Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doorlopend factureren
Moderators: StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eerstejaarsje



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 0:27    Onderwerp: Doorlopend factureren Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn tante heeft een eenmanszaak. Zij levert producten (taarten) en diensten (taartbakcursus). Nu ben ik laatst eens aangeschoven toen ze haar boekhouder over de vloer had, en hij vond haar administratie wel prima. Ik keek er vervolgens eens naar, en zag een vrij grote wirwar van transacties, met name op het gebied van de diensten.

Ze geeft géén bonnetjes aan klanten mee. Daar wordt ook nooit om gevraagd. Ik meende dat dit wel moest, maar voor zover ik heb kunnen achterhalen hoeft er geen factuur of bonnetje aan een consument meegegeven te worden.

Klopt het dat zij bij een eventuele fiscale controle kan volstaan met een handgeschreven administratie van de volgende strekking;

Cursusdatum: 1 januari
Cursist 1: Miepje (€ 100,-)
Cursist 2: Teuntje (€ 100,-)
Cursist 3: Klaasje (€ 100,-)
-------------------------------+
€ 300,-

Volgens haar boekhouder wel, mijn onderbuik zegt me dat de fiscus wel graag wat concreters wil zien dan dit. Wie heeft gelijk?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is ze echt ondernemer of doet ze het als freelancer/bijverdienste (belastingtechnisch gezien)
Daar zit namelijk met betrekking tot de administratie wel verschil in.

Meestal zijn dit soort "eenmanszaken" belastingtechnisch geen eenmanszaak maar een freelance werkzaamheid. De mensen noemen het vaak zelf wel een eenmanszaak, maar voor de belasting is dit dan niet het geval.

Als uw tante dus geen ondernemer is voor de inkomstenbelasting, wat ik uit uw verhaal haal, dan moet uw tante bij een controle alleen kunnen laten zien hoe de inkomsten zijn berekend. Dit kan met facturen, dit kan ook bijv door bankafschriften waar het geld op gestort is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 10:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aan consumenten hoeft men geen factuur te verstrekken. De inkomsten via bank zijn makkelijk te boeken en te traceren. Van de contante inkomsten moet een kasboek worden bijgehouden.
Van de boekhouder mag verwacht worden dat hij/zij kennis van zaken heeft.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
eerstejaarsje



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Is ze echt ondernemer of doet ze het als freelancer/bijverdienste (belastingtechnisch gezien)
Daar zit namelijk met betrekking tot de administratie wel verschil in.

Meestal zijn dit soort "eenmanszaken" belastingtechnisch geen eenmanszaak maar een freelance werkzaamheid. De mensen noemen het vaak zelf wel een eenmanszaak, maar voor de belasting is dit dan niet het geval.

Als uw tante dus geen ondernemer is voor de inkomstenbelasting, wat ik uit uw verhaal haal, dan moet uw tante bij een controle alleen kunnen laten zien hoe de inkomsten zijn berekend. Dit kan met facturen, dit kan ook bijv door bankafschriften waar het geld op gestort is.


Ze is ondernemer voor de belastingdienst, dat staat buiten kijf Smile. Voor wat het aantonen van de inkomsten betreft; 80% word contant afgetikt.

UwJurist.nl schreef:
Aan consumenten hoeft men geen factuur te verstrekken. De inkomsten via bank zijn makkelijk te boeken en te traceren. Van de contante inkomsten moet een kasboek worden bijgehouden.
Van de boekhouder mag verwacht worden dat hij/zij kennis van zaken heeft.


Aan consumenten hoeft men inderdaad geen factuur te verstrekken. Eventuele betalingsbewijzen hoeven dus niet te voldoen aan de fiscale eisen die worden gesteld aan een factuur (c.q. doornummering). Het gaat echter om de eigen administratie; moet die wél doorgenummerd worden of hoeft dit niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 10:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus ze krijgt ook de ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek etc.

Ik vraag dit nogmaals omdat voor de belasting de meeste mensen die tegenwoordig ondernemer zijn (wat de mensen zelf zeggen), ze voor de belasting gewoon bijverdienen. Ik ken heel vele mensen die "een eigen zaak" hebben, maar voor de inkomstenbelasting geen ondernemer zijn. Dan moet je namelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen. En echt, de meeste dames die taarten bakken en cursussen hiervoor geven zijn geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Je kan dan wel ondernemer voor de omzetbelasting zijn.

Maar in feite zie je het verschil dus alleen aan de belastingaangifte inkomstenbelasting.

En wat betreft het contante geld: kasboek bijhouden. Daarnaast wordt dit vaak toch weer op de bankrekening gestort.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
eerstejaarsje



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UM

Berichten: 16


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Dus ze krijgt ook de ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek etc.

Ik vraag dit nogmaals omdat voor de belasting de meeste mensen die tegenwoordig ondernemer zijn (wat de mensen zelf zeggen), ze voor de belasting gewoon bijverdienen. Ik ken heel vele mensen die "een eigen zaak" hebben, maar voor de inkomstenbelasting geen ondernemer zijn. Dan moet je namelijk aan bepaalde voorwaarden voldoen. En echt, de meeste dames die taarten bakken en cursussen hiervoor geven zijn geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Je kan dan wel ondernemer voor de omzetbelasting zijn.

Maar in feite zie je het verschil dus alleen aan de belastingaangifte inkomstenbelasting.

En wat betreft het contante geld: kasboek bijhouden. Daarnaast wordt dit vaak toch weer op de bankrekening gestort.


Ja, ze kreeg ondernemersfaciliteiten zoals zelfstandigenaftrek etc. Ik snap je scepticisme hierover, maar ze draait een bedrijf met een netto jaarsalaris waar ik jaloers van wordt. Ze is volwaardig ondernemer.

Kasboek bijhouden, zo ver zijn we en wat dat betreft liggen boekhouder en ik op één lijn. Waar we niet over op één lijn liggen, is de inrichting van dit kasboek; moeten de verkopen in het kasboek doorlopend genummerd worden of hoeft dit niet?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: wo 10 dec 2014 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laten we het zo zeggen, als het niet doorlopend is klopt het kasboek niet.

Hier staat eea over de voorwaarden van een administratie:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/administratie/administratie_opzetten/een_administratie_opzetten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: do 11 dec 2014 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje. Een kasboeknummering is niet verplicht. Een administratie wordt niet op formele gronden verworpen, maar puur materieel beoordeeld. Als er negatieve kassen voorkomen, heb je wat uit te leggen, want dat is technisch gezien (in een gesloten systeem) niet mogelijk. Maar je kan natuurlijk wat uit eigen zak hebben voorgeschoten en vergeten zijn (al dan niet uit gemak) om dat te boeken.

Naast de kasadministratie zijn er nog tal van onderdelen in de administratie die een totaalplaatje vormen: agenda, opdrachtenboek en niet te vergeten de hele inkoopkant: Aan de hand van je inkopen kan de fiscus exact bepalen hoeveel taarten je hebt gebakken en hoeveel daarvan je statistisch gezien hebt verkocht (bij iedereen gaat wel eens wat mis).
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds