Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doodstraf (argumenten voor en tegen)
Moderators: Michčle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 12 mrt 2011 13:14    Onderwerp: Doodstraf (argumenten voor en tegen) Reageer met quote Naar onder Naar boven



Geef elk jaar de zwaarste criminelen de doodstraf onder volledige narcose. Selecteer daarvoor jaarlijks de tien tot vijftig meest criminele veelplegers.

Zij moeten daarbij minstens tien keer eerder veroordeeld zijn voor een misdrijf, zeer gewelddadig zijn en volledig toerekeningsvatbaar. Door de doodstraf kan voorkomen worden dat zij in de gevangenis een negatieve invloed hebben op andere gevangenen. Bovendien bespaart dat veel kosten voor andere straffen en voorkomt het dat zij nog meer misdrijven plegen.

De doodstraf wordt onder ander toegepast in Singapore. Dat land heeft een extreem laag criminaliteitspercentage.

(Ik stem op de SP.)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment


Laatst aangepast door Leo Beek op zo 19 mei 2013 19:38, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: ma 14 mrt 2011 16:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lucia de B.

(ik stem PVV)
_________________
Veritas incognita ergo dubito.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 14 mrt 2011 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting schreef:
Lucia de B.
Ik schreef: "Zij moeten daarbij minstens tien keer eerder veroordeeld zijn voor een misdrijf". Daarmee wordt een gerechtelijke dwaling zoals bij Lucia de B voorkomen. Er mag geen twijfel over bestaan, dat iemand inderdaad een gevaarlijke crimineel is, doordat er duidelijk een criminele carričre te zien is. Iemand die al vele keren veroordeeld is voor allerlei gewelddadige misdrijven. En vaak worden de misdrijven daarbij geleidelijk erger. En daarvan zijn er velen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Judge Tatting



Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 222


BerichtGeplaatst: ma 14 mrt 2011 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het werkt nu eenmaal zo in Nederland dat iemand slechts 1x voor hetzelfde feit kan worden veroordeeld. In jouw hypothese wordt de dader dus meerdere malen voor hetzelfde vergrijp gestraft.

Daarnaast heb ik, naast het risico van gerechtelijke dwalingen, een persoonlijk probleem met de doodstraf. Ik vind het niet passen bij een beschaafd land. Het is een zege dat, ondanks de roep van het volk om in sommige gevallen de doodstraf toe te passen, we een rechter hebben die zijn verstand bewaard en levenslang oplegt. Wanneer de grondwet wordt aangepast en de doodstraf wordt ingevoerd gaan we eigenlijk enkele stappen terug in de tijd.
_________________
Veritas incognita ergo dubito.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Koekepeertje



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 14 mrt 2011 19:14    Onderwerp: De doodstraf door narcose of ophanging vind Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik geen straf en als ik het moet zien als straf zie ik het als een minder zware straf dan een dagje celstraf. Okey twee dagen dan...

Het is dus geen straf in de zin van de bedoelingen (voor de strafpleger) van het strafrechtsysteem.
_________________
Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: ma 14 mrt 2011 22:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Judge Tatting: Het werkt nu eenmaal zo in Nederland dat iemand slechts 1x voor hetzelfde feit kan worden veroordeeld. In jouw hypothese wordt de dader dus meerdere malen voor hetzelfde vergrijp gestraft.

Leo: Nee niet voor hetzelfde misdrijf. Ik schreef: "Iemand die al vele keren veroordeeld is voor allerlei gewelddadige misdrijven."

Judge: Daarnaast heb ik, naast het risico van gerechtelijke dwalingen, een persoonlijk probleem met de doodstraf. Ik vind het niet passen bij een beschaafd land.

Leo: Dank voor je reactie. Loop eens een paar dagen mee met slachtofferhulp, maatschappelijk werk of telefonische hulpdienst. Ik denk dat je dan mogelijk anders gaat denken over de ernstige impact die ernstige misdrijven kunnen hebben op slachtoffers.

Ik vind het niet passen bij een beschaafd land dat er in ons land jaarlijks vijf miljoen misdrijven worden gepleegd, volgens schatting van deskundigen. Dit inclusief de vele misdrijven waarvan geen aangifte wordt gedaan, bijvoorbeeld uit angst voor wraak door de dader. Denk ook aan de vele gedwongen prostituees in ons land, die voortdurend worden bedreigd met de dood en van wie vaak ook hun familie in het buitenland wordt bedreigd door de criminele organisatie. Denk ook aan de slachtoffers, die lichamelijk of geestelijk beschadigd zijn geraakt door een ernstig misdrijf.

Judge: Het is een zege dat, ondanks de roep van het volk om in sommige gevallen de doodstraf toe te passen, we een rechter hebben die zijn verstand bewaard en levenslang oplegt. Wanneer de grondwet wordt aangepast en de doodstraf wordt ingevoerd gaan we eigenlijk enkele stappen terug in de tijd.

Leo: Dat is subjectief. Ik ervaar dat anders. Het is ook best discutabel dat je hiermee suggereert, dat ik m'n verstand niet zou bewaren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: di 15 mrt 2011 7:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb een betere oplossing.

We passen de doodstraf toe op elkeen die mogelijk ooit een misdrijf kan gaan plegen, voorkomt misdrijven en dus emotionele en economische schade.

E is slechts 1 probleem.




























Iedereen kan ooit is een misdrijf plegen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 15 mrt 2011 17:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
We passen de doodstraf toe op elkeen die mogelijk ooit een misdrijf kan gaan plegen, voorkomt misdrijven en dus emotionele en economische schade.
Je kunt ieder voorstel belachelijk maken door het extreem te overdrijven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 15 mrt 2011 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar jij onderbouwt al je voorstellen met "het zal criminaliteit verlagen". Blijkbaar vind je dat argument voldoende voor iedere vergaande inbreuk op de rechten van de mens die je voorstelt.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 15 mrt 2011 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Maar jij al je voorstellen met "het zal criminaliteit verlagen". Blijkbaar vind je dat argument voldoende voor iedere vergaande inbreuk op de rechten van de mens die je voorstelt.
Zeker niet. Ik zie mijn voorstellen als suggesties voor wetenschappelijke onderzoekshypothesen. Die hypothesen moeten vervolgens experimenteel worden getest, liefst in samenwerking met buitenlandse universiteiten, voor meer onderzoekscapaciteit en -financiering. En daarbij moet natuurlijk ook gekeken worden naar eerder onderzoek. En bij dat onderzoek moeten ook effecten worden bekeken op het gebied van welzijn, geestelijke gezondheid, moraal, politieke stabiliteit, etnische tolerantie, eventuele verharding van geweld, enz...

Ik stem op de SP.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 15 mrt 2011 18:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leo Beek schreef:
Ik stem op de SP.

Ik heb niet de indruk dat de SP ook maar iets in jouw plannen zou zien.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 15 mrt 2011 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Leo Beek schreef:
Ik stem op de SP.

Ik heb niet de indruk dat de SP ook maar iets in jouw plannen zou zien.
Er kunnen verschillen zijn, maar het is wel de partij waarvan ik het meest de standpunten deel.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Koekepeertje



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HHs

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: di 15 mrt 2011 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ikkeh niet snap sp met doodstraf ikke dom?
_________________
Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
theod



Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw


Berichten: 728


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2011 7:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Leo Beek schreef:
theod schreef:
We passen de doodstraf toe op elkeen die mogelijk ooit een misdrijf kan gaan plegen, voorkomt misdrijven en dus emotionele en economische schade.
Je kunt ieder voorstel belachelijk maken door het extreem te overdrijven.


Heb je al vaker gezegd om verder te kijken dan de landsgrens.

Kijk is naar de U.S.A. waar volgens de cijfers meer criminaliteit is dan hier en in verschillende staten (gelukkig steeds minder) de doodstraf nog voltrokken wordt.

Dat maakt je eigen voorstel al belachelijk.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: wo 16 mrt 2011 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

theod schreef:
Kijk is naar de U.S.A. waar volgens de cijfers meer criminaliteit is dan hier en in verschillende staten (gelukkig steeds minder) de doodstraf nog voltrokken wordt. Dat maakt je eigen voorstel al belachelijk.
Ik vind je redenering niet wetenschappelijk. Dat baseer ik op de internationaal geldende inzichten in de onderzoeksmethodologie en wetenschapsleer.

Als je bijvoorbeeld twee groepen zieke patiënten een ander geneesmiddel geeft, kun je de effecten van dat geneesmiddel alleen goed beoordelen, als die groepen verder vergelijkbaar zijn op de belangrijke kenmerken. Je hebt dan een onderzoeksgroep mét die behandeling en een vergelijkbare controlegroep zónder die behandeling.

Bovendien moet je bij beide groepen een nauwkeurige voor- en nameting doen van de behandeling.

Punt één is de VS niet goed vergelijkbaar met Nederland en punt twee is de doodstraf in Nederland niet uitgevoerd onder moderne omstandigheden. Punt drie is er geen sprake van een voor- en nameting. Zo zijn er nog veel meer punten van kritiek te geven op de wetenschappelijke geldigheid van je redenering.

Het is heel goed mogelijk dat de criminaliteit in de VS door allerlei andere factoren dan de doodstraf hoog is. Bijvoorbeeld door extreem kapitalisme met extreme inkomensverschillen en zeer beperkte uitkeringen bij ziekte en werkloosheid, door zeer veel tv-reclames en commerciële omroepen, veel verheerlijking van geestelijk en lichamelijk geweld en materialisme op tv in de eigen taal (videoclips enz.), racisme in de zuidelijke staten, megasteden, vrij vuurwapenbezit, agressieve bejegening van verdachten door de politie, langdurige geschiedenis van zeer zware georganiseerde misdaad met vertakkingen naar landen buiten de VS, nabijheid van drugsproducerende landen in Zuid-Amerika zoals Colombia, grens met Mexico dat arm is en zeer veel bendeleden heeft, corrupte overheid, criminele besmetting in gevangenissen, hoge prestatie-eisen, overconsumptie, veel pestgedrag op scholen en in bedrijven, grote etnische verschillen, enz...

Je kunt dus niet concluderen dat de doodstraf niet onder bepaalde omstandigheden kan bijdragen aan de vermindering van criminaliteit. Bovendien heeft Singapore extreem weinig criminaliteit en heeft het wél de doodstraf. Wikipedia zegt daarover: "Capital punishment is a legal form of punishment in Singapore. The city-state had the highest per-capita execution rate in the world between 1994 and 1999"

http://en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_Singapore

http://en.wikipedia.org/wiki/Singapore


Laatst aangepast door Leo Beek op za 22 sep 2012 18:13, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 5 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds