Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 17:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigendomsvoorbehoud
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vraagjes



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: wo 26 aug 2015 10:04    Onderwerp: Eigendomsvoorbehoud Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo mede forum leden,

Ik hou me oa bezig met debiteurbeheer van moeilijk inbare vorderingen en incasso’s bij een middel groot bedrijf en kom door het faillissement van Imtech op een stukje voor mij onbekend terrein terecht.

Zoals zoveel bedrijven hebben we bij Imtech nog wat openstaande posten (gelukkig beperkt tot 30K), maar ook nog goederen die we moeten leveren. Er zijn een aantal oplossingen waarvan ik even met jullie wil dubbel checken of dit geen problemen kan geven met de curator en geoorloofd zijn.

Situatie 1
Mijn collega’s hebben de volgende actie ondernomen, Er staan hier goederen klaar om verzonden te worden, Imtech is op 18 Augustus failliet verklaard, in dit specifieke geval zit Imtech in een consortium met een ander bouwbedrijf welke zich garant stelt voor de betaling van de factuur. De contracten van ons zijn afgesloten met Imtech. Op 20 Augustus hebben ze contact gehad met het bouwbedrijf wat garant staat voor de betaling en afgesproken dat 60% voorruit betaald moest worden en dat de goederen daarna betaald zouden worden. Dit bedrijf is hiermee akkoord gegaan, waarna er een factuur (gericht aan Imtech) gestuurd is naar deze partij, welke zal gaan zorg dragen voor de betaling. Hier zit dan ook mijn zorg. Na 18 Augustus kan je formeel geen zaken meer doen met Imtech, maar aangezien hij toch volledig betaald gaat worden, voorzien ze hier geen problemen.
Weet jij of hier nog risico’s aanzitten. Het eerste risico wat bij mij opkomt is als het andere bouwbedrijf besluit alleen de 60% te betalen we op geen enkele manier de resterende 40% kunnen vorderen (tenzij er een schriftelijke garantstelling is, wat ik betwijfel), dit risico is echter beperkt omdat we ook meer zaken met dit andere bedrijf doen. Daarnaast kan de Curator nog voor problemen zorgen, als hij hier achter komt? Aangezien wij een betaling op een factuur krijgen op naam van Imtech zou ik mij voor kunnen stellen dat Curator zich op het standpunt stelt dat een (gedeelte) van deze transactie in de boedel van Imtech zou moeten vallen (let op! Zowel levering als betaling vinden na uitspraak van het faillissement plaats). Dit is ook van belang voor de overige leveringen die nog gepland staan, kunnen deze op de zelfde manier afgehandeld worden of (wat ik denk) moeten er nieuwe directe overeenkomsten gemaakt worden.

Situatie 2
Wij hebben nog diverse facturen open staan, omdat in de meeste gevallen bekend is wie de eindklant is kunnen we contact met hen opnemen. Nu is mijn vraag: Als de eindklant de factuur nog niet aan Imtech betaald heeft en Imtech ons nog niet betaald heeft, kunnen we dan ons eigendomsvoorbehoud (staat in algemene voorwaarde). Wij crediteren dan de factuur aan Imtech en Imtech zou in dat geval ook haar vordering op de eindklant moeten laten vallen. Vervolgens sluiten wij een nieuwe overeenkomst met de eindklant en sturen hen direct een factuur. In alle gevallen zijn de goederen direct geleverd aan de eindklant. Mijns inziens zijn we dan ook geen boedelbijdrage verschuldigd, aangezien er geen handelingen door de curator gemaakt hoeven te worden om de goederen voor ons beschikbaar te maken.

Situatie 2
Wij hebben nog een aantal leveringen direct aan Imtech, De meeste facturen hebben een waarde van onder de 700 Euro, Weet jij toevallig wat als redelijke boedelbijdrage wordt gezien? Vind zelf een variatie van tussen de 4% van de factuurwaarde en ca 300 euro per eigendomsvoorbehoud.
Vanzelfsprekend is het bij 4% interessanter om dit uit te oefenen dan als we meer dan de helft aan boedelbijdrage en transportkosten kwijt zijn.


Ik hoop dat ik duidelijk en volledig ben geweest, mocht er nog belangrijke informatie missen, laat het weten en ik vul het zo snel mogelijk aan.

Alvast iedereen heel erg bedankt voor de tijd en moeite die jullie gestoken hebben in het beantwoorden van mijn vragen.

Job
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds