Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 6:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Domeinnaam eerder dan merknaam.
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
John&Annie



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 1:36    Onderwerp: Domeinnaam eerder dan merknaam. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een vraag:

Ik 1997 - 2003 had ik een aantal computerwinkels met een service onderhoudsdienst met de naam PC-Maatje" Ik ben zogezegd de geestelijke vader van deze service-onderhoudsdienst.

In dec 2004 ging ik failliet vanwege een ernstig auto-ongeluk. Het domein stond geparkeerd bij de webhostingbedrijf die de website heeft ontwikkeld. Dit om later weer te gebruiken voor een nieuwe start.

In jan 2005 heeft de concurrent-collega in het dorp verderop de naam""pc-maatje" als merk gedeponeerd. De concurrent staat bij de kvk geregisterd als een internet bedrijf. Hij gebruikt het merk niet! Hij heeft echter ook de naam "computermaatje" als merk geregisterd deze gebruikt hij wel op zijn website, advertentie etc. PC-Maatje komt nergens in terug, niet in het bedrijf, advertenties etc.

In dec. 2006 heb ik een aantal domeinnamen geregisterd Met als domein pc-maatje.nl .eu .org .com .org

In feb 2008 ben ik weer een nieuwe onderneming opgestart met de betreffende service onderhoudsdienst. Gelukkig met veel succes!

In april 2008 heeft de concurrent-collega het woordmerk "pc-maatje" geregisterd. Terwijl pc maatje een algemeen woord is.

Nu wordt mij verzocht om afstand te doen van mijn domeinnamen en deze te staken, terwijl deze collega wist dat ik deze domeinnamen al in 2006 had geregisterd.

Nu ik weer begonnen ben, wordt ik door hem digitaal lastig gevallen met smaad en laster, zelfs aangifte bij politie moeten doen.

Wat nu te doen?
Alsnog deze domeinnamen inleveren bij deze collega, omdat ik inbreuk maakt in zijn merk, die hij niet gebruikt?

Wie weet raad?

Iedereen alvast bedankt voor de reactie's
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 2:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de concurrent-collega zowel in januari 2005 als in april 2008 het merk "pc-maatje" geregistreerd? Of bedoel je één keer wat anders?

Een algemeen woord kan geregistreerd worden als merk voor een bepaalde soort van waren of diensten, zolang het woord maar niet zuiver beschrijvend is voor de waren of diensten. PC-maatje voor een computeronderhoudsdienst is wel een beetje beschrijvend (in ieder geval het deel "PC"), maar ik denk dat het niet zuiver beschrijvend is. Ik ben echter geen expert.

Volgens art. 2.4 Beneluxverdrag:
Quote:
Er wordt geen recht op een merk verkregen door:
(...)
f. de inschrijving van een merk, waarvan het depot te kwader trouw is verricht, met name:
1°. het depot dat wordt verricht terwijl de deposant weet of behoort te weten, dat een derde binnen de laatste drie jaren in het Benelux-gebied een overeenstemmend merk voor soortgelijke waren of diensten te goeder trouw en op normale wijze heeft gebruikt, en die derde zijn toestemming niet heeft verleend;

Even concentrerend op de inschrijving in april 2008, is het dus de vraag of je op dat moment de naam "PC-maatje" in de laatste 3 jaar voor een computeronderhoudsdienst had gebruikt. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de registratie van domeinnamen in december 2006 niet als zo'n gebruik geldt. Ik vermoed daarom dat het je concurrent in april 2008 vrij stond om "PC-maatje" als merk te registreren...

Als het merk inderdaad geldig blijkt, mag je het niet gebruiken (bijv. als domeinnaam) voor soortgelijke diensten als waarvoor het merk is ingeschreven. Of je in dat geval ook de domeinnamen moet afstaan weet ik niet.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
John&Annie



Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 2:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Heeft de concurrent-collega zowel in januari 2005 als in april 2008 het merk "pc-maatje" geregistreerd? Of bedoel je één keer wat anders?

De concurrent heeft jan 2005 als merk PC Maatje vastgelegd bin BIOP-int. Tijdens mijn faillissement heeft hij dit gedaan, terwijl mijn domeinnaam geparkeerd stond bij het webhosting bedrijf. DE concurrent heeft nooit een service onderhoudsdienst gehad, alleen maar hardware verkoop via internet.

Een algemeen woord kan geregistreerd worden als merk voor een bepaalde soort van waren of diensten, zolang het woord maar niet zuiver beschrijvend is voor de waren of diensten. PC-maatje voor een computeronderhoudsdienst is wel een beetje beschrijvend (in ieder geval het deel "PC"), maar ik denk dat het niet zuiver beschrijvend is. Ik ben echter geen expert.

Volgens art. 2.4 Beneluxverdrag:
Quote:
Er wordt geen recht op een merk verkregen door:
(...)
f. de inschrijving van een merk, waarvan het depot te kwader trouw is verricht, met name:
1°. het depot dat wordt verricht terwijl de deposant weet of behoort te weten, dat een derde binnen de laatste drie jaren in het Benelux-gebied een overeenstemmend merk voor soortgelijke waren of diensten te goeder trouw en op normale wijze heeft gebruikt, en die derde zijn toestemming niet heeft verleend;

Even concentrerend op de inschrijving in april 2008, is het dus de vraag of je op dat moment de naam "PC-maatje" in de laatste 3 jaar voor een computeronderhoudsdienst had gebruikt. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de registratie van domeinnamen in december 2006 niet als zo'n gebruik geldt. Ik vermoed daarom dat het je concurrent in april 2008 vrij stond om "PC-maatje" als merk te registreren...
Volgens mij niet: want in de afgelopen jaren had ik het gebruikt vanaf 1997 t/m 2004.

Als het merk inderdaad geldig blijkt, mag je het niet gebruiken (bijv. als domeinnaam) voor soortgelijke diensten als waarvoor het merk is ingeschreven. Of je in dat geval ook de domeinnamen moet afstaan weet ik niet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 2:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John&Annie schreef:
De concurrent heeft jan 2005 als merk PC Maatje vastgelegd bin BIOP-int. Tijdens mijn faillissement heeft hij dit gedaan, terwijl mijn domeinnaam geparkeerd stond bij het webhosting bedrijf. DE concurrent heeft nooit een service onderhoudsdienst gehad, alleen maar hardware verkoop via internet.

Ok, ik zie dat er in 2005 een beeldmerk is geregistreerd en in 2008 een woordmerk. Ik neem aan dat het beeldmerk nietig is op grond van art. 2.4 sub f Beneluxverdrag. Het woordmerk lijkt mij vooralsnog wel geldig. Ik ben echter geen expert op het gebied van merkenrecht.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds