Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 15:10
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Discriminatie
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ems



Leeftijd: 28
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 14 dec 2013 23:45    Onderwerp: Discriminatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumlezers,

Als eindejaarsstudente van het gymnasium moet ook ik mijn profielwerkstuk (vak: maatschappijwetenschappen) voltooien. Echter zit ik op één bepaald punt vast.
Voor mijn onderzoek nam ik de actuele discussie van Zwarte Piet onder de loep, en het is interessanter dan je zou denken. Een van mijn deelvragen heeft betrekking tot de begrippen discriminatie en racisme, gezien vanuit een juridisch perspectief, die weer aansluiten op de discussie van het traditioneel figuur.

Letterlijk alle rechtbanken in Nederland hebben reeds een bericht van me gehad, maar geen had tijd om mijn vragen te beantwoorden. Ook heb ik www.rechtspraak.nl volledig afgespeurd voor onderzoek in de jurisprudentie. Ik kan daar wel iets uithalen, maar niet voldoende.

Hieronder staan enkele vragen. Om mijn onderzoek te kunnen vervolgen ben ik hard op zoek naar iemand met verstand van het (straf)recht (het liefst met een controleerbare naam en functie) die voor mij deze zou willen beantwoorden.

1. Wat is, vanuit de juridische invalshoek, de meest juiste definitie van discriminatie? (Dus ook: waaraan moet een situatie of voorval voldoen om (juridisch gezien) onder 'discriminatie' te vallen?)

2. Wat is, vanuit de juridische invalshoek, de meest juiste definitie van racisme? (Dus ook: waaraan moet een situatie of voorval voldoen om (juridisch gezien) onder 'racisme' te vallen?)

3. Wat zijn de juridische verschillen tussen discriminatie en racisme? En op het gebied van sancties?

4. Welke vormen van discriminatie kent men bij het strafrecht en hoe worden de grenzen tussen deze vastgesteld? En welke sancties hebben deze vormen?

5. Hoe komt een schijnbare of mogelijk discriminerend of racistisch voorval in de rit van het strafrecht terecht?

6. Het Nederlands traditioneel figuur Zwarte Piet is volgens een grote groep mensen een discriminerend en racistisch verschijnsel, wegens de volgende, op elkaar aansluitende kenmerken:
- De associatie met de vroegere (neger)slavernij
- Zwarte Piet is de onderdanige knecht van zijn 'meester' Sinterklaas
- De zwarte huidskleur
Is het personage Zwarte Piet, op grond van voorgaande kenmerken, racistisch of discriminerend te noemen op grond van juridische richtlijnen?


Tot zover mijn wanhopige kreet. Mijn dank zal onwijs groot zijn!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: zo 15 dec 2013 0:19    Onderwerp: Re: Discriminatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

http://lmgtfy.com/?q=discriminatie+wetgeving
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ems



Leeftijd: 28
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 16 dec 2013 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard heb ik dat geprobeerd, maar Google is nou niet echt een heel betrouwbare, sterke bron.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Guthman



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

Berichten: 436


BerichtGeplaatst: ma 16 dec 2013 13:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Google is ook geen bron. Google is een zoekmachine. Een zoekmachine waarmee je bronnen kunt vinden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: do 19 dec 2013 13:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ems schreef:
Uiteraard heb ik dat geprobeerd, maar Google is nou niet echt een heel betrouwbare, sterke bron.

Dus je sluit bij voorbaat internet uit als bron? Wat doe je dan op dit forum?

Op deze website van de Rijksoverheid vind je een handig overzicht van de definitie van discriminatie met verwijzingen naar relevante wetgeving. Als je met Google zoekt op "discriminatie wetgeving" is het de derde link.

En als je via die website even doorklikt, kom je vanzelf bij een pagina van het Openbaar Ministerie over hun beleid ten aanzien van vervolging van discriminatie.

Volgens mij moet je dan een heel eind komen met de beantwoording van je vragen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
1e_jaars_fiscaal_recht



Leeftijd: 28
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 125


BerichtGeplaatst: zo 22 dec 2013 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MBT staatsrecht zoek effe op deze arresten:

Gezichtsbekkende sluier
Godsdienstvrijheid 1 en 2


Tevens je vind de klassieke grondrechten in de eerste artikelen van de Grondwet, tevens uitgebreider (geclausuleerd vaak ook) bij het EVRM. Daar vind je ook genoeg andere zaken.

Er is een onderscheid tussen direct onderscheid en indirect onderscheid. In bovenstaande uitspraken/arresten kun je vinden wat het verschil is.

Kijk even in de Algemene Wet gelijke behandeling. Daarin staat er een definitiebepaling van deze begrippen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds