Dagvaarden curator
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

#1: Dagvaarden curator Auteur: Teenfeet BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2015 13:37
    —
In een lopende zaak is de gedaagde partij failliet verklaard. Nu heeft de curator aangegeven voor de niet verifeerbare vordering (in dit geval kennelijk onredelijk ontslag) verder te willen procederen.
Hij geeft aan dat hij hiervoor een dagvaarding nodig heeft. Moet dit de volledige, reeds uitgebrachte dagvaarding zijn, maar nu ten naam gesteld van de curator? Of kan dit een dagvaarding zijn waarin de curator opgeroepen wordt als partij te verschijnen in de reeds lopende zaak?

#2:  Auteur: ArneL BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2015 15:53
    —
Als de dagvaardingsprocedure al aanhangig was voordat de gedaagde falliet werd verklaard en voldoening van een verbintenis uit de boedel tot doel heeft, dan vindt schorsing van rechtswege plaats (art. 29 Fw). Het gaat dan bijvoorbeeld om betaling van achterstallig loon of schadevergoeding oid. Nu de verificatie wordt betwist moet de procedure in dat geval worden voortgezet door oproeping van de curator (of andere partij van wie de betwisting afkomstig is) (art. 29 Fw). Bij andere rechtsvorderingen, waaronder voortzetting van het dienstverband, kan de schorsing plaatsvinden middels een (schriftelijk) verzoek daartoe (art. 28 lid 1 Fw). In dat geval kan voortzetting plaatsvinden door oproeping van de curator (art. 28 lid 1 Fw) of, naar ik aanneem, vrijwillige verschijning (art. 28 lid 2 Fw).

#3:  Auteur: Bronza BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2015 15:54
    —
Dit kan originele dagvaarding zijn. Curator neemt beding over. En vonnis zal boedel binden.
Overigens: Als curator moeilijk doet -> Vraag om schorsing tot hij het geding overneemt! Als u dit niet doet, dan bindt het vonnis de boedel niet..

#4:  Auteur: Bronza BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2015 15:59
    —
En ja idd op grond van 28 fw is het niet belangrijk dat curator daadwerkelijk het beding overneemt. Als hij het verzoek weigert, zal het vonnis alsnog de boedel binden

#5:  Auteur: Teenfeet BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2015 16:33
    —
Dank voor de antwoorden. Voor zo ver duidelijk. Zal de gehele dagvaarding, maar nu ten name van dhr. X, de curator in de zaak Y, laten betekenen.

Voor een ieder die het niet direct weet, maar die er misschien wel mee te maken krijgt, het volgende. Het is mogelijk om een lopende procedure waarin zowel geldelijk als niet geldelijke zaken geeiste worden te splitsen.
De geldelijke zaken komen voor rekening van de boedel en worden van rechtswege geschorst (art. 29 Fw). Terwijl alle andere zaken doorgang kunnen vinden door de curator op te roepen te verschijnen (art. 28 Fw).
Ik denk dat een curator niet vrijwillig zal verschijnen aangezien dee niet te actief mag zijn.

Overigens was de rechtbank vergeten mij als Eiser op de hoogte te stellen dat zij de zaak geschorst heeft. Ik kwam hier achter toen ik een faillisementsrapport op het internet vond.

#6:  Auteur: Bronza BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2015 18:32
    —
Dat wist ik, maar aangezien u in de eerste post niet vermeldde dat uw " lopende zaak" reeds geschorst was, ging ik er vanuit dat 29 fw niet van toepassing was en u navraag deed naar werking 28 fw

#7:  Auteur: ArneL BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2015 21:24
    —
Het lijkt mij bij nader inzien niet nodig om bij voortzetting voor zover de schorsing op art. 29 Fw is gegrond bij dagvaarding op te roepen. Die bepaling zegt daar immers niet over en als er geen reeds aanhangige procedure was, was dit ex art. 122 Fw ook niet nodig.

#8:  Auteur: Teenfeet BerichtGeplaatst: di 01 dec 2015 14:02
    —
Een verzoekschrift aan de rechtbank waarin voorzetting wordt gevraagd zou dus voldoende moeten zijn.



Rechtenforum.nl -> Rechtshulp

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl