Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 16 apr 2024 7:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigenaar bruto loon
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 9:02    Onderwerp: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Wie is er volledig fiscaal juridisch eigenaar van het bruto van een werknemer?

Groet, S515
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 15:07    Onderwerp: Re: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
Wie is er volledig fiscaal juridisch eigenaar van het bruto van een werknemer?

Je kunt niet spreken van "eigendom" van loon. Je vraag heeft dus geen zinnig antwoord.

Wie er belasting moet betalen volgt uit de belastingwet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 17:18    Onderwerp: Re: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben me bewust dat ik belasting moet betalen.

Als er niet te spreken valt over eigendom, waar valt er dan wel over te spreken aangaande tot wie het bruto loon toebehoord? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het bruto loon van iemand tot niemand toebehoord. Want als dit zo is, claim ik het zelf natuurlijk en het lijkt me stug dat dat mogelijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 20:08    Onderwerp: Re: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
Als er niet te spreken valt over eigendom, waar valt er dan wel over te spreken aangaande tot wie het bruto loon toebehoord? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het bruto loon van iemand tot niemand toebehoord. Want als dit zo is, claim ik het zelf natuurlijk en het lijkt me stug dat dat mogelijk is.

Heb je een precies idee van "wat" je zou claimen?

De term "brutoloon" staat voor het bedrag dat is overeengekomen als tegenprestatie voor de te verrichten arbeid. Het is een getalletje met een euroteken ervoor, al dan niet op papier gesteld in een schriftelijke arbeidsovereenkomst. Getalletjes zijn van niemand.

Als een werknemer een maand heeft gewerkt, heeft hij recht op betaling van zijn loon. Hij heeft een vordering op de werkgever. Omdat de werkgever verplicht is om op het brutoloon loonbelasting e.d. in te houden, heeft de werknemer recht op uitbetaling van zijn nettoloon. Zolang het nettoloon niet is uitbetaald, heeft de werknemer een vordering op zijn werkgever. Deze vordering is een goed dat toebehoort aan de werknemer. Een vordering is echter geen stoffelijke zaak, dus we kunnen niet spreken van "eigendom" in de zin van het BW.

Zodra het nettoloon is uitbetaald door middel van een girale betaling, heeft de werkgever zijn schuld voldaan, waardoor de vordering teniet gaat. De werknemer heeft nu een hoger banksaldo. Zijn banksaldo komt hem toe. Dit banksaldo is een vordering op de bank (aangenomen dat de werknemer niet rood staat).

Ik weet niet wat je precies voor ogen hebt wanneer je schrijft dat je het brutoloon van iemand zou willen claimen. En ik weet niet of jij je daar zelf iets goed gedefinieerds bij voorstelt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: zo 26 mei 2013 21:04    Onderwerp: Re: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dankjewel voor de uitleg.

Excuseer me dat ik onduidelijk ben, ik maak geen poging om iets te definiëren.

Waar ik naar opzoek ben is er achter te komen wie er eigenaar is van de euro's die worden verdient als werknemer. Ik ben zelf ook een werknemer.

Fiscaal gezien is de werkgever de inhoudingsplichtige. Maar de belastingdienst informeert dat de term inhoudingsplichtige breder is dan de term werkgever. De inhoudingsplichtige kan alleen worden toegewezen of aangenomen. De werkelijke inhoudingsplichtige is degene die het loon verdient. Via een inhoudingsplichtigeverklaring kan iemand in overleg met een inspecteur er voor kiezen zelf loonbelasting af te dragen.

Even simpel gezegd, de arbeid die ik als werknemer dan heb verricht wordt gecompenseerd met een beloning die dan wordt overgeschreven op mijn rekening. Zou ik dan in overleg met de belastingdienst een inhoudingsplichtigeverklaring hebben geregeld stort mijn werkgever mijn beloning bruto over (op verzekeringen etc na).

Dus mijn vraag is; op het moment als dat bruto loon, na het verrichten van arbeid, op mijn rekening staat geschreven, ben ik dan eigenaar van dat bedrag op mijn bankrekening?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 1:22    Onderwerp: Re: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
Waar ik naar opzoek ben is er achter te komen wie er eigenaar is van de euro's die worden verdient als werknemer. Ik ben zelf ook een werknemer.

Dit is nog steeds een betekenisloze vraag.

Voor zover je bedoelt euro's in stapels muntjes, die zijn van de persoon die ze in zijn portemonnee heeft.

Zolang de werknemer niet is betaald, heeft hij een vordering op de werkgever. Dat is alles.

Quote:
Fiscaal gezien is de werkgever de inhoudingsplichtige. Maar de belastingdienst informeert dat de term inhoudingsplichtige breder is dan de term werkgever. De inhoudingsplichtige kan alleen worden toegewezen of aangenomen. De werkelijke inhoudingsplichtige is degene die het loon verdient.

Nee, de werkelijke inhoudingsplichtige is de persoon die door de Wet op de loonbelasting als inhoudingsplichtige wordt aangewezen. Normaal gesproken is dit de werkgever.

Met "eigendom" heeft dit helemaal niets te maken, dus laat die term verder varen. Kom gewoon ter zake. Jij wilt blijkbaar zo'n inhoudingsplichtigenverklaring.

Quote:
Dus mijn vraag is; op het moment als dat bruto loon, na het verrichten van arbeid, op mijn rekening staat geschreven, ben ik dan eigenaar van dat bedrag op mijn bankrekening?

Een bankrekening is geen onderwerp van eigendom in de zin van het BW. Maar het saldo op een bankrekening komt toe aan de rekeninghouder. Het valt dus in jouw vermogen. Tegelijkertijd heb jij een schuld aan de belastingdienst totdat je de verschuldigde loonbelasting hebt afgedragen.

Ik heb nog steeds geen idee waar je heen wilt. Dat jouw bankrekening "van jou" is, is toch duidelijk?

Ik betwijfel dat je zo'n inhoudingsplichtigenverklaring kunt krijgen, maar ik ken je situatie niet. Een inhoudingsplichtigenverklaring kan aangevraagd worden door bijv. een artiestenbureau dat bandjes regelt voor in cafés. De café-eigenaar hoeft dan loongbelasting in te houden. Dit doet het artiestenbureau voor hem. De regeling geldt ook voor beroepssporters die in een land wonen waarmee Nederland geen belastingverdrag heeft.

Ben jij artiest of een in een ver land wonende beroepsporter? Dan kan je nog steeds niet zelf een inhoudingsplichtigenverklaring aanvragen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 8:20    Onderwerp: Re: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je zou het inderdaad een betekenisloze vraag kunnen noemen.

bona fides schreef:
Maar het saldo op een bankrekening komt toe aan de rekeninghouder. Het valt dus in jouw vermogen..


Waar ik met mijn vragen heen wil lijkt misschien onduidelijk maar hij is eigenlijk heel simpel. Ik begrijp uit uw antwoorden als ik vraag wie er eigenaar is van het bruto loon deze vraag, zoals u zegt, onzinnig is. Hier begrijp ik uit dat het bruto loon wel aan iemand toebehoord maar er geen eigenaar bestaat van dit geld.

Als ik mezelf herhaal heeft dit waarschijnlijk te maken met een gedeelte verbazing. Ik stel u een vraag en het antwoord is dat het stellen van de vraag onzinnig is. Sterker nog, u maakt me duidelijk dat mezelf deze vraag afstellen betekenisloos is maar dit weerleg ik volledig. Het is voor mij uiterst relevant. Ik ben namelijk opgegroeid met het idee dat mijn beloning, zowel netto als bruto, toebehoord als mijn eigendom. Net zoals mijn auto, mijn telefoon, mijn kleren etc. In principe is beloning namelijk een ruil. U legt dus uit, dat hetgeen waar ik mijn tijd en energie in steek nooit echt eigendom van mij is geweest.

Het oogt alsof ik me in een grijs gebied begeef. Ik twijfel niet aan uw kennis over zaken. Het is duidelijk dat uw kennis de mijne overtreft. Maar het klinkt juridisch behoorlijk “oneerlijk” als vast staat dat de tegenprestatie die ik ontvang in ruil voor een product dat ten alle tijden tot stand komt door de levering van een combinatie van mijn energie en intellect, resulteert in een product wat juridisch niet eens mijn eigendom is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rayman



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 38


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 11:34    Onderwerp: eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

de antwoordgever stelt : getalletjes zijn van niemand, op basis van welk recht mag de staat beslaglegging op jouw bruto loon om op die wijze belasting te innen, immers is het bedrag ook een getal op papier.

verder stelt de antwoordgever dat de vraagsteller eigenaar zou zijn van de bedragen die op de bank staan, ook dit is wettelijk gezien niet waar.

houder ergens van zijn en eigenaar zijn is wel degelijk niet hetzelfde ..iommers volgens de wet met betrekking op wegenbelasting is de houder van de auto belastingplichtig, terwijl de staat volgens de rdw-papieren eigenaar van de auto is.

dus als volgens u niemand eigenaar is van mijn bruto loon, op papier bestaande uit getallen, waarom mag de staat zonder meer getalletjes inhouden zonder mijn instemming en moet ik, omdat anders te willen regelen, aan diezelfde instantie informatie voorleggen op basis waarvan ik zelf dan het recht heb de ingehouden getallen te betalen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 14:40    Onderwerp: Re: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
Ik ben namelijk opgegroeid met het idee dat mijn beloning, zowel netto als bruto, toebehoord als mijn eigendom.

Dan moet je maar eens een studie rechten gaan doen.

Inmiddels begint mij duidelijk te worden dat een nieuwe (of waarschijnlijker: oude, maar met nieuwe namen) generatie internetconspiracyleuteraars dit forum heeft gevonden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 14:51    Onderwerp: Re: Eigenaar bruto loon Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jammer dat u zo denkt over mijn vraag, het had niks te maken met complotten. Het was een welgemeende vraag over het bruto loon.

Kunt u mij misschien dan verwijzen naar een wetsartikel die zegt dat het bruto loon niemands eigendom is? Op deze manier valt er niks te interpreteren.

Bij voorbaat mijn dank,

Groet, S515
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Na een maand werken heb je een vordering tot loonbetaling.

Als je die vordering jouw "eigendom" wilt noemen, dan mag dat van mij. Een vordering is geen onderwerp van "eigendom" in de zin van het Burgerlijk Wetboek, want geen stoffelijke zaak, maar daar hoef je je als leek niet druk over te maken.

Veel plezier met jouw eigendom: de vordering tot loonbetaling.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
S515

S515

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): HG

Berichten: 52


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt dat u toch mijn vraag heeft beantwoord.

U heeft me wel geholpen en dat waardeer ik. Ik ben inderdaad een leek, maar heb nog meer vragen voor later. Ik hoop dat u, en anderen, ze willen blijven beantwoorden want mijn vragen zijn wel oprecht.

Nogmaals bedankt.

Groet, S515
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 16:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
U heeft me wel geholpen en dat waardeer ik. Ik ben inderdaad een leek, maar heb nog meer vragen voor later. Ik hoop dat u, en anderen, ze willen blijven beantwoorden want mijn vragen zijn wel oprecht.

Ik heb toch het donkerbruine vermoeden dat je voor deze en je nog komende vragen op zijn minst inspiratie hebt opgedaan op een vage complotsite en/of via idiote youtubefilmpjes. Je gaat nu waarschijnlijk richting vragen als "waarom moet ik belasting betalen / me aan andere regels houden als ik daar nooit mee heb ingestemd". Voor jouw psychologische gezondheid hoop ik dat je niet aankomt met hoofdletterslariekoek (ik moet me inhouden om hierbij geen caps lock te gebruiken). Ben je al wel in dat stadium, gelieve een andere site te zoeken want hier zul je op geen enkele sympathie kunnen rekenen (wij zitten namelijk allemaal in het complot, begrijp je).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
rayman



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

Berichten: 38


BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2013 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

opnieuw een intressant gegeven...hoofdletterlariekoek..als het gebruik van hoofdletters lariekoek is, kunt u mij dan uitleggen waarom er gebruik van wordt gemaakt. Op basis van de onderwerpen waar er gebruik wordt gemaakt van hoofdletters, lijkt het toch te verwijzen naar een juridisch verschil met het niet-gebruik ervan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Thomas-87



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 278


BerichtGeplaatst: do 30 mei 2013 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

S515 schreef:
Jammer dat u zo denkt over mijn vraag, het had niks te maken met complotten. Het was een welgemeende vraag over het bruto loon.

Kunt u mij misschien dan verwijzen naar een wetsartikel die zegt dat het bruto loon niemands eigendom is? Op deze manier valt er niks te interpreteren.

Bij voorbaat mijn dank,

Groet, S515


5:1 BW Eigendom is het meest omvattende recht wat je op een zaak kan hebben. Zaken zijn stoffelijk en voor de menselijke beheersing vatbaar. Een vordering is niet stoffelijk

de vordering op je werkgever is een vermogensrecht 3:6BW en geen zaak. daar kan je alleen rechthebbende en dus niet eigenaar van zijn.

Je kan dus niet zeggen ik ben eigenaar van de 10 euro die ik nog van mijn buurman Henk krijg. Wel rechthebbende. Als het geld op je bankrekening staat ben je dus ook geen eigenaar omdat het nog steeds niet stoffelijk is. (Maar een vordering op de bank) Je kan pas spreken van eigendom als je naar de pinautomaat loopt en 20 euro uit de muur haalt.

Je zou dus kunnen zeggen dat je zelf rechthebbende van het brutoloon. Je brutoloon wordt loonheffing op ingehouden (geld voor de staat). De staat is dan weer rechthebbende op de verplichte belastingen (loonheffing) die je als werknemer moet betalen. Verder draag je geld bij aan de verplichte werknemersverzekering en je pensioen en zo kom je uit bij je nettoloon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds