Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 08 mei 2024 17:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dwangsom



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 21:45    Onderwerp: Dwangsom bij niet tijdig beslissen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb bij een bestuursorgaan een Wob-verzoek ingediend waarop na drie maanden nog steeds niet is beslist. In eerste instantie waren mijn brieven zogenaamd bij de post kwijtgeraakt en daarna hebben ze intern verzaakt. Inmiddels heb ik het bestuursorgaan een ingebrekestelling gestuurd waarna men eindelijk aan de slag ging. Enkele dagen na mijn ingebrekestelling melde het bestuursorgaan mij een X aantal weken nodig te hebben om te beslissen, en verzochten ze mij om de dwangsom te laten vervallen. Nu heb ik opnieuw een brief gekregen waarin staat dat ze op z'n vroegst pas twee maanden na de ingebrekestelling kunnen beslissen. Dat betekent dat ze sowieso de volledige dwangsom van 42 dagen verbeuren. Ik ben bang dat men daarna gewoon nog een brief stuurt dat de beslissing weer wordt uitgesteld (het kost ze immers niks extra's). Kan ik bij de rechter een bezwaarschrift indienen en verzoeken om de dwangsom na die 42 dagen door te laten lopen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BartL



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 442


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 8:55    Onderwerp: Re: Dwangsom bij niet tijdig beslissen Reageer met quote Naar onder Naar boven

dwangsom schreef:
Ik heb bij een bestuursorgaan een Wob-verzoek ingediend waarop na drie maanden nog steeds niet is beslist. In eerste instantie waren mijn brieven zogenaamd bij de post kwijtgeraakt en daarna hebben ze intern verzaakt. Inmiddels heb ik het bestuursorgaan een ingebrekestelling gestuurd waarna men eindelijk aan de slag ging. Enkele dagen na mijn ingebrekestelling melde het bestuursorgaan mij een X aantal weken nodig te hebben om te beslissen, en verzochten ze mij om de dwangsom te laten vervallen. Nu heb ik opnieuw een brief gekregen waarin staat dat ze op z'n vroegst pas twee maanden na de ingebrekestelling kunnen beslissen. Dat betekent dat ze sowieso de volledige dwangsom van 42 dagen verbeuren. Ik ben bang dat men daarna gewoon nog een brief stuurt dat de beslissing weer wordt uitgesteld (het kost ze immers niks extra's). Kan ik bij de rechter een bezwaarschrift indienen en verzoeken om de dwangsom na die 42 dagen door te laten lopen?


Nee dat kan niet. Maar u kunt wel naar de rechter en die kan het bstuursorgaan dwingen om alsnog te beslissen (bijvoorbeeld door een nieuwe dwangsom).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 9:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee je kunt niet naar de rechter om de dwangsom door te laten lopen. Uit de wet blijkt ook niet of je nogmaals een ingebrekestelling kan versturen, maar je zou het kunnen proberen, als ze weer over de door hun zelf gestelde termijn heen gaan.

Overigens moet je wel belanghebbende zijn om aanspraak te kunnen maken op een dwangsom, wat je voor een wob verzoek niet hoeft te zijn.

Een vraag voor de medejuristen; klopt het dan dat bestuursorganen ongestraft wobverzoeken van niet belanghebbenden aan de kant kunnen schuiven omdat die personen toch geen recht op een dwangsom hebben?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArneL



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 118


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Nee je kunt niet naar de rechter om de dwangsom door te laten lopen. Uit de wet blijkt ook niet of je nogmaals een ingebrekestelling kan versturen, maar je zou het kunnen proberen, als ze weer over de door hun zelf gestelde termijn heen gaan.
Vanaf het moment dat de dwangsom aanvangt kun je ook in beroep gaan bij de rechtbank (art. 6:12 jo. 6:2 Awb). Desgevraagd stelt de bestuursrechter dan de buiten rechte (art. 4:13 e.v. Awb) verbeurde dwangsom vast. Bovendien draagt de rechter het bestuursorgaan op alsnog een besluit op de aanvraag te nemen en verbindt daar ambtshalve een dwangsom aan op grond van art. 8:55d Awb. De hoogte van de 2e dwangsom wordt volgens vast beleid vastgesteld.

A.Verkerk schreef:
Overigens moet je wel belanghebbende zijn om aanspraak te kunnen maken op een dwangsom, wat je voor een wob verzoek niet hoeft te zijn.

Een vraag voor de medejuristen; klopt het dan dat bestuursorganen ongestraft wobverzoeken van niet belanghebbenden aan de kant kunnen schuiven omdat die personen toch geen recht op een dwangsom hebben?
Bij een verzoek op grond van de WOB is iedere burger belanghebbende, dus hoe je dit voor je ziet begrijp ik niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArneL schreef:
Bij een verzoek op grond van de WOB is iedere burger belanghebbende, dus hoe je dit voor je ziet begrijp ik niet.

art. 3 lid 3 Wob: De verzoeker behoeft bij zijn verzoek geen belang te stellen.

Ik lees daarin dat je geen belanghebbende hoeft te zijn om een verzoek op basis van de wob te doen. De conclusie dat iedereen automatisch belanghebbend is volg ik niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zodra je een Wob-verzoek hebt gedaan ben je belanghebbende bij dat verzoek. Anders zou je niet eens in bezwaar kunnen gaan...
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat klinkt logisch en tot die conclusie waren we hier ook al wel gekomen, maar er was een kleine hoop dat we misschien de wobverzoeken van de parasiterende figuren straffeloos konden laten lopen. Helaas
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArneL



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 118


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Dat klinkt logisch en tot die conclusie waren we hier ook al wel gekomen, maar er was een kleine hoop dat we misschien de wobverzoeken van de parasiterende figuren straffeloos konden laten lopen. Helaas
Maar dat lijkt me geen reden om de vraag van de ts i.c. te beantwoorden met een onhoudbaar standpunt... De ts kan zich dus gewoon wenden tot de bestuursrechter, zoals in mijn eerdere post aangegeven, om een beslissing op het verzoek te verkrijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dwangsom



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 13:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Dat klinkt logisch en tot die conclusie waren we hier ook al wel gekomen, maar er was een kleine hoop dat we misschien de wobverzoeken van de parasiterende figuren straffeloos konden laten lopen. Helaas

Een beetje kort door de bocht om maar gelijk te stellen dat ik een Wob-verzoek indien om een dwangsom te incasseren. Zoals ik in mijn eerste post al schreef heb ik het bestuursorgaan keer op keer (zonder dat dat hoefde) extra tijd gegeven. Ik heb belang bij de informatie en wil die daarom ook zo snel mogelijk ontvangen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dwangsom



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArneL schreef:
A.Verkerk schreef:
Nee je kunt niet naar de rechter om de dwangsom door te laten lopen. Uit de wet blijkt ook niet of je nogmaals een ingebrekestelling kan versturen, maar je zou het kunnen proberen, als ze weer over de door hun zelf gestelde termijn heen gaan.
Vanaf het moment dat de dwangsom aanvangt kun je ook in beroep gaan bij de rechtbank (art. 6:12 jo. 6:2 Awb). Desgevraagd stelt de bestuursrechter dan de buiten rechte (art. 4:13 e.v. Awb) verbeurde dwangsom vast. Bovendien draagt de rechter het bestuursorgaan op alsnog een besluit op de aanvraag te nemen en verbindt daar ambtshalve een dwangsom aan op grond van art. 8:55d Awb. De hoogte van de 2e dwangsom wordt volgens vast beleid vastgesteld.


Het punt is dat ze de termijn steeds opschuiven en ook geen concrete datum kunnen/willen geven wanneer ik de beslissing wel zal ontvangen. De datum die ze nu genoemd hebben (wat overigens ook geen concrete datum is omdat ze zeggen dat ik dan op z'n vroegst de informatie ontvang) ligt ver na de 42 dagen dwangsom. Zoals het er nu naar uitziet gaan ze ook die datum weer opschuiven. Al met al wacht ik dan al 5 maanden op een beslissing op mijn Wob-verzoek.

Momenteel zitten we dus nog in die periode van 42 dagen. Als ik het goed begrijp kan ik dus nu al in beroep gaan en de rechter verzoeken om een nieuwe dwangsom voor na die 42 dagen vast te stellen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArneL



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 118


BerichtGeplaatst: vr 09 aug 2013 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dwangsom schreef:
Als ik het goed begrijp kan ik dus nu al in beroep gaan en de rechter verzoeken om een nieuwe dwangsom voor na die 42 dagen vast te stellen?
Ja, de rechter bepaalt in zijn uitspraak als er na het indienen van het beroep nog geen besluit is genomen bijvoorbeeld:
Rb Roermond, 3 juli 2012, ECLI:NL:RBROE:2012:BX1140 schreef:
bepaalt dat verweerder binnen vier weken na verzending van deze uitspraak een nieuw besluit op het verzoek van 2 november 2011 aan eiser bekend maakt, op straffe van verbeurte van een dwangsom van € 100,00 per dag die verweerder nalaat aan deze uitspraak te voldoen, met een maximum van € 15.000,00;
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: ma 12 aug 2013 8:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArneL schreef:
A.Verkerk schreef:
Dat klinkt logisch en tot die conclusie waren we hier ook al wel gekomen, maar er was een kleine hoop dat we misschien de wobverzoeken van de parasiterende figuren straffeloos konden laten lopen. Helaas
Maar dat lijkt me geen reden om de vraag van de ts i.c. te beantwoorden met een onhoudbaar standpunt... De ts kan zich dus gewoon wenden tot de bestuursrechter, zoals in mijn eerdere post aangegeven, om een beslissing op het verzoek te verkrijgen.
Volgens mij zeg ik in mijn antwoord dat hij niet naar de rechter kan om de dwangsom langer door te laten lopen, in antwoord op zijn vraag. Misschien had ik mijn eigen gedachtekronkel daarna iets duidelijker moeten scheiden, in een ander draadje bijvoorbeeld.

dwangsom schreef:
Een beetje kort door de bocht om maar gelijk te stellen dat ik een Wob-verzoek indien om een dwangsom te incasseren. Zoals ik in mijn eerste post al schreef heb ik het bestuursorgaan keer op keer (zonder dat dat hoefde) extra tijd gegeven. Ik heb belang bij de informatie en wil die daarom ook zo snel mogelijk ontvangen.

Excuus als u dacht dat ik u daarmee bedoelde. Dat was zeer zeker niet het geval. Ik ben met u eens dat u niet netjes behandeld wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dwangsom



Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2013 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben met het beroepschrift bezig, maar heb nog even een vraag. De dwangsom loopt op dit moment nog, dus de 42 dagen zitten er nog niet op. Wanneer ik nu beroep instel loop ik de dwangsom dan mis?

Stel ik ga 3 weken na de ingebrekestelling in beroep en de rechter doet binnen een week uitspraak (theoretisch) waarin hij het bestuursorgaan twee weken (zo lees ik in jurisprudentie) de tijd geeft waarna een dwangsom van 100 euro p/d gaat lopen. Het bestuursorgaan komt binnen die twee weken alsnog met een beslissing. Ontvang ik dan maar over 2 weken een dwangsom? Of loopt de dwangsom gewoon door?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: za 17 aug 2013 11:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar hoef je jezelf überhaupt geen zorgen over te maken. Zulke uitspraken laten meestal ongeveer 8 weken op zich wachten (zeker niet binnen 4 weken na beroepschrift).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: za 21 dec 2013 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
art. 3 lid 3 Wob: De verzoeker behoeft bij zijn verzoek geen belang te stellen.

Ik lees daarin dat je geen belanghebbende hoeft te zijn om een verzoek op basis van de wob te doen.

Ik lees hierin slechts dat de verzoeker niet hoeft aan te geven waaruit zijn belang bestaat.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds