Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 17:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doen plegen van denial of service aanval?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 20:28    Onderwerp: Doen plegen van denial of service aanval? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Per 1 september wordt de nieuwe Wet Computercriminaliteit van kracht. Een van de nieuwe artikelen stelt de zogeheten denial-of-service aanval (verstikkingsaanval) strafbaar. Hierbij ontvangt het slachtoffer een (grote hoeveelheid) gegevens, waardoor de werking van diens computer of netwerk belemmerd wordt.

Nu zegt het nieuwe artikel 138b dat strafbaar is "hij die opzettelijk en wederrechtelijk de toegang tot of het gebruik van een geautomatiseerd werk belemmert door daaraan gegevens aan te bieden of toe te zenden."

Punt is dat de meeste van deze aanvallen niet door een enkele aanvaller verzorgd worden, maar door tientallen of honderden computers tegelijk. Meestal zijn deze 'gekaapt' door de dader, die van afstand alle computers de opdracht geeft het slachtoffer te bestoken met gegevens.

Bij de behandeling in de Tweede Kamer is voorgesteld om hieraan toe te voegen "dan wel gegevens aan te laten bieden of toe te laten zenden", maar dat is er dus niet doorgekomen.

Toch wordt in commentaren (zoals b.v. op eJure) zonder voorbehoud gemeld dat beide vormen nu strafbaar zijn met dit artikel. Maar hoe dan?

Is dit nu iets dat onder het "doen plegen" valt (art. 47 Sr)? De dader zet immers een ander (de eigenaar van de gekaapte computer) er toe aan om het slachtoffer te bestoken, en die ander kan dat niet weigeren. Dus daarmee is die eigenaar niet zelf aansprakelijk.

Of zit ik er nu helemaal naast? Ik krijg volgend jaar pas strafrecht...

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 21:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik betwijfel zelfs of je wel van 'doen plegen' kunt spreken bij een DDoS. Kenmerk is tenslotte dat de pc van de 'plegers' direct bestuurt wordt door de daadwerkelijke dader. Het is zeker niet zo dat de eigenaren / beheerders / gebruikers van die pc er op enig manier toe bewogen worden die aanval te plegen, het is de dader die zelf die pc's als instrument gebruikt.

Nu zou je nog kunnen argumenteren dat het 'doen plegen' gelegen is in het onder valse voorwendselen laten accepteren van de spyware waarmee de DDoS client op de pc's gezet wordt, maar in mijn beleving staat dat te ver af van de feitelijke DDoS. De legitieme verhuurder van een auto wordt tenslotte ook niet als feitelijk pleger van een ramkraak gezien.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Interessante kwestie.
Mijn eerste ingeving zou zijn dat een parallel te trekken valt met onder bedreiging een strafbaar feit plegen.
En dit valt niet onder het doen plegen criterium.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
Interessante kwestie.
Mijn eerste ingeving zou zijn dat een parallel te trekken valt met onder bedreiging een strafbaar feit plegen.

Kun je die ingeving onderbouwen ? Want zie ik vooral het 'plegen' gedeelte niet. Als er op mijn pc een bot draait, ben ik dan pleger ? Of ben ik dat alleen omdat ik achter mijn pc zit op het moment dat de bot gebruikt wordt ? En wat als de oppas op dat moment achter mijn pc zit ? Of wat als de schoonmaker per ongeluk mijn pc aangezet heeft ? Is hij dan de pleger ?

Van 'doen plegen' in deze context zou je imnsho hooguit kunnen spreken wanneer iemand hierheen belt en met één of andere smoes, bijvoorbeeld 'ik ben van uw internet provider' mij beweegt om mijn pc aan te zetten. En dit alles natuurlijk nog afgezien van mijn argument wat ik hierboven aanvoerde, dat de pc van derde niets anders is dan een instrument.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2006 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, kennelijk heb ik het 'doen plegen' niet helemaal goed begrepen. De feitelijke dader moet een persoon zijn en die moet zelf het feit plegen (daartoe bewogen door de principaal).

Dus het is hier eigenlijk veel simpeler: de hoofddader gebruikt voorwerpen die van een ander zijn, bestuurt die van op afstand en pleegt daarmee het misdrijf.

Zeg maar, hij stopt (ongemerkt) een bom in mijn tas, wacht tot ik het gebouw binnen ben en laat deze dan met de afstandsbediening ontploffen. Dan pleegt hij de aanslag. Ik ben verder niet strafrechtelijk aansprakelijk.

Zou ik het weten, en toch de bom mee naar binnen nemen, dan ben ik medepleger. En als hij me chanteert om het te doen, dan is het doen plegen?

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2006 1:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik sluit me bij StevenK aan. Technisch gezien is het altijd de computer die een pakketje stuurt, maar een computer is niet strafbaar voor zijn acties. Strafbepalingen beschrijven dus menselijke handelingen. De menselijke handeling bestaat er in dat de toegang tot een geautomatiseerd werk wordt belemmerd, door (vanzelfsprekend met behulp van een computer) gegevens aan te bieden of toe te zenden. In de bepaling valt geen beperking te lezen wat betreft de manier waarop die gegevens worden aangeboden: of je die zendende computer nu van afstand bedient, of er direct zelf achter zit, de handeling valt onder de strafbepaling. (Het "achter de computer zitten" is ook maar schijn, tenzij het een laptop is zit je achter een monitor en toetsenbord die via een "netwerk" (nl. kabels) met de computer zijn verbonden.) Ik denk daarom niet dat je via "doen plegen" hoeft te redeneren.

Ik geloof wel dat je het "doen plegen" criterium juist hebt begrepen (al moet ik daarvoor mijn splinternieuwe boek "Materieel strafrecht" raadplegen Smile). Het ziet op het gebruiken van een ander als instrument om een strafbaar feit te plegen. Die fysieke uitvoerder moet hierbij straffeloos zijn. Dus als iemand bij jou ongemerkt een bom in je tas stopt, ben jij de niet-strafbare fysieke dader, maar is die ander de strafbare dader via het "doen plegen" criterium. Als je het wel weet, maar zodanig bedreigd wordt dat dit een rechtvaardigingsgrond vormt om met die bom het gebouw in te lopen, is opnieuw sprake van "doen plegen". Het strafrecht maakt kennelijk een onderscheid tussen het gebruik van een voorwerp als instrument om een feit te plegen (bijv. pistool, computer), en het gebruik van een mens als instrument.

In het geval van een DDoS zie ik nog steeds geen "doen plegen", omdat de eigenaar van de gehackte computer de handeling niet zelf verricht. Hij geeft zijn computer niet (al dan niet onbewust) de opdracht om gegevens te verzenden.

(Het zou anders zijn als bijvoorbeeld iedere muisbeweging de gehackte computer een pakketje zou doen versturen... dan is de eigenaar van de computer de straffeloze fysieke dader, en is het brein achter de DDoS de doen pleger.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En het resultaat is ondertussen te bewonderen op De Wet Computercriminaliteit: Denial of service

"Verstikkingsaanval", het blijft mooi gevonden.

Arnoud
[/url]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mooie tekst.

Onder "Hulpmiddelen" mist denk ik de opmerking dat het gaat om het maken/vervaardigen/etc van zo'n hulpmiddel met het oogmerk één van de eerder genoemde misdrijven te plegen. In de praktijk zal het m.i. lastig zijn dit te bewijzen.

Art 139 lid 2 sub a Sr verbiedt daarom nog niet het bezit van een ping-programma met flooding ("-f") optie.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: vr 08 sep 2006 23:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Onder "Hulpmiddelen" mist denk ik de opmerking dat het gaat om het maken/vervaardigen/etc van zo'n hulpmiddel met het oogmerk één van de eerder genoemde misdrijven te plegen.

U vraagt, wij draaien er een paragraaf bij Smile

Quote:
In de praktijk zal het m.i. lastig zijn dit te bewijzen.

Zou je denken? Ik mag toch hopen dat een Nederlandse rechter desgevraagd korte metten maakt met iets als:

http://linux.softpedia.com/get/System/Networking/THC-Flood-Connect-10399.shtml schreef:
THC-Flood Connect is a connection flooding tool which supports SSL, dumping + sending data, closing or keeping sessions etc.


Heeft dit enig nuttig doel? Het programma kan precies 1 ding: een te kiezen poort bij een te kiezen ontvanger volpompen met data.

En dan zetten ze er bij: "Use allowed only for legal purposes."

Daarbij hoor je gewoon de "wink, wink, nudge, nudge, know what I mean, say no more".

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 0:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Heeft dit enig nuttig doel? Het programma kan precies 1 ding: een te kiezen poort bij een te kiezen ontvanger volpompen met data.

Lijkt me erg nuttig voor het testen van netwerkverbindingen, bijvoorbeeld van een intranet.

Quote:
En dan zetten ze er bij: "Use allowed only for legal purposes."

Daarbij hoor je gewoon de "wink, wink, nudge, nudge, know what I mean, say no more".

Misschien, maar er is geen oogmerk een misdrijf te plegen.

Ik zie echt helemaal niets in een heksenjacht op dergelijke programma's. Dan duurt het niet meer lang of het bezit van een compiler wordt vergunningsplichtig (al zal dat eerder uit de DRM-hoek komen).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 0:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Arnoud Engelfriet schreef:
Heeft dit enig nuttig doel? Het programma kan precies 1 ding: een te kiezen poort bij een te kiezen ontvanger volpompen met data.

Lijkt me erg nuttig voor het testen van netwerkverbindingen, bijvoorbeeld van een intranet.

Er zijn tools (zoals ping) die nuttig zijn voor netwerktesting en tevens opties hebben om veel verkeer te genereren. En er zijn tools om netwerken te flooden. Dat taalgebruik geeft m.i. een duidelijk verschil in het oogmerk van de gebruiker.

Het oogmerk moet zijn "dat daarmee een verstikkingsaanval wordt gepleegd". Dus niet door de aanbieder, maar de aanbieder moet het oogmerk hebben dat een downloader daarmee mensen gaat (netwerk)verstikken.

Een tool dat enkel en alleen als "flooding tool" omschreven wordt, is voor mij evident bedoeld voor zo'n aanval. Het kan maar 1 ding, en dat wordt ook nog eens aangeduid in die typische cracker-terminologie, compleet met disclaimer dat je toch echt geen stoute dingen mag doen hiermee.

Dat roept toch een heel andere sfeer op dan een tool dat zichzelf aanduidt als "send ICMP ECHO_REQUEST packets to network hosts" en dat bij de flood optie zegt "This can be very hard on a network and should be used with caution." Dat is taal die ik verwacht bij een netwerktool. "Flood nu extra hard, ook over beveiligde verbindingen" is reclame voor een DOS-tool.

Tot een heksenjacht zou ik ook niet oproepen, dat werkt alleen maar averechts. Ik wilde alleen maar laten zien dat het volgens mij makkelijker is om het oogmerk aan te tonen dan jij stelde.

Arnoud
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Volento Deo

Volento Deo

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 4007


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 1:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Daarbij hoor je gewoon de "wink, wink, nudge, nudge, know what I mean, say no more".

Hahaha, dat was wel in een heeeel apart context hoor (van Monthy Python) Razz Wink Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 2:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar hoe bewijs je dat dit het oogmerk is van de aanbieder? De aanbieder zelf ontkent het. Een nuttig gebruik in een privé-netwerk is ook goed denkbaar.

In De Hullu's Materieel Strafrecht lees ik dat het oogmerk-bestanddeel strikter is dan opzet. Zo is voorwaardelijke opzet niet voldoende. Ik zie niet in hoe je op basis van de website en wetenschap van de tool kunt hard maken dat de tool verspreid wordt met de opzet dat een misdrijf wordt gepleegd, laat staan met het oogmerk.

Wel voldoet deze tool, itt ping, aan "dat hoofdzakelijk geschikt gemaakt of ontworpen is tot het plegen van een zodanig misdrijf".
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lexine








Berichten: 112


BerichtGeplaatst: za 09 sep 2006 12:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het THC flooding tool is niet alleen nuttig, maar kan zelfs essentieel zijn bij het bepalen van de oorzaak van netwerkproblemen. Het tool is niet gemaakt met het oogmerk er een misdrijf mee te plegen, hoewel dat heel goed mogelijk is.

De disclaimer is er niet zomaar, het zal niet de eerst ekeer zijn dat de maker van een stuk gereedschap aansprakelijk wordt gesteld voor het gebruik ervan (BV Smith & Wesson).

Gelet op het gegeven dat het tool, weliswaar niet onmisbaar is, maar wel essentieel kan zijn, kan het bezit (of het aanwezig zijn van het tool in machine leesbare vorm op de computer), zeker niet als het bewust is geïnstalleerd, als de intentie tot een strafbaar feit worden gezien. Vergelijk bijvoorbeeld het vleesmes.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds