Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 11:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 12 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Doorstromen Mastersprogramma na HBO rechten, ja of nee?
Ja
47%
 47%  [ 47 ]
Nee
24%
 24%  [ 24 ]
Rechten hoort sowieso niet thuis op HBO
28%
 28%  [ 29 ]
Totaal aantal stemmen : 100

Auteur Bericht
sam

sam

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign, veel succes ermee, voordat er eventuele wijzigingen komen in de toelating tot de master ben ik er toch al mee bezig Twisted Evil . Maar zou je ook willen reageren op mijn vraag wat er gedaan wordt aan onderzoeksvaardigheden binnen de studie rechten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2004 17:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam schreef:
Sovereign, veel succes ermee, voordat er eventuele wijzigingen komen in de toelating tot de master ben ik er toch al mee bezig Twisted Evil
Mij gaat het niet om persoonlijke gevallen, ik wil gewoon zo snel mogelijk een einde zien aan deze academische vervuiling. Wink

Quote:
Maar zou je ook willen reageren op mijn vraag wat er gedaan wordt aan onderzoeksvaardigheden binnen de studie rechten?
Dat verschilt wellicht per universiteit, maar aan onderzoeksvaardigheden wordt op de UvT gedurende het hele traject aandacht besteed (papers, annotaties). Onderzoeksmethoden zijn bij ons in het eerste jaar reeds aan de orde gekomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
sam

sam

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 18:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat verschilt wellicht per universiteit, maar aan onderzoeksvaardigheden wordt op de UvT gedurende het hele traject aandacht besteed (papers, annotaties). Onderzoeksmethoden zijn bij ons in het eerste jaar reeds aan de orde gekomen.

Ik ben nog niet overtuigd......
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: vr 17 dec 2004 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sam schreef:

Ik ben nog niet overtuigd......
Waarvan? Wellicht wordt er bij de rechtenstudie soms teveel vanuit gegaan dat de nodige kwaliteiten zich gedurende de studie zelf zullen ontwikkelen (uitgezonderd de toegespitste onderzoeksmaster in Tilburg), dat neemt niet weg dat wel degelijk deze vaardigheden worden geoefend.

Mocht je trouwens menen dat bekendheid met onderzoeksmethoden je het 'recht' geeft op een verkort traject, dan kan ik het daarmee alleen maar oneens zijn. Een dergelijke opzet is volstrekt onlogisch, elke opleiding omvat veel meer kennis dan alleen onderzoeksmethoden en het produceren van wat papers. De helft van de opleiding op die manier overslaan is gewoon absurd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Danielle23



Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 15


BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2005 15:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een master alleen lijkt me moeilijk. Ik heb zelf de MER als vooropleiding gehad en ben dus 'ingestroomd' in het tweede jaar. Na deze studie duurt het 2 en een half jaar, twee jaar les, en een half jaar scriptie.. Veel korter lijkt meniet erg praktisch. Na de MER is het al best pittig en ik ben het eens met degene die zei : drie jaar HBO staat niet gelijk aan 3 jaar universiteit. Vooral de manier van vragen beantwoorden is op universitair niveau erg anders...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 16 jan 2005 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Danielle23 schreef:
Een master alleen lijkt me moeilijk. Ik heb zelf de MER als vooropleiding gehad en ben dus 'ingestroomd' in het tweede jaar. Na deze studie duurt het 2 en een half jaar, twee jaar les, en een half jaar scriptie.. Veel korter lijkt meniet erg praktisch. Na de MER is het al best pittig en ik ben het eens met degene die zei : drie jaar HBO staat niet gelijk aan 3 jaar universiteit. Vooral de manier van vragen beantwoorden is op universitair niveau erg anders...
Natuurlijk ben je het met me eens. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Marco

Marco

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2005 17:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verbaast me een beetje dat er nog zoveel mensen zijn die "ja" hebben gestemd. Ik heb zelf zowel HBO als WO gedaan (HEAO en Economie, beide afgerond) en vind dat er een duidelijk verschil tussen die twee zit. De verschillen zijn in de discussie al aan de orde geweest: het HBO is een beroepsopleiding, en het WO is wetenschappelijk. Ik vind daarom ook dat HBO'ers niet zonder meer in moeten kunnen stromen in de master.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 18 jan 2005 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Ik heb al eerder aangegeven: Ik zeg niet dat er geen schakeljaar moet zijn ( die conclusie heb ik in de loop van de thread wel getrokken), slechts dat het huidige schakeljaar op sommige punten veel herhaalt en op andere punten tekort schiet voor HBO-Recht studenten.


Dat de aansluiting niet ideaal verloopt, en er nog veel punten zijn die verbeterd moeten worden, wil ik best van je aannemen. Is een beetje inherent aan onderwijs, denk ik wel eens, dat het idee an sich heel aardig klinkt maar de concrete invulling wat te wensen overlaat... Annoyed

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik van mening ben dat er inderdaad academische 'waakhonden' moeten zijn om de degradatie van de rechtenstudie in de peiling te houden. Hoe weinig mensen van onze generatie beseffen zich wat een wetenschappelijke opleiding precies inhoudt (of laat ik zeggen: zou moeten inhouden)? Men fietst met samenvattingen en uittreksels door de studie heen, en wanneer een docent de boel niet op een presenteerblaadje aanreikt krijgt ie de wind van voren. (OK, nogal ongenuanceerde voorstelling van zaken, but you get the point.)
De eisen en benodigde vaardigheden zijn de laatste jaren al aardig omlaag bijgesteld. Moest je niet eerst de (vergelijkbare) dr- titel behalen voordat je je meester mocht noemen?
Nou is de tijd voorbij dat de geleerden (in wording), wereldvreemd in idealistisch zich opsluiten in een klein kamertje met massa's boeken om te mijmeren over een papieren werkelijkheid die door enkele doordravende goeroe's in abstracte termen is neergepend. ... Think Nou ja, dat doen we niet heel de tijd! Wink De insteek is wel wat praktischer geworden en terecht, en bovendien hoef je van (gemiddeld) 18-20 jarigen niet te verwachten dat ze al die wetenschappelijke vaardigheden al meteen vlekkeloos bezitten.
Edoch! Er moeten wel grenzen worden getrokken om te voorkomen dat de academische rechtenopleiding vervalt in een leuk jaartje puzzelen voor iedere snotneus die weleens wat anders erbij wil doen!
Dus, om terug te komen op de discussie, een diepgaand schakeljaar voor HBO-rechtenstudenten is vereist, en overstappen van een geheel andere studie is natuurlijk helemaal uit den boze. Hoe verzinnen ze het? Ik zie mezelf al aankomen bij geneeskunde: 'hallo, ik heb al 3 jaar gestudeerd en wil nu graag met een beetje bijscholing jullie master komen doen!' Bonk
En de rechtenstudie zelf mag ook wel wat pittiger hier en daar, maar dat verschilt denk ik ook weer per uni. Ben wel tevreden over de Erasmus tot nu toe.

Goed, na dit pleidooi voor de rechtenstudie ga ik me toch maar weer eens storten op mijn tentamen Europees Recht van morgen, want ik heb die Joho-samenvatting nog niet uit Wink.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sam

sam

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 13


BerichtGeplaatst: di 07 jun 2005 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er al iemand begonnen met het schakeljaar of met de master rechten aan de UvA, die is ingestroomd na het volgen van een andere WO bachelor dan rechten en hoe bevalt dat?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Anoniem






Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 11


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb zelf eerst een jaar hbo rechten gedaan (hogeschool van leiden)... Na het behalen van mijn 'p' ben ik afgelopen jaar begonnen aan UvL.

Ik kan nu zeggen dat ik ook hier mijn propedeuse heb gehaald zonder herkansingen en dat na een jaar Hbo-rechten.... Bovendien hebben nagenoeg alle mensen die ik ken die eerst een jaar hbo-rechten hebben gedaan hun propedeuse gehaald!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sapper



Leeftijd: 23
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 58


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anoniem schreef:
ik heb zelf eerst een jaar hbo rechten gedaan (hogeschool van leiden)... Na het behalen van mijn 'p' ben ik afgelopen jaar begonnen aan UvL.

Ik kan nu zeggen dat ik ook hier mijn propedeuse heb gehaald zonder herkansingen en dat na een jaar Hbo-rechten.... Bovendien hebben nagenoeg alle mensen die ik ken die eerst een jaar hbo-rechten hebben gedaan hun propedeuse gehaald!


je bent zeker niet de eerst, laat staan de enige en absoluut niet de laatste. maar dat is ook prima. mensen moeten uit de droom geholpen worden dat vwo vereist is voor de uni (rechten). dat is absolute onzin. mbo/havo, vwo/hbo hebben allemaal evenveel kans
_________________
Dat is een tessst...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 19:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sapper schreef:
mbo/havo, vwo/hbo hebben allemaal evenveel kans
Kon ik het daar maar mee eensch zijn. Helaas verzet het feitencomplex zich tegen een dergelijke conclusie. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sapper schreef:

je bent zeker niet de eerst, laat staan de enige en absoluut niet de laatste. maar dat is ook prima. mensen moeten uit de droom geholpen worden dat vwo vereist is voor de uni (rechten).

Je hebt gelijk: het zou moeten zijn, dat een VWO-niveau, of eigenlijk het gymnasiumniveau zoals we dat in de jaren 60 kenden, noodzakelijk zou moeten zijn Very Happy
Quote:

dat is absolute onzin. mbo/havo, vwo/hbo hebben allemaal evenveel kans

Logica is zeker niet je sterkste kant ? Want wat je hier schrijft is een wel heel erg mislukte variant van een bewijs uit het ongerijmde.

Het feit dat een VWO opleiding geen garantie is voor een succesvolle studie, maakt zeker nog niet dat daarmee HBO-P bezitters evenveel kans maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet je wat zo goed is aan het HBO? Het maakt de tongen op RF zo lekker los Mr. Green
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: do 28 jul 2005 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Weet je wat zo goed is aan het HBO? Het maakt de tongen op RF zo lekker los Mr. Green


Tongen?? Rolling Eyes
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 12 van 13 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds