|
Auteur |
Bericht |
Micio
Leeftijd: 43 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 4
|
Geplaatst: wo 13 nov 2013 0:53 Onderwerp: Dwangsom bij te laat behandelen klacht |
|
|
Beste lezers,
Ik heb voor iemand een klacht ingediend bij een gemeente.
De klachtambtenaar heeft vervolgens de klachten aangehoord,
Vervolgens heeft hij deze niet behandeld, noch een bevestigend schrijven gedaan van ontvangst, noch een schrijven gedaan dat de klachten niet klacht waardig zijn of niet in behandeling worden genomen.
Wel is er telefonisch contact geweest dat de klacht verder bekeken zou worden.
Op e-mails is telkens gereageerd dat de klacht spoedig, toch dezelfde week afgehandeld zou worden.
Dit is echter niet gebeurd.
Ik heb de betrokkene geadviseerd een beroep te doen op de wet dwangsom.
nu ongeveer 7 weken later (na indienen dwangsom) heeft de klacht ambtenaar eindelijk een schrijven gedaan, waarin hij alles afwijst.
(terecht of onterecht is nog aan de bestuursrechter)
Echter ontvingen wij de volgende dag ook een schrijven, dat de dwangsom niet van toepassing is op de klachtbehandeling.
Volgens mij valt deze gewoon onder algemene wet bestuursrecht en dient dit orgaan gewoon tot uitkering over te gaan.
In dit geval 1020 euro.
Proberen zij nu werkelijk onder de dwangsom wet uit te komen?!
Alvast vriendelijk bedankt. |
|
|
|
|
ro-er
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 292
|
Geplaatst: wo 13 nov 2013 9:53 Onderwerp: |
|
|
Klachtbehandeling staat beschreven in Hoofdstjk 9 van de Awb.
Artikel 9:3 er is geen beroep mogelijk.
(uw zaak bij de bestuursrechter zal dus vermoedelijk niet ontvankelijk zijn)
Volgens mij is de dwangsom inderdaad niet van toepassing op klachten. Een klacht is immers geen aanvraag, het besluit is geen beschikking. |
|
|
|
|
A.Verkerk
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 219
|
Geplaatst: wo 13 nov 2013 10:58 Onderwerp: |
|
|
Of de klacht terecht of onterecht is afgewezen kunt u vragen aan de ombudsman, niet aan de rechter. |
|
|
|
|
Micio
Leeftijd: 43 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 4
|
Geplaatst: do 14 nov 2013 1:41 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor de reacties.
A.Verkerk schreef: | Of de klacht terecht of onterecht is afgewezen kunt u vragen aan de ombudsman, niet aan de rechter. |
De klachtafhandeling gaf aan dat voor het grootste gedeelte van de klacht het te inhoudelijk is, en dat dit dan getoetst moet worden door een rechter, aangezien er ook een beroepencommissie al naar gekeken heeft.
De klacht had naar mijn inzicht meer betrekking op de bejegening van de ambtenaar.
Hij schrijft namelijk in zijn interne rapportages feitelijke onwaarheden en veel insinuaties. Woorden als "zeer veel" en "hoge opnames" terwijl er geen inkomen is. Tevens schrijft dat hij, dat hij niet met ons wil spreken.
Ondanks alles met overleg van bankgegevens etc is overhandigd aan de klachten ambtenaar, is dit volgens hem te inhoudelijk.
Om de zelfde reden schuift de ombudsman dit aan de kant.
Terug te komen op het eerste antwoord.
Abw geeft ook aan dat een klacht binnen 8 weken, Dit kan ook nog verzet worden, mits schriftelijk is laten weten.
Dan zijn er ook geen consequenties voor de gemeente?! We hebben meerdere malen aangedrongen, aangezien we een stuk willen voor de rechtbank.
Ze volgen hier toch niet de Abw?! |
|
|
|
|
A.Verkerk
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 219
|
Geplaatst: do 14 nov 2013 8:39 Onderwerp: |
|
|
Je bent dus al bij de ombudsman geweest? Je zegt dat je een stuk wil voor de rechtbank, maar zoals ro-er al schreef is een klachtafhandeling geen appelabel besluit, dus ik snap niet zo goed wat je dan wil.
Misschien kun je beter de hele casus omschrijven, dan kunnen we aangeven wat je rechtsmiddelen zijn. |
|
|
|
|
ro-er
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 292
|
Geplaatst: do 14 nov 2013 10:10 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed begrijp hebt u een verschil van mening met de gemeente. U bent al bij de bezwarencommisie geweest, en die heeft de gemeente in het gelijk gesteld.
U vindt echter dat in de interne rapportage onjuistheden staan en dat de ambtenaar daarin liegt of overdrijft. Daarom hebt u een klacht ingediend.
U verwart hierin volgens mij gedragingen van de ambtenaar met inhoudelijke zaken. De dingen die u noemt gaan over de inhoud, u zult daarom beroep tegen het besluit moeten instellen.
Een klacht dient u in, als de ambtenaar u heeft uitgescholden, of u discrimineert, of anders behandelt e.d.
Als u het echter niet eens bent met wat hij inhoudelijk schrijft, is het inhoud, geen gedraging. Dan is een klacht bij gemeente of ombudsman zinloos. |
|
|
|
|
Micio
Leeftijd: 43 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 4
|
Geplaatst: vr 15 nov 2013 0:48 Onderwerp: |
|
|
@ro-er, zo is het inderdaad zeer kort samengevat.
De medewerker heeft een hoop onzin in de rapportages gemeld.
Waarin hij beschuldigingen uit die niet waar zijn.
Ik vindt dat onheuse bejegening en daarmee klacht waardig.
Echter vind de klachtambtenaar dat dit op inhoud is.
Het vreemde is dus, dat op het moment dat er iets op papier "gesuggereerd" wordt, dit direct een eigen leven gaat leiden, waardoor wij nu dus een beroep bij de beroepencommissie hebben verloren. Alles wat in de interne rapportage is opgenomen is overgenomen als "waarheid", al onze stukken zijn aan de kant geschoven.
Beroep is inmiddels aangetekend bij de rechtbank.
Toch blijft het wrang, dat een klachtambtenaar 4 maanden er over heeft gedaan om dit op papier te zetten. in plaats de daarvoor gestelde 8 weken. Tevens vond hij het in het gesprek wel klacht waardig. |
|
|
|
|
A.Verkerk
Leeftijd: 42 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 219
|
Geplaatst: vr 15 nov 2013 9:23 Onderwerp: |
|
|
Micio schreef: |
De medewerker heeft een hoop onzin in de rapportages gemeld.
Waarin hij beschuldigingen uit die niet waar zijn.
Ik vindt dat onheuse bejegening en daarmee klacht waardig.
Echter vind de klachtambtenaar dat dit op inhoud is. |
Als het echt totale onzin is wat die ambtenaar heeft gemeld in zijn rapportages had dit bij de bezwarencommissie eenvoudig aangetoond kunnen worden. Blijkbaar is dat niet gelukt. Dan is het misschien niet totale onzin, maar ben jij het niet eens met zijn kijk op de zaak. Als jullie een verschillende kijk op de zaak hebben, heb je het over de inhoud, dus niet klachtwaardig.
Als alles wat jij onzin noemt inderdaad onzin bleek te zijn, voortgekomen uit een vooringenomen houding tegen de betreffende persoon, om diegene zwart te maken en te benadelen, dan is het klachtwaardig.
Micio schreef: | Toch blijft het wrang, dat een klachtambtenaar 4 maanden er over heeft gedaan om dit op papier te zetten. in plaats de daarvoor gestelde 8 weken. Tevens vond hij het in het gesprek wel klacht waardig. |
Het is niet netjes om zo lang er over te doen, als er tenminste geen verschoonbare reden voor was. Een volgende keer zou ik ze na die acht weken in gebreke stellen en als ze vervolgens geen antwoord geven naar de ombudsman stappen omdat je klacht niet netjes is behandeld. Dat zou je nu alsnog kunnen doen, al schiet je daar zelf weinig mee op. Een dwangsom eisen kan, zoals gezegd niet. |
|
|
|
|
Micio
Leeftijd: 43 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 4
|
Geplaatst: za 16 nov 2013 0:58 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
Als alles wat jij onzin noemt inderdaad onzin bleek te zijn, voortgekomen uit een vooringenomen houding tegen de betreffende persoon, om diegene zwart te maken en te benadelen, dan is het klachtwaardig.
|
Dat is het ook, maar bij de gemeente wijst iedereen naar elkaar en niemand heeft verantwoordelijkheid.
De persoon over wie het gaat, wordt ingehuurd door de gemeente.
het bedrijf waar hij voor werkt, wijst onze klachten af, omdat de gemeente "verantwoordelijk" is. De gemeente wijst weer naar het bedrijf.
Smaad en laster, heb ik al naar geïnformeerd. De politie zegt dat het lastig is om dit aan te tonen aangezien niet alleen één persoon hiervoor aangewezen kan worden, maar een team. Tevens moet het OM het maar net willen oppakken.
De beroepen commissie heeft onze bezwaren uitgebreid genotuleerd.
Vervolgens een conclusie van de medewerker in kwestie letterlijk overgenomen. En daar konden wij het mee doen.
Ik had op z'n minst verwacht dat de beroepencommissie onze bezwaren ongegrond zou verklaren, met motivatie. Dit is niet gebeurd.
De raadsman die dit dossier onder ogen kreeg, snapte niet dat er in zo'n korte tijd zoveel fouten gemaakt kunnen worden.
Hij heeft een afspraak geregeld met een "rechterarm" van de wethouder.
Nu afwachten of zij nog iets wil/kan betekenen.
In iedergeval in beroep bij de rechtbank.
Hartelijk dank voor de reacties. |
|
|
|
|
|