Content Syndication
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Leo Beek
Leeftijd: 123 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 380
|
Geplaatst: vr 10 mei 2013 8:57 Onderwerp: Decentralisatie naar gemeenten wordt een ramp! |
|
|
De overheid wil veel landelijke overheidstaken gaan overhevelen naar gemeenten. Dat zijn taken op het gebied van werk, jeugd en maatschappelijke ondersteuning.
Dat zal leiden tot bestuurlijke en financiële rampen van ongekende omvang. Dat komt doordat gemeenten véél te weinig kennis hebben om deze taken uit te voeren. Ik zal dat hieronder toelichten.
Nederland is een miniatuur-staatje met een eigen zeldzaam voorkomend taaltje. De Nederlandse taal is eigenlijk een buitenissig Duits dialect. En veel Nederlandse beleidsmakers, publicisten en wetenschappers lezen liever geen Engelstalige onderzoeksrapporten en wetenschappelijke Engelstalige webfora.
Door die factoren hebben Nederlandse overheden veel te weinig deskundigheid op allerlei gebieden. Dat geldt onder ander op de volgende gebieden: e-learning, "entertainment education", morele voorlichting, burgerparticipatie, ICT, elektronisch vergaderen, "disaster preparation", milieu en asbest, veiligheid van medicijnen, veilige en gezonde arbeidsomstandigheden, GGZ en opvoeding, controle van banken, aanschaf van straaljagers en politiewapens, preventie en repressie van (georganiseerde) misdaad en ander wangedrag, pestpreventie, "riot control", "gang prevention", enzovoort.
Door dat grote gebrek aan deskundigheid verspillen Nederlandse overheden jaarlijks vele miljarden, en blijven veel ernstige maatschappelijke problemen decennialang voortwoekeren.
Nederlandse gedragswetenschappers zijn overwegend verward en verdeeld over de inzichten in hun vakgebied. En ze zijn bovendien vaak niet op de hoogte van recente buitenlandse onderzoeksresultaten op hun vakspecialisatie. Dat laatste wordt veroorzaakt, doordat ze vaak niet genoeg buitenlandse publicaties en wetenschappelijke webfora raadplegen. Dat komt door een gebrek aan Engelse taalvaardigheid.
De oplossing voor deze problemen ligt in intensieve kennisuitwisseling bij beleidsvorming via de EU, VS en VN.
Dat kan kostenbesparend door het opzetten van Engelstalige (en Nederlandse) wetenschappelijke webfora over allerlei beleidsonderwerpen. En door de Nederlandse taal te vervangen door Engels. Dat zou ook in het onderwijs enorme kosten besparen.
Ook moeten Nederlandse overheden leren om onderling kennis veel efficiënter te delen via internet!
In internationale samenwerking moet er massaal publieksvoorlichting worden gegeven over allerlei maatschappelijke problemen. Bijvoorbeeld over verkeersveiligheid, huiselijk geweld, verslavingen en bendepreventie. Dat kan kostenbesparend via internetvideo’s, webfora en MW-radio.
De huidige plannen om veel taken van de landelijke overheden over te dragen aan gemeentes zijn ronduit rampzalig.
Die decentralisatie van taken naar gemeentes zal jaarlijks vele miljarden gaan kosten, schat ik. Want elke gemeente zal zelf opnieuw het wiel moeten gaan uitvinden op al die gebieden, met inschakeling van extreem kostbare en vaak onbetrouwbare externe adviesbureaus. Gemeenteraadsleden, gemeentelijke ambtenaren en wethouders hebben namelijk beslist veel te weinig kennis voor deze taken!
Deze decentralisatie van landelijke overheid naar naar gemeentes wordt een ongekend drama. Het zal leiden tot wanbeleid, geldverspilling, rechtsongelijkheid, kostbare rechtszaken en maatschappelijke onrust. En vermoedelijk ook tot nog meer corruptie op gemeentelijk niveau.
Als linkse kiezer, vrees ik dat vooral de meest kwetsbaren de dupe zullen worden van deze noodlottige ontwikkelingen.
Een interessante vraag is, welke lobby-groepen op deze decentralisatie-trend aandringen, en hoe hun persoonlijke belangen hiermee mogelijk gediend zijn.
Het is ook verbazend dat de overheid recentelijk wél heeft geconcludeerd dat de versnippering in gemeentelijke politiekorpsen niet efficiënt was. En dat heeft gelukkig eindelijk geleid tot de vorming van de nationale politie. Die conclusie deel ik, maar waarom zou dat principe van efficiency door schaalvergroting op andere terreinen niet opgaan?
Ik ben er wél voor, dat in steden elke wijk zoveel mogelijk eigen voorzieningen krijgt, zoals een eigen uitgaanscentrum en eigen kledingwinkels. Dit om de sociale cohesie en sociale controle te versterken.
Ook ben ik erg voor het delegeren van overheidstaken naar onbetaalde burgerparticipatie. Ook dat kan worden gestimuleerd door uitgebreide motiverende publieksvoorlichting. Dat kan kostenbesparend via radio, educatieve webfora en webvideo’s.
_________________ Ik stem op de SP. www.sp.nl |
|
|
|
|
ArieKanarie
Leeftijd: 35 Geslacht: Sterrenbeeld: Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 331
|
Geplaatst: vr 10 mei 2013 15:18 Onderwerp: |
|
|
Ik heb zelden zo'n verschrikkelijk slecht stuk tekst gelezen. Mijn complimenten. |
|
|
|
|
ro-er
Leeftijd: 46 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 292
|
Geplaatst: ma 13 mei 2013 12:01 Onderwerp: |
|
|
Het blijft ook altijd aardig om te zien dat vakmensen beschuldigd worden van gebrek aan kennis en voldoende wetenschappelijke diepgang, en dat dat vervolgens gebeurt op basis van onderbuikgevoelens, sentiment en ander non-wetenschappelijke "argumenten"zonder enige onderbouwing met onderzoeken of wat dan ook. |
|
|
|
|
hermanJ
Leeftijd: 43 Geslacht: Sterrenbeeld:
Berichten: 237
|
Geplaatst: ma 13 mei 2013 16:52 Onderwerp: |
|
|
Je kan het wel een slecht stuk vonden, maar .....
De schrijver gaat wel gelijk krijgen.
Nu al moeten gemeenten een deel van het vreemdelingen beleid uitvoeren. Nu is dit een rechtsgebied waarover zelfs de professoren het vaak oneens zijn. Het kostte de gemeentelijk ambtenaar heel veel tijd om uit te zoeken dat ik gelijk had en zij het niet begreep, allemaal moeite gedaan voor niks. Gelukkig wist ik precies hoed de vork in de steel zat juridisch, dus hield ik voet bij stuk en kreeg gelijk, maar de MBO-dame met bijscholing was "not amused".
Op het gebied van Jeugdzorg zal het helemaal misgaan, dat gaat nu al helemaal mis en de gemeenten zullen er een giga zooi van maken.
In mijn gemeente heeft het uitvoerend apparaat zelfs al grote problemen om de huidige taken efficiënt uit te voeren: Bij een totaal onnodige bouwkundige ingreep op mijn woonerf (er werd een overbodige drempel aangebracht) werd door ambtenaar 1 (interim afd.hoofd) met kul juridische argumenten geschermd ("het moet" volgens de jurisprudentie, niet dus), ambtenaar 2 ging in het geheel niet in op de gemaakte bezwaren door ALLE bewoners van het erf en schreef een wollige brief met kop noch staart. De wethouder (VVD) zie dat ze natuurlijk vond dat er kosteneffectief gewerkt moet worden, heb haar er niet meer over gehoord, de raad boeide het niet (want "incident", nou dan zijn alle gemeentelijke acties hier als incident af te doen), ambtenaar 3 (weer een andere, immers, aan een dossier werken zoveel mogelijk verschillende mensen omdat dat de vaardigheden van alle ambtenaren zo verhoogd worden) kwam met ongeveer hetzelfde kletsverhaal als ambtenaar 1. Ondertussen zitten de 10.000 euro in de drempel (en in de broekzak van de ondershands aangestelde aannemer).
Dus: waar alle bewoners van een straat zien dat het een totaal onzinnige actie is van de gemeente, ziet geen enkele ambtenaar of politicus/ca dat. Dat is wrang. |
|
|
|
|
|
|
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|