dat u dit gedrag even goed de kop in moet drukken?
Hebt u enig idee wat u voor risico u over u zelf afroept? Kent u het spreekwoord 'ik wens u veel personeel' niet?


Bedankt voor het waardevolle advies!

Welk risico is dat? Toch alleen van de eventuele proceskosten (die ik wil winnen maar toch) verlies?

nb Personeel is noodzakelijk voor mijn bedrijf en daarnaast heb ik mensen die ik los inhuur als flexibele ring.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: ma 05 jun 2017 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij verlies kost het u niet alleen de proceskosten, maar ook de kosten van juridische bijstand van de ander. En natuurlijk de transitievergoeding/billijke vergoeding of waar het dan ook om gaat in dat geval.

Terzijde, ik adviseerde u op basis van mijn jarenlange ervaring. Regelmatig doe ik ontslagzaken voor werkgevers die eerder twijfelden over een vast dienstverband voor een bepaalde werknemer en mijn advies daarover in de wind sloegen. Rolling Eyes
En het omgekeerde komt ook voor, werknemers die ik adviseerde ergens niet in dienst te treden vanwege de inhoud van de arbeidsovereenkomst in combinatie met andere omstandigheden, komen regelmatig om hulp vragen vanwege het ontstane conflict.

Het spreekwoord waar ik aan refereerde (ik wens u veel personeel) betekent overigens niet wat hierboven gesuggereerd wordt.
Ik gaf ook niet aan dat u van personeel moet afzien, ik geef slechts aan dat u in een geval als dit niet door moet gaan. Bij twijfel, niet doen!
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 06 jun 2017 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Het spreekwoord waar ik aan refereerde (ik wens u veel personeel) betekent overigens niet wat hierboven gesuggereerd wordt.

De uitdrukking betekent zoveel als "ik wens u veel ellende toe". Het hebben van personeel wordt aldus gelijk gesteld met het hebben van ellende. Ofwel als u de keuze reeds hebt gemaakt voor formatie (lees: personeel), dan gaat de uitdrukking dus niet op voor zover u twijfelt over individuele invulling van die formatie; de "toegewenste ellende" heeft u namelijk toch...
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 06 jun 2017 16:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De uitdrukking gaat niet zoals eerder gesuggereerd * over de keuze voor wel/geen personeel, het gaat om de oude wijsheid: hoe meer personeel hoe meer ellende, m.a.w. elk personeelslid is een potentieel probleem.
Dan kiezen voor een werknemer waarvan (door diens eigen woorden) al bekend is, dat hij strijdlustig en eigenwijs is, is vragen om problemen.
*
DENNIS79 schreef:
Het gezegde "ik wens u veel personeel toe" gaat voor u niet op. Ik begrijp uw vraag althans niet zo dat u überhaupt twijfelt aan de noodzaak van personeel, maar dat u twijfelt aan deze individu. De beslissing om met personeel te werken heeft u al genomen.

_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
De uitdrukking gaat niet zoals eerder gesuggereerd * over de keuze voor wel/geen personeel, het gaat om de oude wijsheid: hoe meer personeel hoe meer ellende, m.a.w. elk personeelslid is een potentieel probleem.

Dan lees en citeer je toch echt zeer selectief en zonder context wat ik geschreven heb, en waar ik op gereageerd heb. Ik heb gereageerd op jouw reactie, die de strekking had dat TS de bewuste man niet moest aannemen, want "hoe meer personeel hoe meer ellende". * Ik heb op die strekking gereageerd dat de uitdrukking niet opgaat, want het gaat in het bewuste geval niet om een uitbreiding van het personeel, maar het gaat om de invulling van een vacature. Ofwel de keuze voor personeel (op een formatieplaats) was al gemaakt.

*
UwJurist.nl schreef:
Hebt u enig idee wat u voor risico u over u zelf afroept? Kent u het spreekwoord 'ik wens u veel personeel' niet?


UwJurist.nl schreef:
Dan kiezen voor een werknemer waarvan (door diens eigen woorden) al bekend is, dat hij strijdlustig en eigenwijs is, is vragen om problemen.

Dit heb je inderdaad al een aantal keer herhaald. Je lijkt er vrij overtuigd van te zijn, en je presentreet de stelling dan ook als ware het een vaststaand feit. Toch is het niets meer dan een aanname. Er zijn voldoende leidinggevenden in Nederland die juist strijdlustige en eigenwijze mensen aannemen. Dat is niet vragen om problemen, maar geloof in eigen kunnen.
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 07 jun 2017 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oei, oei.

Ik schreef nergens dat hij de werknemer niet moest aannemen. De bewuste werknemer is namelijk al drie contracten geleden aangenomen, zoals duidelijk uit de vraagstelling blijkt. Ik schreef daarom ook dat hij hem niet in vaste dienst moet nemen.

Ik ben niet diegene die iets uit de context haalt.

Hier wil ik graag bij laten.

Lezers kunnen hun eigen conclusies trekken.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds