Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 16:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Criminaliteit voorkomen via amusement in media
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 0:42    Onderwerp: Criminaliteit voorkomen via amusement in media Reageer met quote Naar onder Naar boven

Criminaliteit kan volgens mij het beste worden voorkomen door een bescheiden morele boodschap te verwerken in alle amusementsprogramma's op radio, tv en internet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 8:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En hoe zou die boodschap dan moeten luiden?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of dat 'het beste' criminaliteit voorkomt weet ik niet, maar minder verheerlijking van geweld en seks zou denk ik wel bijdragen aan vermindering van criminaliteit.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Of dat 'het beste' criminaliteit voorkomt weet ik niet, maar minder verheerlijking van geweld en seks zou denk ik wel bijdragen aan vermindering van criminaliteit.


en een compleet verbod op bloederige spelletjes zoals WoW, CS etc scheelt het aantal moorden..

daarnaast een volledig verbod voor tmf/mtv wegens de expliciete vertoning van vrouwelijk bloot en de vernedering van deze.

zucht. hopelijk zien jullie de sarcasme ervan in..

ik geloof niet in die "politiek correcte" methode's.. geef mij maar de harde aanpak.. afschrikken werkt beter dan laten zien van "als je lief ben, krijg je een snoepje"...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afschrikken door bijv. hele lange gevangenisstraffen heeft nauwelijks effect...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 11:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Afschrikken door bijv. hele lange gevangenisstraffen heeft nauwelijks effect...


ik heb ook geen gevangenisstraf genoemd. paar jaar stenen kapot hakken ofzo zal ze wel afschrikken dunkt mij..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Milos

Milos

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HvU

Berichten: 48


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onderbouwen is ook een kunst. Of iemand het fverkeerde pad op gaat heeft met zoveel factoren te maken. Dat komt heus niet alleen door een tvprogramma ofzo hoor. Dat heeft te maken met leefmilieu, vrienden eigen moraal. Misschien dat een gewelddadige film of videoclip wel mee kan spelen, maar ik denk dat dit over het algemeen wel meevalt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Milos schreef:
Onderbouwen is ook een kunst. Of iemand het fverkeerde pad op gaat heeft met zoveel factoren te maken. Dat komt heus niet alleen door een tvprogramma ofzo hoor. Dat heeft te maken met leefmilieu, vrienden eigen moraal. Misschien dat een gewelddadige film of videoclip wel mee kan spelen, maar ik denk dat dit over het algemeen wel meevalt.


tegen wie heb je dat "onderbouwen-gedeelte"?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tom84 schreef:
ik heb ook geen gevangenisstraf genoemd. paar jaar stenen kapot hakken ofzo zal ze wel afschrikken dunkt mij..


Ik zei ook bijv. een lange gevangenisstraf Wink Zelfs doodstraf schijnt niet afschrikkend te werken (zie VS)..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Tom84

Tom84

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HInh

Berichten: 184


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Tom84 schreef:
ik heb ook geen gevangenisstraf genoemd. paar jaar stenen kapot hakken ofzo zal ze wel afschrikken dunkt mij..


Ik zei ook bijv. een lange gevangenisstraf Wink Zelfs doodstraf schijnt niet afschrikkend te werken (zie VS)..


you got me there. foutje van mijn kant Smile

doodstraf ben ik dan weer tegen.. tenzij het onomstotelijk vast staat.. (wat erg lastig te bewijzen is)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof dat verheerlijking van geweld en verkrachting via diverse media wel degelijk invloed heeft op jonge mensen. Daardoor ontstaat het beeld bij kinderen in de leeftijd 10-14 jaar dat men recht heeft op seks, bijvoorbeeld.
En natuurlijk is het niet zo dat als we alle televisieprogramma's kuisen dat dan iedereen Zonnatura-lief en zacht voor elkaar is. Vandaar ook:

ikke schreef:
Of dat 'het beste' criminaliteit voorkomt weet ik niet, [...]


Psychologie is echter niet mijn vak en ik heb ook geen weet van diepgaande onderzoeken daaromtrent. Maar je leest wel eens wat zo links en rechts, ook dingen geschreven door mensen die er wèl hun vak van hebben gemaakt.
Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld een leeftijdsadvies aan films wordt gegeven, en dat de pimps en de ho's op MTV pas 's avonds hun boodschap mogen verkondigen. Wink Dus ik denk dat er wel wat in zit dat verkeerde beeldvorming bijdraagt aan criminaliteit, naast je leefmilieu en opvoeding, andere psychologische factoren en soms ook gewoon bad luck.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 16:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uitbreiding classificatiesysteem Kijkwijzer.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 20:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:

Dus ik denk dat er wel wat in zit dat verkeerde beeldvorming bijdraagt aan criminaliteit, naast je leefmilieu en opvoeding, andere psychologische factoren en soms ook gewoon bad luck.


Ter aanvulling: er zijn gewoon heel veel soorten criminelen, en daardoor nog meer oorzaken voor hun crimineel gedrag... er is dus niet één beste oplossing..
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Caeles



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): 

Berichten: 2


BerichtGeplaatst: zo 26 aug 2007 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk niet dat een verheerlijk van seks en moord op allerhande media verantwoordelijk is voor de stijging van criminele uitspattingen.

Deze tendens, want zo zie ik het, moet in een veel bredere context worden gezien. Als je de geschiedenis in duikt en naar de geavanceerde beschavingen kijkt zie je daar veel moord, doodslag, [voor onze normen:] laag seksueel moraal.

Grieken: Homoseksualiteit/Pedofilie waren ingeburgerd, drama's in de theaters hadden te maken met veel moord en seks (toen wisten ze al hoe ze het publiek moesten binden)

Romeinen: beste voorbeeld: Collisseum (kijk Gladiator met Russel Crowe, mocht je nog steeds niet weten waar ik het over heb). Dit is de ultieme verheerlijking van geweld. Gevangenen/gekken/anders denkenden werden in de arena gegooid en mochten het met elkaar of met wilde dieren uitvechten. Hetzelfde als bij de grieken: homoseksualiteit en pedofilie waren ingeburgerd.

Maya/Azteken: Omdat ze zo goed als gelijk zijn: rituele moorden, weliswaar voor hun religie, maar je kan niet zeggen dat de bevolking daardoor ook niet wat afgestompt zal raken.

Met dit probeer ik twee dingen duidelijk te maken:

1) In de begindagen van deze rijken leken ze zo geweldig, zo veilig en vredig. Terwijl de positie van vrouwen/kinderen en veel andere mannen niet goed waren (in alle beschavingen niet; denk aan slaven etc.). De criminaliteit, volgens nieuw-nederlandse begrippen, bestond wel maar werd niet als zodanig gedefiniëerd.

2) Aan het einde van deze beschavingen, toen het moreel, de normen, nog verder was gezakt. Zakten de beschavingen in en werd er weer met nieuw normen en waarden rondgesmeten, tot de volgende daling in normen en waarden..etc..etc..etc..etc..

In de westerse wereld is het nu niet veel anders. Wij groeien op in een wereld met lagere morele waarden en normen. De seks en geweld zijn daar een resultaat van, niet aanstichters tot. Er is maar één manier om dit tegen te gaan en dat is als ouder zijnde, onze kinderen groot brengen met 'betere' morele waarden en normen.

Niet voor niets vindt meer dan de helft van de ouders zich te soft voor hun kinderen (bron: J/M)

Daarnaast ben ik ook een aanhanger van de Nature AND Nurture filosofie. Oftewel: het is een mix, niet alleen het één of het ander. Dus ook met goede opvoeding zal criminaliteit blijven bestaan.

..My two cents..Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Leo Beek



Leeftijd: 123
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 380


BerichtGeplaatst: za 08 sep 2007 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Caeles

Ik denk dat we vooral via wetenschappelijk effectonderzoek het precieze effect kunnen en moeten onderzoeken van specifieke media-uitingen op crimineel gedrag.


Laatst aangepast door Leo Beek op vr 12 okt 2012 13:19, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds