Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 19:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Duitse nationaliteit als 2e nationaliteit
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Usimady



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2011 17:26    Onderwerp: Duitse nationaliteit als 2e nationaliteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

ik ben er vorige week op de site van de school van onze middelste dochter achtergekomen dat zij een tweede nationaliteit heeft nl de Duitse.

Geinformeerd bij onze gemeente,man heeft ook een dubbele nationaliteit,oudste kind niet,middelste wel en jongste ook niet.
Nu word ik van het kastje naar de muur gestuurd tussen gemeente Utrecht(waar de kinderen zijn geboren en ingeschreven) en het Duitse consulaat.
Het duitse consulaat zegt dat het kind alleen de tweede nationaliteit erbij had mogen krijgen als mijn man bij het aangeven van het kind kon aantonen met een Duits paspoort dat hij Duitser is.
Hij heeft echter nooit een Duits paspoort gehad en dit dus nooit kunnen aantonen.
Onze dochter wil van de tweede nationaliteit af daar zij de enige van de kinderen is met een tweede nationaliteit.
Moeten wij nu zelf voor de kosten opdraaien als dit een fout is van de gemeente Utrecht?.Volgens het consulaat moet mijn man nu een Duist paspoort aanvragen wil hij het wegkrijgen bij zijn kind.

Ik hoop dat iemand hier iets weet omtrend de Duitse regel/wetgeving ivm de Duiste nationaliteit.

Mvg,

Mady
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2011 18:47    Onderwerp: Re: Duitse nationaliteit als 2e nationaliteit Reageer met quote Naar onder Naar boven

Usimady schreef:
ik ben er vorige week op de site van de school van onze middelste dochter achtergekomen dat zij een tweede nationaliteit heeft nl de Duitse.

Bedoel je dat je op de website van de school leest dat jouw dochter Duits is, terwijl je dat niet wist?

Volgens wikipedia:
Quote:
Durch Geburt wird ein Kind Deutscher, wenn mindestens ein Elternteil zu dieser Zeit Deutscher ist.
Eine nach dem 1. Januar 1975 geborene Person erhält die deutsche Staatsangehörigkeit, wenn ein Elternteil die deutsche Staatsangehörigkeit besaß. Für nichtehelich geborene Personen gilt, dass die Betreffenden in der Regel die Staatsangehörigkeit der Mutter erwerben. Seit dem 1. Juli 1993 kann auch der nichteheliche Vater die deutsche Staatsangehörigkeit verleihen, wenn

* er Deutscher ist,
* eine nach deutschen Gesetzen wirksame Feststellung beziehungsweise Anerkennung der Vaterschaft vorliegt
* und die Anerkennung der Vaterschaft bzw. das Vaterschaftsfeststellungsverfahren vorgenommen oder eingeleitet wurde, bevor das Kind das 23. Lebensjahr vollendet hat.

met de volgende uitzondering:
Quote:
Durch Geburt im Ausland erwirbt das Kind eines Deutschen jedoch ausnahmsweise dann nicht die deutsche Staatsangehörigkeit, wenn

* dieser leibliche Elternteil selbst am 1. Januar 2000 oder später im Ausland geboren wurde und
* weiterhin dort lebt und
* das Kind sonst nicht staatenlos wäre.

Deze uitzondering is niet van toepassing, want je man is uiteraard vóór 1 januari 2000 geboren.

In welke jaren zijn de kinderen geboren, en sinds wanneer zijn jullie getrouwd? Als alle kinderen tijdens het huwelijk zijn geboren, lijken ze me allemaal Duits.

Quote:
Onze dochter wil van de tweede nationaliteit af daar zij de enige van de kinderen is met een tweede nationaliteit.

Lijkt me dat je de school kunt verbieden om de nationaliteit van je dochter op de website te plaatsen. Ik zie sowieso niet in waarom zoiets op de site wordt gezet.

Als jullie dochter inderdaad een dubbele nationaliteit heeft, kan ze afstand doen van haar Duitse nationaliteit ("Verzicht"). Dit zal in Duitsland of via het Duitse consulaat moeten gebeuren. Ik zie persoonlijk alleen niet in wat er erg is aan het hebben van een dubbele nationaliteit.

De gemeente Utrecht kan iemand noch de Duitse nationaliteit toekennen, noch afnemen. Wel kan de gemeente Utrecht natuurlijk een fout in haar administratie hebben. In het laatste geval kun je contact opnemen met de gemeente om die fout te herstellen. Maar eerst moet je uitzoeken of jullie dochter wel of niet de Duitse nationaliteit heeft.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Usimady



Leeftijd: 50
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 16 mei 2011 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo bona fides,

dank voor uw reactie!

Ik ben er inderdaad achtergekomen via de site van de school.Deze gegevens zijn niet openbaar en alleen bedoeld voor de leerling en ouders,dus beveiligd met wachtwoord.

Wat wel vreemd is is dat wij nooit een uitreksels van het gba hebben overhandidg aan school.
En toen onze dochter 14 werd en dus legitimatieplicht heeft wij er ook niks over gehoord of gelezen hebben.

Vorige week bij navraag bij onze gemeente blijkt dat alleen de middelste in het systeem staat met een dubbele nationaliteit.

Wij zijn getrouwd in Juni 1992,kind 1 is geboren Mrt 1993,Kind 2 Oktober 1996 en kind 3 in Juli 2000.

De opa van mijn man was een Duitser getrouwd met een Nederlandse.Vader van mijn man is in NL geboren maar had wel een Duits paspoort.

Dochter wil mede af van deze nationaliteit omdat ikzelf van Molukse komaf ben(3e generatie) en zij zich daar gevoelsmatig meer verbonden mee voelt dan met de Duitse waar zelfs mijn man niks mee heeft.

Maar stel dat wij dit zo zouden laten welke consequenties zou dit in de toekomst kunnen hebben? bijvoorbeeld igv dienstplicht ,oproep in het leger?.Het is wel een meisje maar als daar nou de wet op veranderd zou worden in de komende jaren?.

Mgv

Mady
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 17 mei 2011 0:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Usimady schreef:
Vorige week bij navraag bij onze gemeente blijkt dat alleen de middelste in het systeem staat met een dubbele nationaliteit.

Wij zijn getrouwd in Juni 1992,kind 1 is geboren Mrt 1993,Kind 2 Oktober 1996 en kind 3 in Juli 2000.

Het lijkt mij dat alle drie kinderen de Duitse nationaliteit hebben. Hoe dan ook is wat de gemeente in de GBA heeft staan niet bepalend voor de nationaliteit. Alleen Duitsland / de Duitse wet bepaalt wie er Duits is en wie niet.

Als er helemaal geen binding is met Duitsland heeft het inderdaad niet zo veel zin om de Duitse nationaliteit te hebben. Maar echt kwaad kan het volgens mij ook niet.

Behouden ze hun Duitse nationaliteit, dan zullen de kinderen van de oudste twee ook Duits zijn. De kinderen van de jongste (na 1 januari 2000 geboren) niet, tenzij hij of zij tegen die tijd toevallig in Duitsland woont.

Quote:
Maar stel dat wij dit zo zouden laten welke consequenties zou dit in de toekomst kunnen hebben? bijvoorbeeld igv dienstplicht ,oproep in het leger?.Het is wel een meisje maar als daar nou de wet op veranderd zou worden in de komende jaren?.

Voor zover ik weet zijn er geen consequenties, maar je weet natuurlijk maar nooit en er kunnen inderdaad dingen veranderen. Aan de andere kant geldt dat ook voor Nederland, en dan zou de Duitse nationaliteit weer van pas kunnen komen (omdat je dan afstand kunt doen van de Nederlandse) Wink. Verder lijkt de kans mij klein dat een eventuele dienstplicht zou gelden voor personen met de Duitse nationaliteit die nooit in Duitsland hebben gewoond.

Vaststellen van de Duitse nationaliteit
Afstand doen van de Duitse nationaliteit
formulier, op te sturen naar de Duitse ambassade of het Duitse konsulaat

Praktisch gezien kun je het misschien net zo goed laten zitten, want het lijkt erop dat Duitsland niet van het bestaan van de kinderen op de hoogte is.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prawo



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik jullie was zou ik dit zo laten.
Afstand doen kan altijd nog en naar de omstandigheden kun je dan beslissen welke je wilt behouden.

Blijven ze in Nederland wonen, maar krijgen ze een relatie bijv. op de Molukken, dan levert namelijk het (uitsluitend) bezitten van de Duitse nationaliteit een groot voordeel op bij de gezinshereniging met een echtgenoot van buiten de EU.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prawo schreef:
Blijven ze in Nederland wonen, maar krijgen ze een relatie bijv. op de Molukken, dan levert namelijk het (uitsluitend) bezitten van de Duitse nationaliteit een groot voordeel op bij de gezinshereniging met een echtgenoot van buiten de EU.

En waarschijnlijk tenzij je in Duitsland wilt wonen, want dan moet je juist weer de Nederlandse behouden Wink.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Prawo



Leeftijd: 70
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 102


BerichtGeplaatst: wo 04 jan 2012 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En als je ze allebei wilt behouden zul je naar een van de overige (nu nog) 25 lidstaten, Zwitserland of de EER landen moeten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds