Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 04 mei 2024 16:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De academische titel 'mr.' en zijn oorsprong
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: za 08 jan 2005 18:20    Onderwerp: De academische titel 'mr.' en zijn oorsprong Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet waar ik dit anders zou moeten posten, we hebben immers geen apart forum voor rechtsgeschiedenis, dus dan maar hier. Laughing

Mijn docent rechtsgeschiedenis kon mij nooit vertellen waarom de titel 'meester' is behouden voor rechtsgeleerdheid. Van alle oude "magisters"-titels is dus alleen die van de rechtenstudie bewaard gebleven. De andere zijn vervangen door de latere drs-titel.

Maar waarom? Anyone? Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 08 jan 2005 22:18    Onderwerp: Re: De academische titel 'mr.' en zijn oorsprong Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sovereign schreef:
Ik weet niet waar ik dit anders zou moeten posten, we hebben immers geen apart forum voor rechtsgeschiedenis, dus dan maar hier. Laughing

Mijn docent rechtsgeschiedenis kon mij nooit vertellen waarom de titel 'meester' is behouden voor rechtsgeleerdheid. Van alle oude "magisters"-titels is dus alleen die van de rechtenstudie bewaard gebleven. De andere zijn vervangen door de latere drs-titel.

Maar waarom? Anyone? Very Happy

Omdat het bij deze richting voor de meeste afgestudeerden een te zware last zou zijn er steeds aan herinnerd te worden dat ze nog iets af te maken hebben Wink

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: za 08 jan 2005 22:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien omdat in het verleden Romeins recht en dus Latijn nog een belangrijk deel uitmaakten van de rechtenstudie. Anders zou ik het ook niet weten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: za 08 jan 2005 23:14    Onderwerp: Re: De academische titel 'mr.' en zijn oorsprong Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Sovereign schreef:
Ik weet niet waar ik dit anders zou moeten posten, we hebben immers geen apart forum voor rechtsgeschiedenis, dus dan maar hier. Laughing

Mijn docent rechtsgeschiedenis kon mij nooit vertellen waarom de titel 'meester' is behouden voor rechtsgeleerdheid. Van alle oude "magisters"-titels is dus alleen die van de rechtenstudie bewaard gebleven. De andere zijn vervangen door de latere drs-titel.

Maar waarom? Anyone? Very Happy

Omdat het bij deze richting voor de meeste afgestudeerden een te zware last zou zijn er steeds aan herinnerd te worden dat ze nog iets af te maken hebben Wink

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee.


Het leuke zit hem dus wel in dit antwoord. Echter, het gaat niet om de herinnering dat er nog iets afgemaakt moet worden, zoals bij de doctorandus. De doctorandus is nog niet volleerd en is dus geen doctor.
Door het klassieke karakter van het Romeins recht, ben je na het succesvol afronden van de studie volleerd, en daarmee de titel 'meester' waardig.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2005 3:58    Onderwerp: Re: De academische titel 'mr.' en zijn oorsprong Reageer met quote Naar onder Naar boven

ergo sum schreef:

Het leuke zit hem dus wel in dit antwoord. Echter, het gaat niet om de herinnering dat er nog iets afgemaakt moet worden, zoals bij de doctorandus. De doctorandus is nog niet volleerd en is dus geen doctor.
Door het klassieke karakter van het Romeins recht, ben je na het succesvol afronden van de studie volleerd, en daarmee de titel 'meester' waardig.
Maar de 'meester' kan ook promoveren, hij is immers ook geen doctor.

Misschien dat het "klassieke karakter van het Romeins recht" een rol speelt, maar ik hoop nog steeds op wat meer solide info. Op de twaalfde-eeuwse pre-universitaire scholen werd de magister graad uitgedeeld aan artiesten en theologen, en de doctor-graad aan de juristen en medici. Ik vraag me dan ook af hoe dit in Nederland zich specifiek heeft ontwikkeld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2005 16:12    Onderwerp: Re: De academische titel 'mr.' en zijn oorsprong Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de twaalfde eeuw kwam men min of meer bij toeval het oude Romeinse recht tegen. Dit bleek een complete wettenverzameling te zijn. Hierdoor kon de rechtenstudie in een keer beschikken over een zeer oud geschrift, dat alles omvattend was. Te vergelijken met de bijbel voor de theologie studenten.
Na het volgen van de rechtenstudie, en daarmee het uitputtend behandelen van de complete leerstof, was men volleerd. Er bestond immers geen ander recht dan hetgeen in de oude wettenverzameling te vinden was. Promoveren was daarom ook niet mogelijk.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2005 16:20    Onderwerp: Re: De academische titel 'mr.' en zijn oorsprong Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:


Het leuke zit hem dus wel in dit antwoord. Echter, het gaat niet om de herinnering dat er nog iets afgemaakt moet worden, zoals bij de doctorandus. De doctorandus is nog niet volleerd en is dus geen doctor.
Door het klassieke karakter van het Romeins recht, ben je na het succesvol afronden van de studie volleerd, en daarmee de titel 'meester' waardig.


Daar heeft iemand anders weer andere ideeen over. Zie http://archief.ublad.uu.nl/ubladen/28/7/column.html:

Ook de meester in de rechten is na vier jaar niet meer dan een magistrandus (mrs), iemand die nog meester moet worden. Dat zo'n magistrandus met de mr-titel aan de haal gaat, is een historische vergissing. Dat blijkt al uit het feit dat gepromoveerde juristen nog steeds de mr-titel en zelden de doctorstitel gebruiken.

Citaat verbeterd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: zo 09 jan 2005 16:47    Onderwerp: Re: De academische titel 'mr.' en zijn oorsprong Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ergo:

Maar toen kreeg men ook geen 'magister'-titel zover ik weet, maar de doctors-titel (en de opleiding duurde ook langer). Wanneer zijn we dan gegaan naar mr. en waarom? Weet niemand een goed boek over de geschiedenis van titulatuur in NL? Ik kan niets fatsoenlijks vinden. Confused

Quote:
Ook de meester in de rechten is na vier jaar niet meer dan een magistrandus (mrs), iemand die nog meester moet worden. Dat zo'n magistrandus met de mr-titel aan de haal gaat, is een historische vergissing. Dat blijkt al uit het feit dat gepromoveerde juristen nog steeds de mr-titel en zelden de doctorstitel gebruiken.
Dat laatste is onzin en heeft een heel andere reden, om mijn docent rechtsgeschiedenis te citeren:

Quote:
Met dit alles moge intussen duidelijk zijn geworden dat "mr" de meest unieke titel is! Anders dan "drs", "ir", "ing" en zelfs "dr", kun je aan de meesterstitel zien welke studie men heeft gevolgd, namelijk rechten. Dit is ook de reden waarom veel juristen, als zij zijn gepromoveerd en zij dus de hogere doctorstitel mogen voeren, er toch de voorkeur aan geven om de lagere meesterstitel te voeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Martine
Redacteur


Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM
Berichten: 485


BerichtGeplaatst: do 20 jan 2005 17:30    Onderwerp: De meestertitel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Best interessant, deze geschiedenis.
Alleen erg jammer dat ik hier geen gebruik meer van mag maken: slechts het kille 'bachelor of laws' en 'master of laws' is voor mij (en voor vele andere jongere studenten) weggelegd. Not good
Altijd leuk die Angelsaksische invloeden... Nooo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Sovereign



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 667


BerichtGeplaatst: do 20 jan 2005 18:08    Onderwerp: Re: De meestertitel Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martine schreef:
Best interessant, deze geschiedenis.
Alleen erg jammer dat ik hier geen gebruik meer van mag maken: slechts het kille 'bachelor of laws' en 'master of laws' is voor mij (en voor vele andere jongere studenten) weggelegd. Not good
Altijd leuk die Angelsaksische invloeden... Nooo
Ook jij mag gewoon mr. voeren als titel op grond van de wet. Vrees alleen dat je geen bul krijgt met de mr. titel. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
skeet120



Leeftijd: 40
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 39


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 23:24    Onderwerp: Titel na master Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet zo goed in welk forum ik dit moest plaatsen, dus als hij verkeerd staat moeten de moderators vooral niet schromen om hem te verplaatsen!

Ik hebvanavond een discussie gehad over welke titel studenten krijgen die nu hun master doen. Wordt het daadwerkelijk LLM, mag je nog kiezen voor mr. of wordt het MA?

Ik kan nergens richtlijnen oid vinden!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 28 mrt 2006 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat je mag kiezen tussen mr. en LLM, maar dat heb ik vermoedelijk ook 'maar' van dit forum Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
de Webmeester
Webmeester
de Webmeester

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 15631


BerichtGeplaatst: wo 29 mrt 2006 0:15    Onderwerp: Re: Titel na master Reageer met quote Naar onder Naar boven

skeet120 schreef:
Ik weet niet zo goed in welk forum ik dit moest plaatsen,

Onderwerp samengevoegd. Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger ICQ nummer
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: wo 29 mrt 2006 0:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Tilburg krijg je de MA en de LLM titel, Meesterstitel mag blijven worden gevoerd.

En Mr. = Dr. de Doctor in de rechtsgeleerdheid kreeg als titel Mr. wat afgeleid is van het Latijnse Magister inderdaad.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 29 mrt 2006 1:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nemine contradicente schreef:
En Mr. = Dr. de Doctor in de rechtsgeleerdheid kreeg als titel Mr. wat afgeleid is van het Latijnse Magister inderdaad.

Dan zou mrs. de betere titel zijn, na je afstuderen Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds