Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 20:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigen bijdrage leaseauto
Moderators: Michčle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 10:11    Onderwerp: Eigen bijdrage leaseauto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn werkgever stelt een lease auto ter beschikking.
De keuze van merk en type is aan de werknemer.

In (een aanvulling op) het arbeidscontract is opgenomen dat het beschikbare lease bedrag 900 euro is, op basis van 36 maanden en 40000Km/jaar.
Het is mogelijk om een duurdere auto te kiezen waarbij de meerkosten worden doorbelast aan de werknemer.

Het leasebedrag van de door mij gekozen auto is op basis van bovenstaande condities, 1000 euro. Ik draag dus zelf 100 euro per maand bij.

Nu ben ik erachter gekomen dat de werkgever de auto in werkelijkheid least op basis van 25000Km per jaar waardoor het maandbedrag niet 1000,00 maar 930,00 is.
Ik draag dus 100 euro per maand bij terwijl dat in mijn optiek maar 30 euro zou moeten zijn.
Kan ik van mijn werkgever verlangen dat ze mijn bijdrage verlagen naar 30,00?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals u het omschrijft, kunt u dit inderdaad van uw werkgever verlangen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 11:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor het snelle antwoord.

Mijn werkgever lijkt niet mee te willen werken en stelt dat ik nou eenmaal akkoord ben gegaan met de voorwaarden zoals die in het contract staan.

Dat er achteraf gekozen is om een goedkoper lease contract af te sluiten is volgens de werkgever gedaan om kosten te sparen en zou buiten de afspraak staan die tussen hem en mij is gemaakt.

Heeft de werkgever hier een punt?
(Ik ben het er uiteraard niet mee eens want ik betaal nu een vergoeding voor kosten die niet gemaakt worden.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 12:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U schrijft kort samengevat: In het arbeidscontract is opgenomen dat het beschikbare leasebedrag 900 euro is. Het is mogelijk om een duurdere auto te kiezen waarbij de meerkosten worden doorbelast.

De meerkosten zijn 30 euro en geen 100.

Ik volg het standpunt van werkgever dan ook niet. Tenzij de bewoordingen daartoe aanleiding zouden geven. Dus citeer de tekst eens exact.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 13:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is mij mondelijk verteld. Ik heb het antwoord niet zwart op wit.

Dat de meerkosten eigenlijk maar 30 euro zijn kwam ik bij toeval te weten. Normaal gesproken word die informatie niet gedeeeld met werknemers.

Ze houden dus vast aan de regel dat de kosten worden bepaald op basis van wat er in het contract staat. (900 euro, 36 maanden 40000 Km)
Dat er naderhand een goedkopere deal gemaakt wordt met de leasemaatschappij staat daar volgens de werkgever buiten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard bedoel ik de tekst van de auto regeling, niet het antwoord van uw werkgever.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017 16:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever kan zich zelf wel in de vingers snijden. Maak jij met gemak die 25.000 km/j dan kan je werkgever flink betalen voor de extra meters.

Als de baas jouw naait, dan zou ik komende vakantieperiode even een wereldreis met de auto gaan maken. Kijken of die dan nog zo vrolijk is Razz
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen V



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017 17:14    Onderwerp: Re: Eigen bijdrage leaseauto Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben geen jurist, maar ik kan je wel vertellen dat veel werkgevers inderdaad een normbedrag hanteren in de arbeidsvoorwaarden waarbij het normbedrag af kan wijken van de werkelijke kilometers en het bijbehorende contract. De achterliggende reden is dan vaak dat een werknemer die ver van zijn werkplek woont niet een gelijkwaardige auto kan leasen als iemand die maar een paar kilometer van zijn werk woont.

Zoals UwJurist aangeeft zal je moeten kijken hoe het geformuleerd is in de bijlage die je noemt...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017 9:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bijlage is een document van 20 pagina's dus het is wat lastig om het hier te plaatsen.
Er staat wel een passage in die hier van belang is;
"Voor de berekening van de (mogelijke) eigen bijdrage zal worden uitgegaan van een leasetermijn van 36 maanden en 40000 Kilometer per jaar"

en verder:
"In geval van wijziging van het lease budget gedurende de looptijd van het leasecontract zal de eigen bijdrage niet worden aangepast, behalve in geval van promotie van de werknemer"

"Tussentijdse verhoging of verlaging van het leasebedrag door de lease maatschapij heeft geen invloed op de eigen bijdrage"


Het norm bedrag is voor iedereen gelijk, ongeacht reis afstand.
(woon-werk verkeer is voor ons van minder belang omdat we vaak naar klanten reizen)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dan lijkt er niet zoveel aan de hand te zijn anders dan dat de werkgever zich hier mogelijk extra kosten op de hals haalt als die 25.000k per jaar worden overschreden. Het is dus risico werkgever dat deze 70 euro probeert te besparen met een goedkopere leaseregeling.

Omdat die goedkopere leaseregeling eigenlijk niet bij jou bekend had mogen zijn zou je dus niet anders weten dan dat je 40k km per jaar mag rijden.

Het is scheef, en nu je het weet komt het over als 'niet eerlijk', maar zolang het uitgangspunt van 40k km/j voor iedereen met een leaseauto geld dan is er niet zoveel aan de hand. Je wist dit van te voren en bent daar dan ook mee akkoord gegaan.

Als je bij de chinees ziet staan dat een bak nasi 7 euro kost en je weet dat de kostprijs 5 euro is ga je ook niet aan de bali je 2 euro terug eisen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jeroen V



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 7:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rexx schreef:
De bijlage is een document van 20 pagina's dus het is wat lastig om het hier te plaatsen.
Er staat wel een passage in die hier van belang is;
"Voor de berekening van de (mogelijke) eigen bijdrage zal worden uitgegaan van een leasetermijn van 36 maanden en 40000 Kilometer per jaar"

De juristen hier zullen hier een beter antwoord op kunnen geven dan ik, maar dit lijkt me precies wat ik bedoelde. Er staat m.i. duidelijk dat er voor de berekening uitgegaan wordt van 36mnd/40K per jaar...

Om het voor jezelf misschien wat eerlijker te laten lijken kan je het ook op de volgende manier bekijken, Nu betaal je 100 euro extra om een duurdere auto te kunnen rijden (wat overigens geen eigen bijdrage voor privegebruik van de leaseauto is) Als er bij de berekening wat uitgegaan van de duur en kilometers waarvoor nu het contract is afgesloten war de meerprijs voor deze auto waarschijnlijk vrijwel hetzelfde geweest als nu.

Dus eigenlijk verwacht je nu, aangezien er minder uitgegeven wordt aan brandstof, onderhoud, afschrijving, etc, dat dit bedrag ten goede zou moeten komen aan de duurdere auto. (en dat lijkt me eerlijk gezegd ook geen redelijke verwachting)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 10:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de duidelijke formulering inzake de berekening, zie ik weinig kans voor u. Zo ziet u maar hoe belangrijk het is de exacte details te verschaffen bij een juridische vraag. Smile
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Rexx



Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 34


BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor het antwoord, maar ik blijf toch zitten met een gevoel van oneerlijkheid.

Zoals ik het zie:
De werkgever belast de extra/hogere leasekosten boven het norm bedrag aan mij door. Dat is prima, daar heb ik zelf voor gekozen.
Maar nu blijkt dus dat die kosten helemaal niet zoveel hoger zijn. Ik betaal dus een vergoeding voor niet bestaande kosten.
Nu voelt het bijna alsof de werkgever kan zeggen: je wilde een Passat maar het is een Golf geworden want die was goedkoper.
(niet echt een eerlijke vergelijking, maar toch. zo voelt het een beetje)

Ik zou al een beter gevoel krijgen als de meerkosten in dezelfde verhouding werden bepaald. In plaats van 100 euro dus 62,50.

We mogen overigens maar 12500 prive kilometers rijden per jaar. De meesten halen ook maar net 22000Km. Voor degenen die in voorgaande jaren over de 25000 heen gingen is een contract van 30000Km afgesloten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Vermeulen_J



Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 164


BerichtGeplaatst: di 29 aug 2017 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
We mogen overigens maar 12500 prive kilometers rijden per jaar. De meesten halen ook maar net 22000Km.


Lol, 1000 euro betalen voor een auto die je maar 12500 km privé mag rijden?
Het zal vast genoeg zijn, maar dat is wel een klap geld. Dan verhaalt de baas eigenlijk ook nog eens de zakelijke km's op dat leasebudget (er van uit gaande dat als je geen leaseauto zou nemen je dan 1000 euro (of in ieder geval het leasebudget van 900 euro) als loon zou hebben gekregen.)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds