Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 17:55
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Directe democratie - goede of slechte zaak?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Steunen leden van dit forum vormen van directe democratie op nationaal niveau?
Ik steun raadgevende referenda (initiatief burgers) omdat...
16%
 16%  [ 2 ]
Ik steun raadplegende referenda (initiatief overheid) omdat...
16%
 16%  [ 2 ]
Ik steun volksinitiatieven omdat...
8%
 8%  [ 1 ]
Ik steun een combinatie van bovengenoemde mogelijkheden omdat...
25%
 25%  [ 3 ]
Ik steun geen enkele vorm van directe democratie omdat...
33%
 33%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 12

Auteur Bericht
Floriaan




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 16:18    Onderwerp: Directe democratie - goede of slechte zaak? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ikzelf steun directe democratie, m.i. is directe democratie de enige ware vorm van democratie (indirecte democratie is naar mijn idee geen werkelijke vorm van democratie maar komt neer op autocratie of oligarchie).
Tegelijkertijd keur ik raadplegende referenda af omdat volksraadpleging op initiatief van de overheid in een stelsel van indirecte democratie m.i. een schijnlegitimatie behelst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat versta je precies onder "directe democratie op federaal niveau"?
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Floriaan




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 147


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:
Wat versta je precies onder "directe democratie op federaal niveau"?


Beide vormen van het referendum en het volksinitiatief op nationaal niveau, dus niet op gemeenteniveau (als iemand dus de laatste pollkeuze aanvinkt, dan is hij volgens mij tegen beide referendavormen en ook tegen de mogelijkheid van het volksinitiatief).

correctie: 'federaal' hierboven is dus inderdaad verkeerd gekozen hier Embarassed ik bedoelde dus 'nationaal'


Laatst aangepast door Floriaan op di 26 okt 2004 1:40, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 25 okt 2004 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb voor een combinatie gestemd, en dan ben ik voor de volksinitiatieven in een indirecte democratie...volkinitiatieven zijn goed, dat geeft aan dat de burger er mee bezig is en zich er in verdiept heeft, maar ik geloof absoluut niet in alleen maar directe democratie, ik denk dat het niet werkt, omdat ik denk, zoals ik al een eerder forum heb gezegd, het volk over veel dingen geen *gegronde* mening heeft, en daarom vind ik volksinitiatieven wel heel goed, want dan blijkt dus dat men zich er echt in verdiept heeft, en dan moet daar ook zeker naar geluisterd, of minstens overwogen, worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben tegen referenda. Als de overheid wil weten wat men vindt, kan zij beter een sociaal-wetenschappelijk onderzoek laten doen omdat daar veel beter uit naar voren komt wat men echt vindt. Daarnaast vrees ik dat raadgevende referenda veel te veel bloot staan aan de waan van de dag. Bovendien denk ik dat heel veel mensen om 'oneigenlijke redenen' voor of tegen stemmen. Ze zijn dan niet perse tegen een idee, maar stemmen toch tegen om tal van andere redenen. Zo kan bijvoorbeeld de Europese Grondwet heel goed afgestemd worden uit frustratie over Europa, terwijl die grondwet zelf niet eens zo vreselijk is.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Duch: Denk je echt dat 600.000 burgers de moeite doen om naar het gemeentehuis te gaan en een zooitje papieren in gaan vullen voor de Europese GW???? Ik denk het dus niet.
Ik ben voor raadgevende referenda omdat, zoals MiriamvL al zei, het dan over issiues gaan die de burgers echt raken en waar ze echt een serieuze mening over hebben.... en ik denk niet dat dat de Europese GW zal zijn, maar wel bijvoorbeeld VUT en prepensioen.
Ik ben dus tegen raadplegende referenda maar dat heb ik al eens uitgelegd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 26 okt 2004 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het was maar een voorbeeldje... Maargoed, je hebt gelijk. Het is een beter argument tegen raadplegende referanda dan tegen raadgevende.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: di 21 dec 2004 16:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben in beginsel niet tegen referenda, maar we moeten ons wel terughouden opstellen. Er zitten veel haken en ogen aan. Ten eerste kan de referendum gebruikt worden om de Staten Generaal buiten spel te spelen. Hier is dus misbruik mogelijk door zowel de burger alswel de regering. Het ondermijnt de macht van de kamers. Ten tweede is het ook maar zeer de vraag hoe de vraagstelling van een refendum is. Dit aspect is eveneens zeer gevoelig voor manipulatie. Vaak is er bij de vraagstelling geen ruimte voor nuances. Onze wereldberoemde poldermethode is verloren (jammer of niet). De mogelijkheid tot compromis is er dus niet, of in beperkte mate. Ten derde blijkt in omringende landen dat de opkomstpercentage laag is. De uitkomst kan dan een toevalligheid worden.

Nog een laatste opmerking betreffend de volksinitiatief. Dit betekend eigenlijk een uitbreiding van de vertrouwensregel. De regering moet niet alleen vertrouwen hebben van de kamers maar ook van het volk.

Er moet dus goed gekeken worden of een bepaalde vraagstuk wel geschikt is om aan het volk voor te leggen. Sommige zaken zijn nou niet eenmaal zo simpel als ja of nee. Referenda is gewenst, maar wel met een aantal waarborgen.
_________________
"What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2004 9:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is geen enkele zaak van enig polititke gewicht zo simpel als ja/nee. Je kan het zo natuurlijk wel in een stelling verwerken maar ik blijf van mening dat je daarmee echt niet goed kan meten wat het vol nu precies wil.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Siego

Siego

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 96


BerichtGeplaatst: do 23 dec 2004 14:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het zou misschien geschikt zijn om beleid grotere democratische legitimatie te bezorgen. Het volk dus vragen om advies over een bepaalde beleidspunt.
Over al die onderzoeksbureaus die zogenaamd een goed beeld kunnen geven van wat er leeft onder de massa ben ik nogal skeptisch. Mij is nooit iets gevraagd Razz
_________________
"What is the use of confessing if I don't repent?" - Michael Corleone
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds