Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 10:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De rol van de abbb bij het verlagen van kavelprijzen.
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
huisveld



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: di 15 okt 2013 10:22    Onderwerp: De rol van de abbb bij het verlagen van kavelprijzen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste leden van het Forum.

Graag zou ik het volgende aan jullie willen voorleggen. Vlak voor het begin van “de crisis” hebben wij een kavel gekocht in een nieuwbouwplan (samenwerking Provincie / gemeente). Het woont er prachtig maar wat minder mooi is dat wij al te maken hebben met de tweede prijsverlaging binnen 3 jaar specifiek voor een aantal kavels om mijn kavel heen. De eerste prijsverlaging van 20% (binnen een jaar nadat ik de kavel gekocht had en nog voor de bouw van mijn huis ) betrof alleen een aantal van 4 kavels om mijn kavel heen. Deze kavels zouden minder courant zijn en door een aantal kavels binnen het plan heel goedkoop aan te bieden zouden ze de bouwactiviteit weer op gang willen brengen. Later is er een tweede prijsverlaging gevolgd waarbij de waarde van alle kavels in het plan (dus ook de mijne) met ongeveer 20% zijn gedaald. De kavels om de mijne heen zijn vanaf het moment dat ik de kavel kocht derhalve met ongeveer 40% in waarde gedaald. De overheid mag de prijzen verlagen maar mogen ze ook kavels gaan weggeven zonder rekening te houden met mijn belangen? Wanneer de overheid de prijzen van de grond verlaagd dan heeft dat ook invloed op de waarde van mijn grond.

Volgens mij is het zo dat wanneer de overheid privaatrechtelijk handelt in de relatie Bedrijf – Bedrijf dan is er de Mededingingswet die bedrijven beschermt tegen oneerlijke concurrentie door de machtige overheid.
Ik vraag mij af of deze aantasting van de waarde van de kavels om mij heen, die niet met de “normale” regionale of landelijke daling in lijn is, wel op deze wijze kon worden doorgevoerd, omdat daarmee van een onevenredige belangenschending door de overheid in mijn richting sprake zou kunnen zijn. Anders gezegd, wanneer de “vergelijkende methode” wordt gehanteerd binnen de gemeente en de regionale daling is 20%, kan ik dan met recht stellen dat op grond van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur de kavelprijs van de mij omringende kavels weer met 20 % moeten worden verhoogd of dat ik moet worden schadeloos gesteld voor een bedrag gelijk aan (40-20) = 20% van de kavelprijs die ik betaald heb? Of heb ik gewoon pech en moet ik de enorme prijsdaling gewoon accepteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: di 15 okt 2013 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

BCC verkoopt een tv voor 2000,00 en deze koop je. Media Markt adverteert 5 weken later diezelfde TV voor 20% minder, bijvoorbeeld omdat ze een speciale inkoopactie hebben. Allebei koopovereenkomsten waarbij wilsovereenstemming vereist en geboden is. Gevolg: je moet je verlies nemen, want BCC gaat je niet het verschil teruggeven. Je kunt natuurlijk ook niet eisen dat MediaMarkt nu haar prijzen gaat verhogen om jouw gevoelens tegemoet te komen.

Dit is natuurlijk enigszins gechargeerd, maar wat geeft je het idee (lees: op welke concrete grond -- anders dan de vage kreet ABBB -- beroep je je) dat je nu geld terug kunt vragen? Anders gezegd, wat geeft je het idee dat de gemeente onzorgvuldig heeft gehandeld door in een markt van vraag en aanbod een bedrag te vragen dat geaccepteerd is en in gewijzigde omstandigheden (crisistijd) de prijs aan te passen aan de gewijzigde vraag?
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
huisveld



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: ma 03 mrt 2014 22:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

(Dr Dunno, door omstandigheden heb ik niet eerder kunnen reageren).

Het is mij duidelijk dat in de relatie bedrijf - particulier de vrije concurrentie bestaat. Toch heeft de wetgever het kennelijk nodig gevonden om de concurrentie in de relatie bedrijf - overheid te reguleren via de Mededingingswet die bedrijven beschermt tegen oneerlijke concurrentie door de machtige overheid. Doordenkend op die gedachte zou je dan denken dat het belang van een burger nog veel groter is om te worden beschermd tegen de handelwijze door de overheid.
Ik zoek eigenlijk de juridische argumenten om te kunnen stellen dat het dumpen van de kavels om mij heen door de overheid die niet met de “normale” regionale of landelijke daling in lijn is, niet mag omdat het om de overheid gaat.
Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is via de ABBB, omdat van een onevenredige belangenschending door de overheid in mijn richting sprake zou kunnen zijn. Zouden er wellicht nog andere argumenten door mij kunnen worden aangevoerd?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: di 04 mrt 2014 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zie niet in welke belangenschending er zou zijn.
Hoe wordt uw belang geschaadt?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2014 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U hebt ten tijde van koop waar voor uw geld gekregen. De marktprijs bepaalde op dat moment de waarde van het kavel.
De markt is sindsdien veranderd, daar hebben anderen voordeel van, maar dat wil niet automatisch zeggen dat u nadeel heeft.

Het voorbeeld van dunno klopt dus eigenlijk precies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
huisveld



Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: wo 05 mrt 2014 22:24    Onderwerp: Reactie op Ro-er en A Verkerk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat ik bij mijn werkgever een betere fuctie heb gekregen in het westen van het land en ik veel en lang moet reizen vanuit het noorden overweeg ik mijn huis in de verkoop te zetten. Zoals bekend is de crisis op de huizenmarkt groot en zijn de prijzen landelijk gemiddeld (ook in onze regio) met 20% gedaald. De kavels naast mij zijn echter niet met 20% maar met 40% in waarde aangepast door de overheid die als een projectontwikkelaar optreedt. Dit is derhalve een niet marktconforme daling. 20% kan ik begrijpen maar 40% niet. Potentiele kopers van mijn woning zullen naar verwachting de verkoopprijs van onze woning gaan vergelijken met de prijs van een onbewoonde kavel en het zelf daarop bouwen van een woning. Ik zal mijn verkoopprijs dus daarop (negatief) moeten afstemmen en dat levert mij financiele schade op (mijn kavel is immers een onderdeel van de verkoopprijs). Het werkt natuurlijk niet mee dat de overheid de kavels om mij heen aan het dumpen is. Ik weet dat bedrijven worden beschermd tegen oneerlijke concurrentie door een niet marktconform optredende overheid. Daarom hoop ik een beroep te hebben op onevenredige belangenschending. De overheid neemt mijns inziens daarbij een andere rol in dan een bedrijf als projectontwikkelaar.

Zou dit beroep kans van slagen kunnen hebben?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk



Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 219


BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2014 9:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, de markt om u heen is dus niet 20 maar 40% gedaald.

En er valt ook nog wel te beargumenteren dat uw huis in een wijk met leegstaande onverkochte huizen met braakliggende tuinen er om heen minder waard is dan in een nieuwe wijk waar net allemaal jonge gezinnen in zijn getrokken, omdat de gemeente het voor starters zo lekker goedkoop heeft gemaakt om een huis te kopen.

U bent door omstandigheden gedwongen om uw huis op een slecht moment te verkopen, maar wees blij dat uw omstandigheden een betere baan zijn ipv ontslag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ro-er



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 292


BerichtGeplaatst: do 06 mrt 2014 10:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het goed is, zal e.e.a. verrekend zijn in de objectieve waardering van uw kavel, oftewel de WOZ-waarde.
Dat is een appellabel besluit en daar kunt u iets mee.
WOZ waarde is weliswaar niet gelijk aan verkoopwaarde, maar deze twee naderen elkaar steeds meer.

Voor het overige zie ik niet in hoe u een zaak zou kunnen hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds