Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 0:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

DUO Schuld en vermeldt staan op Register Paspoortsignalering
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
InIerland



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2017 16:17    Onderwerp: DUO Schuld en vermeldt staan op Register Paspoortsignalering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachte lezers,

Ten eerste mijn excuses. Ik heb geen idee onder welk recht dit valt of waar ik hulp kan krijgen. Dit heeft te maken met schuldsanering/gerechterlijke duurwaarder.

Ik ben een nederlands staatsburger en woon al 18 jaar niet meer in Nederland. Ik leef al mijn hele leven zonder het te weten met gender dysphoria (ben transgender) en kom uit een 1 ouder bijstandsgezin. Ik ben inmiddels 42 jaar. Tussen mijn 18 en 23e heb ik verschijdene malen geprobeerd om een studie te doen, omdat dit cruciaal is in Nederland om een fatsoenlijke baan te krijgen. 4 studies en 4 keer totaal gefaald. Heb jaren lang in spanje gewoond en woon nu in Ierland en krijg inmiddels hulp voor mijn gender dysphoria en ben inmiddels halverwege mijn transitie. Het is belangerijk te vermelden dat de meeste hulp niet gratis is en dat een boel veel geld kost.

Nu heb ik afgelopen April succesvol in Nederland mijn naam en geslacht veranderd. Een nieuwe ID kaart aangevraagd afgelopen Mei en nu in November een nieuw paspoort. Nu is er een probleem ontstaan. Ik ben door alle geestelijke problemen die ik al mijn hele leven heb, vergeten mijn studieschuld af te betalen of daar een regeling voor te treffen of uberhaupt daarover na te denken. Ik sta inmiddels op een zwarte lijst en krijg daarom ook niet een nieuw paspoort. Tevens heb ik een brief gekregen waarin staat dat ik 36000 euro terug moet betalen en dat ik contact moet opnemen met de DUO. Ik wil graag betalen, dus heb dat direct gedaan gisteren. Vandaag heb ik een email gekregen en is mijn verzoek om een afbetalingsregeling overeen te komen, voor 125 euro per maand, de rest van mijn leven resoluut afgewezen. Er is ook geen tegenvoorstel gekomen, maar een eis en de eis is de volgende:

Volledigheidshalve stellen wij u hierbij ook op de hoogte van uw huidige schuldpositie bij DUO. Uw totale schuld bedraagt per 1 december 2017:

Totaal: € 41.695,20

De schuld bestaat uit uw betalingsverplichtingen over de periode januari 2014 tot en met december 2014 en februari 2016 tot en met oktober 2017.
Om in aanmerking te komen voor een paspoort met een geldigheid van 10 jaar dient u de volledige achterstallige schuld te voldoen. Hier is geen uitzondering op mogelijk.

U dient dan het bedrag van € 41.695,20 over te maken naar bankrekeningnummer 705 001 881 ten name van Dienst Uitvoering Onderwijs te Groningen, onder vermelding van xxxxxxxxxxxxxx.

Tevens schrijven ze het volgende:
Indien het niet mogelijk is de schuld in één keer te voldoen is het mogelijk een regeling van 2 jaar te treffen. In sommige gevallen kan besloten worden de regeling uit te breiden tot maximal 5 jaar. U geeft aan dat u per maand € 125,00 kunt aflossen, hier gaan wij niet mee akkoord. U dient dan bewijsstukken van uw huidige inkomen mee te sturen. Als wij akkoord gaan en de eerste aflossing is ontvangen, zal aan u een paspoort met een beperkte geldigheid van 12 maanden worden vertrekt. Tevens dient u uw huidige adres aan ons door te geven.

Ik heb geen diplomas en werk al mijn hele leven in de klantendienst. Naar nederlandse maatstaven verdien ik in ierland best goed, maar ik woon in dublin en dublin is recentelijk de duurste stad in europa genoemd. Alleen al mijn kamer kost mij 650 euro per maand met kale huur. Ik woon heel ver buitenaf en meer centraal kosten de kamers nog meer. Ik verdien 2100 euro netto per maand. Tevens is mijn transitie hier niet gratis en moet ik min of meer alles zelf betalen en het kost een heleboel geld. Geld dat ik er voor over heb, omdat ik sinds ik me kan herinneren, gelukkig aan het worden ben. Word ik nu in deze houtgreep genomen, moet ik alles weer stop zetten en dat zal zeker zeer zware gevolgen hebben voor mijn mentale gesteldheid. Ik ben als de dood dat ik weer suicidaal wordt. Ik wil graag meewerken aan een oplossing, maar dit gaat echt veel te ver.

Nu heb ik 3 opties volgens mij en heb ik daar hulp voor nodig. Juridiesadvies. Natuurlijk kan ik naar een advocaat gaan, maar ik heb geen stuiver spaargeld. Alleen maar kortlopende schulden en met dit zwaard van damocles boven mijn hoofd, is het beter dat ik elke stuiver spaar. Zeker als ik terug moet naar nederland. Ik zal hieronder de 3 opties noemen die ik kan bedenken.

1. Een deal maken met de DUO, maar zoals ze zich nu opstellen, zie ik daar geen heil in en heb ik daar geen hoop op. Is het mogelijk om juridische hulp te krijgen met deze onderhandelingen? En zo ja, hoe doe ik dat krijgen/zoeken?

2. Terug gaan naar Nederland. In de bijstand gaan en proberen werk te zoeken. Wat volgens mij schier onmogelijk is aangezien mijn leeftijd 42 en mijn ontbrekende scholing. Maar de vraag is, hoe kan ik dit doen? Woon er al zo lang niet meer, sta nergens in geschreven etc? Hoe krijg ik onderdak etc? Hoe vraag ik een uitkering aan. Is er onderdak voor daklozen etc? Weet u wie mij daarmee kan helpen? Adviseren etc?

3. Ik heb ook een andere EU nationaliteit. Natuurlijk kan ik daar een paspoort aanvragen en proberen te verdwijnen, wat zoveel mensen proberen te doen. Ik wil dat liever niet. Ik wil liever een betalingsregeling treffen met het DUO, wat zeer onwaarschijnlijk lijkt met de manier hoe zij zich opstellen. Maar natuurlijk moet ik weten, hoe een gerechtsdeurwaarder internationaal werkt etc. Hoe kan ik daar advies over inwinnen, krijgen? Kan de nederlandse overheid beslag leggen op mijn geld in een ander land in de EU? En in de UK? Wat mbt tot mijn oostenrijkse paspoort? Kan de nederlandse regering dat ook stop zetten of daar invloed op hebben? Hoe kan ik op deze vragen een antwoord vinden?

Ik hoop dat u mij op weg kan helpen, want ik ben ten einde raad. Ik besef heel goed, dat dit aan mezelf te verwijten is. Het zijn mijn schulden, maar ik hoop dat er echt een oplossing voor te vinden is, want ik weet echt niet hoe nu verder te gaan.

Met vriendelijke groet,
Een zeer bezorgd persoon
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2017 21:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik zo de brief lees, lijkt DUO je de mogelijkheid te bieden door het overleggen van bewijsstukken aan te tonen dat je niet méér dan 125 euro per maand kunt aflossen.

Volgens de DUO website wordt na 15 jaar aflossen het restant van de studieschuld kwijtgescholden. Een periode waarin je niet aflost wordt voor die 15 jaar niet meegeteld. Als DUO akkoord gaat met een verlaagd maandbedrag in verband met je inkomen, wordt de aflosperiode niet verlengd.

Het lijkt me denkbaar dat je persoonlijke omstandigheden meegewogen kunnen/moeten worden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
InIerland



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: za 02 dec 2017 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor uw antwoord. Wie kan me helpen met het onderhandelen? Ik heb totaal geen idee hoe dit werkt en ik ben doodsbenauwd dat ik de verkeerde beslissing neem en nog dieper in de problemen kom te zitten. Wat soort advocaat heb ik bij dit soort zaken nodig?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
zoektHulp



Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 1


BerichtGeplaatst: do 20 jun 2019 15:17    Onderwerp: DUO Schuld en vermeldt staan op Register Paspoortsignalering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo, Ik vond uw artikle op de net en las tot enid. Ik zit in dezelfde situatie als u en heb GEEN raad.
Ik ben beniuewed wat u heeft gedaan??? bent u tot een oplosing gekomen?

Graag hoor ik van u.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds