Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 7:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dagvaarden Wizzair
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MichelDijkstra89



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014 17:43    Onderwerp: Dagvaarden Wizzair Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste leden van het Rechtenforum.nl,


Ik wil een civiele procedure beginnen tegen Wizzair. Ik heb inmiddels al een aantal vergelijkbare rechtszaken gevonden, en de nodige bewijsstukken verzameld. Nu wil ik Wizzair dus dagvaarden. Ik begreep dat dit slechts gedaan kan worden door een gerechtsdeurwaarder. Deze heb ik inmiddels een gevonden.

Echter wist deze gerechtsdeurwaarder mij niet te vertellen hoe de dagvaarding naar Wizzair (met hoofdkantoor in Hongarije) eruit moet zien. Moet deze dagvaarding in het Engels of het Hongaars vertaald worden?
Moet deze dagvaarding aan specifieke Hongaarse wet- en regelgeving voldoen? En zo ja, welke dan?
Is er ergens een "voorbeeld dagvaarding" te vinden die ik als leidraad kan gebruiken bij het opstellen ervan?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor uw reactie,

Michel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014 18:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou eerst maar eens bedenken of een de vordering in kwestie zinvol is, alvorens je dit soort vragen gaat stellen. Aangezien je die informatie niet geeft en, belangrijker nog, niet aangeeft of je dit vraagt als consument of zakelijke reiziger, kunnen we daar ook niets zinnigs over zeggen.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MichelDijkstra89



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Ik zou eerst maar eens bedenken of een de vordering in kwestie zinvol is, alvorens je dit soort vragen gaat stellen. Aangezien je die informatie niet geeft en, belangrijker nog, niet aangeeft of je dit vraagt als consument of zakelijke reiziger, kunnen we daar ook niets zinnigs over zeggen.


Bij dezen wat meer semantiek:

Ik (als consument zijnde) vloog met Wizzair vanuit Boedapest naar Eindhoven. Deze vlucht liep 5 uur (aankomsttijd) vertraging op en de reden werd niet vermeld. Volgens verordening 261/2004 van het Europees parlement heeft een passagier recht op een vergoeding van 250 euro bij een vertraging van 3 uur of meer bij een vlucht van 1500 km of minder en een vergoeding voor eten en drinken evenredig met de duur van deze vertraging mits de reden van vertraging niet wordt veroorzaakt door overmacht.

Ik heb middels een aangetekende brief Wizzair attent gemaakt op deze verordening en de hieruit voortvloeiende implicaties voor Wizzair. In deze brief heb ik bewijsstukken geleverd voor de opgelopen vertraging, een "airpassenger rights EU complaint form" meegestuurd en mijn claim van 250 euro ingediend.

Een aantal weken later werd door Wizzair per email gereageerd. In deze email werd vermeld dat de reden voor vertraging een "sudden technical problem" was en daardoor geen sprake is van overmacht.

Nu heb ik een aantal van belangzijnde stukken gevonden waaronder:

nr1: http://jure.nl/bz8361

Hierin wordt gesteld dat een technisch probleem dat vertraging oplevert slechts als overmacht kan worden bestempeld wanneer deze niet inherent is aan de normale uitoefening van de activiteit van de betrokken luchtvaartmaatschappij.

en nr2: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:199:0001:0022:NL:PDF

Dit is een verordening waarin wordt gesteld dat de rechtszaak kan worden gehouden in:

1. het land van vertrek van de vlucht.
2. het land van aankomst van de vlucht.

Hoop u/jullie hiermee beter geïnformeerd te hebben. Al gaat mijn vraag nog steeds specifiek over het opstellen van de dagvaarding voor een in het buitenland gesitueerd bedrijf en de daarmee gemoeide wet- en regelgeving.

Mvgr,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
dr.dunno



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 774


BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014 19:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met aanhalen beide bronnen beantwoord je ook zelf al je vraag over bevoegde rechter, in principe ook toepasselijk recht (zie het verdrag van Rome) en inherent daaraan ook taal. Wat betreft het eerste, als zij dit voldoende aannemelijk kunnen maken, is het aan jou om aan te tonen dat het een voorzienbaar probleem was in lijn met ro. 4.15.5. We weten niet welk gebrek wordt geclaimd, dus daarover valt niets zinnigs te zeggen.
_________________
Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MichelDijkstra89



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 27 okt 2014 22:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr.dunno schreef:
Met aanhalen beide bronnen beantwoord je ook zelf al je vraag over bevoegde rechter, in principe ook toepasselijk recht (zie het verdrag van Rome) en inherent daaraan ook taal. Wat betreft het eerste, als zij dit voldoende aannemelijk kunnen maken, is het aan jou om aan te tonen dat het een voorzienbaar probleem was in lijn met ro. 4.15.5. We weten niet welk gebrek wordt geclaimd, dus daarover valt niets zinnigs te zeggen.


Je hebt het over mijn vraag over bevoegde rechter. Maar daar gaat mijn vraag helemaal niet over. Verder is mijn vraag ook (nog) niet op de inhoudelijke zijde van de zaak gericht. Maar als je verder leest in referentie nr. 1, vind je het volgende:

4.15.6. Gelet op (a) de tekst van overweging 26 van de Wallentin-uitspraak (-"kan niet worden uitgesloten"-), (b) de aard van de door het Hof gegeven voorbeelden (het Hof noemt slechts van buiten komende oorzaken) in samenhang met (c) de doelstelling van de Verordening, te weten een hoog niveau van consumentenbescherming, oordeelt de kantonrechter dat in zijn algemeenheid een technisch mankement of een indicatie daarvan in beginsel moet worden beschouwd als inherent aan de normale uitoefening van de activiteit van de luchtvaartmaatschappij en dus geen buitengewone omstandigheid oplevert. Dat geldt ook voor het technische mankement zoals zich dat op de vlucht van 29 april 2011 naar Sevilla heeft voorgedaan. Om die reden wordt niet toegekomen aan een beoordeling van de vraag of Ryanair het onderhavige technische mankement had kunnen voorkomen.

Dus in tegenstelling tot wat je zegt, is het aan Wizzair om aan te tonen dat het om een buitengewone omstandigheid gaat.

Hartelijk dank voor het meedenken. Maar kan je me misschien, voor nu, iets meer vertellen over het opstellen van een dagvaarding voor een bedrijf met de hoofdvestiging in het buitenland maar binnen de EU? Hartelijk dank,

Mvgr,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 10:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarom schakelt u niet http://www.euclaim.nl in? Die weten van wanten en werken op basis van no cure no pay. Op hun homepage kunt u het vluchtnummer en de datum invullen en checken wat uw positie is.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl


Laatst aangepast door UwJurist.nl op di 28 okt 2014 12:04, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
MichelDijkstra89



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Waarom schakelt u niet http://www.euclaim.nl in? Die weten van wanten en werken op basis van no cure no pay. Op hun homepage kunt al het vluchtnummer en de datum invullen en checken wat uw positie is.


Beste mr. Monique Doomernik,

Hartelijk bedankt voor de suggestie. De reden dat ik een bedrijf als EUclaim niet wil inschakelen is dat ik vind dat ook een benadeelde particulier zelf in staat moet kunnen zijn, zijn recht te halen. Verder denk ik dat dit voor mij ook een erg leerzaam proces kan zijn.

Dus alstublieft, wanneer u informatie heeft over het opstellen van een dagvaarding voor een bedrijf in het buitenland, help mij hier dan alstublieft mee. Zo kan ik op dit moment nergens vinden of de dagvaarding vertaald zo moeten worden in het Hongaars of Engels, en of dit dan door een beëdigd tolk, of een bevriende Hongaar mag gebeuren.

Mvgr,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
miss marple



Leeftijd: 94
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 126


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
Waarom schakelt u niet http://www.euclaim.nl in? Die weten van wanten en werken op basis van no cure no pay. Op hun homepage kunt al het vluchtnummer en de datum invullen en checken wat uw positie is.

Ik sluit me hier geheel bij aan. U gaat nu allerlei toeren uithalen, terwijl euclaim.nl gepokt en gemazeld is in het afhandelen van dit soort procedures. En met no cure no pay loopt u geen enkel risico.

Maar goed, misschien kan/wil iemand u hier helpen met een dagvaardingsprocedure...


Laatst aangepast door miss marple op di 28 okt 2014 14:18, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 12:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U gaat u zelf geheel onnodig heel veel kosten en risico op de hals halen. En juist bij zo'n soort zaak is wat u aangeeft niet realistisch. Behalve dan dat het heel leerzaam zal zijn ... pijnlijk leerzaam waarschijnlijk.
Ik kan u overigens niet helpen met de eisen waaraan zo'n dagvaarding als deze moet voldoen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 12:53    Onderwerp: Re: Dagvaarden Wizzair Reageer met quote Naar onder Naar boven

MichelDijkstra89 schreef:
Beste leden van het Rechtenforum.nl,


Ik wil een civiele procedure beginnen tegen Wizzair. Ik heb inmiddels al een aantal vergelijkbare rechtszaken gevonden, en de nodige bewijsstukken verzameld. Nu wil ik Wizzair dus dagvaarden. Ik begreep dat dit slechts gedaan kan worden door een gerechtsdeurwaarder. Deze heb ik inmiddels een gevonden.

Echter wist deze gerechtsdeurwaarder mij niet te vertellen hoe de dagvaarding naar Wizzair (met hoofdkantoor in Hongarije) eruit moet zien. Moet deze dagvaarding in het Engels of het Hongaars vertaald worden?
Moet deze dagvaarding aan specifieke Hongaarse wet- en regelgeving voldoen? En zo ja, welke dan?
Is er ergens een "voorbeeld dagvaarding" te vinden die ik als leidraad kan gebruiken bij het opstellen ervan?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor uw reactie,

Michel

Verordening 1393/2007 (de betekeningsverordening) geeft daar regels voor; daarnaast is in artikel 56 Rv. vastgelegd hoe de Nederlandse deurwaarder (die op grond van artikel 2 van de uitvoeringswet betekeningsverordening degene is die in Nederland als verzendende en ontvangende instantie heeft te gelden) de stukken aan het buitenland dient toe te zenden.

De stukken dienen te worden vertaald in een officiële taal van het land waar betekend wordt, of in een taal die degene voor wie het stuk bestemd is, begrijpt. Zie artikel 8 van de betekeningsverordening. De ontvanger mag weigeren als de stukken niet in één van de genoemde talen zijn opgesteld.

De vertaling hoeft niet door een beëdigd vertaler te worden gedaan, nu noch de wet noch de verordening die eis stelt. De Hongaarse buurman kan dat dus prima doen, of je kunt zelf een Engelstalige poging wagen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MichelDijkstra89



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heren,

Wellicht heeft u gelijk, u heeft (veel) meer ervaring op dit gebied. Maar zoals ik al eerder aan heb gegeven, zoek ik hulp met het opstellen van een dagvaarding voor een in het buitenland gesitueerd bedrijf. Dat dit hele project een kleine kans van slagen heeft, en dat ik me van deze stelling waarschijnlijk pijnlijk bewust ga worden, schrikt me niet af. Ik wil het in ieder geval proberen en het liefst met hulp van mensen die hier meer van af weten dan ik. Het enige dat ik tot nu toe op dit forum heb gehoord, is dat mijn verhaal niet volledig is, of dat het me niet gaat lukken. En hoewel dit wellicht waar is, is dit toch echt niet het onderwerp van mijn vraag. Terwijl ik me niet kan voorstellen dat er op dit forum geen mensen zijn die weten hoe je een dergelijke dagvaarding opstelt. Dus rechtenforum.nl; hoe stel ik een dagvaarding op voor een buitenlandsbedrijf?

Mvgr,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MichelDijkstra89



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 13:00    Onderwerp: Re: Dagvaarden Wizzair Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
MichelDijkstra89 schreef:
Beste leden van het Rechtenforum.nl,


Ik wil een civiele procedure beginnen tegen Wizzair. Ik heb inmiddels al een aantal vergelijkbare rechtszaken gevonden, en de nodige bewijsstukken verzameld. Nu wil ik Wizzair dus dagvaarden. Ik begreep dat dit slechts gedaan kan worden door een gerechtsdeurwaarder. Deze heb ik inmiddels een gevonden.

Echter wist deze gerechtsdeurwaarder mij niet te vertellen hoe de dagvaarding naar Wizzair (met hoofdkantoor in Hongarije) eruit moet zien. Moet deze dagvaarding in het Engels of het Hongaars vertaald worden?
Moet deze dagvaarding aan specifieke Hongaarse wet- en regelgeving voldoen? En zo ja, welke dan?
Is er ergens een "voorbeeld dagvaarding" te vinden die ik als leidraad kan gebruiken bij het opstellen ervan?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor uw reactie,

Michel

Verordening 1393/2007 (de betekeningsverordening) geeft daar regels voor; daarnaast is in artikel 56 Rv. vastgelegd hoe de Nederlandse deurwaarder (die op grond van artikel 2 van de uitvoeringswet betekeningsverordening degene is die in Nederland als verzendende en ontvangende instantie heeft te gelden) de stukken aan het buitenland dient toe te zenden.

De stukken dienen te worden vertaald in een officiële taal van het land waar betekend wordt, of in een taal die degene voor wie het stuk bestemd is, begrijpt. Zie artikel 8 van de betekeningsverordening. De ontvanger mag weigeren als de stukken niet in één van de genoemde talen zijn opgesteld.

De vertaling hoeft niet door een beëdigd vertaler te worden gedaan, nu noch de wet noch de verordening die eis stelt. De Hongaarse buurman kan dat dus prima doen, of je kunt zelf een Engelstalige poging wagen.


Beste Lawyer,

Hartelijk bedankt voor uw reactie! Hier kan ik mee verder. Ik ga me zeker inlezen in de door gegeven referenties, maar ik heb nog een vraag die ik daar wellicht niet beantwoord kan vinden: Is het "Nederlandse format" inclusief de vastgelegde inhoud van een dagvaarding voldoende voor gebruik binnen Europa, wanneer, als door u benoemd, deze inhoud vertaald wordt in een in het betreffende land officiële taal? Anders geformuleerd: Moet ik nog rekening houden met specifieke Hongaarse of Europese regels bij het opstellen van de dagvaarding of is het, zoals ik het nu begrijp, zo dat ik "slechts" een dagvaarding opstel volgens Nederlandse wet- en regelgeving en deze vervolgens met een vertaalde kopie door een gerechtsdeurwaarder naar Hongarije laat sturen?

Mvgr,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU
Berichten: 629


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je gaat procederen in Nederland, zal de dagvaarding aan de Nederlandse regels moeten voldoen. Als je gaat procederen in Hongarije, zal de dagvaarding aan de Hongaarse regels moeten voldoen. In dat laatste geval kun je wellicht beter op het Hongaarse equivalent van rechtenforum.nl (if any) je licht opsteken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MichelDijkstra89



Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 13:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Als je gaat procederen in Nederland, zal de dagvaarding aan de Nederlandse regels moeten voldoen. Als je gaat procederen in Hongarije, zal de dagvaarding aan de Hongaarse regels moeten voldoen. In dat laatste geval kun je wellicht beter op het Hongaarse equivalent van rechtenforum.nl (if any) je licht opsteken.


Bedankt voor uw snelle reactie. Ik ga procederen in Nederland. Ik zal op dit topic de vorderingen melden.

Hartelijk dank,

Mvgr,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bronza



Leeftijd: 31
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 143


BerichtGeplaatst: di 28 okt 2014 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan TS niet de Nederlandse BV van wizz air dagvaarden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds