Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 23 apr 2024 16:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contractbreuk ter gevolge van onwerkbare situatie
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MCvanWijngaarden



Leeftijd: 29
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 15:32    Onderwerp: Contractbreuk ter gevolge van onwerkbare situatie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen,

Ik ben een werkend leren student werktuigbouwkunde en werk nu bij een bedrijf (Bedrijf A) via een detacheringsbureau. Ik heb een contract aangeboden gekregen bij een ander bedrijf (Bedrijf B). Ik wil hier eigenlijk zo spoedig mogelijk beginnen maar ik sta bij het detacheringsbureau onder contract tot begin september. Dit contract heeft een contractbreuk clausule met een boete. Ik ben in overleg geweest met het detacheringsbureau maar zij willen me niet eerder laten overstappen. Nu wilde ik het voorleggen aan het bedrijf waar ik werkzaam ben, Bedrijf A, om te zien of zij nog tot september met mij verder willen. Aangezien het werkend leren traject een behoorlijke investering is, is de kans groot dat bedrijf A niet tot september door wil met mij en het contract tussen hun en het detacheringsbureau op zal zeggen. Het detacheringsbureau heeft mij gezegd dat als Bedrijf A hun contract opzegt als gevolg van mijn contract met Bedrijf B dit mijn verantwoordelijkheid is omdat ik hierdoor een onwerkbare situatie heb gecreëerd. Met als gevolg dat ik alsnog de boete in mijn contract moet betalen doordat ik de situatie onwerkbaar heb gemaakt en tot contract beëindiging heb geleid. Mijn vraag: Kan ik verantwoordelijk worden gehouden voor het opzeggen van een contract tussen de partijen Bedrijf A en het detacheringbureau?

Als er nog meer informatie benodigd is lever ik dit graag. Informatie over de bedrijfssectoren en dergelijke wil ik ook wel leveren maar om welke bedrijven het gaat houd ik liever onbekend.

Alvast bedankt,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
slinger



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 65


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 17:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo mc

waarschijnlijk haal jij 2 dingen door elkaar

jij hebt een contract bij het detacheringsbureau.
deze leent jou uit bij bedrijf A of b of bij wie dan ook.
jullie afspraak is dat als het bureau een geschikte werkgever heeft gevonden jou uitleent en jij de arbeid verricht.
jij pleegt alleen contractbreuk als jij totaal niet komt opdagen of weigert om te solliciteren bij de aangeboden bedrijven
maar je werkt bij bedrijf A dus jij voldoet aan je verplichting

het contract dat het bureau met de werkgevers afsluit heeft de verplichting dat het bureau mensen stuurt om werkzaamheden uit te voeren.
ze mogen jou of iemand anders sturen naar het bedrijf.Zolang zij maar aan hun verplichting voldoen.Daar zit die contractbreukclausule voor het detacheringsbureau.

soms kan het voorkomen dat de werkgever niet tevreden is met de persoon dat het detacheringsbureau heeft uitgeleend en liever iemand ander wil.
maar andersom dus ook de werknemer is niet tevreden en wil opstappen (jij dus)

jij mag je door het detacheringsbureau (jouw werkgever) gewoon laten uitlenen naar een ander bedrijf .het detacheringsbureau is zelfs verplicht om voor jou een andere werkgever te zoeken. er is dan geen contractbreuk van jou kant maar van het detacheringsbureau omdat jij vind dat zij geen voor jou geschikte werkgever kunnen vinden.
jij laat duidelijk merken dat jij beschikbaar bent en blijft.

als jij bij een ander bedrijf (dat niet is aangesloten bij het detacheringsbureau) werk vind dan zeg je gewoon je contract bij het detacheringsbureau op.
als het goed is is er een opzegtermijn voor contract opzegging.

het is dus de eigen verantwoording van het detacheringsbureau als bedrijf A geen mensen krijgt en waardoor deze het contract verbreekt met het detacheringsbureau.

ben je hier een beetje mee geholpen.

succes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MCvanWijngaarden



Leeftijd: 29
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Slinger,

Het is inderdaad een bijzonder contracttype binnen de detachering maar vanwege de investeringen van het detacheringsbureau in mijn opleiding hebben ze de opzegclausule wel in mijn contract verwerkt. In deze clausule staat dat wanneer ik mijn contract met de detacheerder verbreek ik een boete opgelegd kan krijgen. Maar wat ik dus eigenlijk niet kan geloven is dat wanneer Bedrijf A het contract met de detacheerder opzegt, (wat dus een apart contract is en niet met mijn contract in verbinding staat) het onder de opzegclausule van mijn contract kan worden ondergebracht. Dit is in ieder geval wat het detacheringsbureau mij heeft verteld.

In ieder geval bedankt voor de reactie en ik hoop dat het zo iets duidelijker is, ik hoor graag wat jij of iemand anders van deze situatie denkt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
slinger



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 65


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo mc

logisch dat het detacheringsbureau hun investering (in jou) niet wil verliezen.
zolang jij je aan het contract houd van het detacheringsbureau zit je goed

heeft bedrijf B geen contract met de detacheerder?
want als bedrijf B dus ook bij het buro staat ingeschreven dan zou het dus wel mogelijk zijn om bij een andere werkgever te werken via het buro.

het detacheringsbedrijf kan de teveel betaalde" subsidie' bij bedrijf A terug halen dus er is dan geen verlies voor het detacheringsbureau.
misschien zijn ze hier bang voor dat bedrijf A vanwege dit het contract opzegt.

in ieder geval: jij bent buitenschot als werkgevers hun contract met een detacheringsbureau opzegt.

de werkgever is tenslotte niet tevreden en heeft een reden gevonden om het contract te verbreken.
buiten personeel inlenen kan bijv. achterstallige rekeningen een reden zijn voor verbreking.etc dat weet je niet

ben ook benieuwd naar reacties van andere.

groetjes
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MCvanWijngaarden



Leeftijd: 29
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 3


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Slinger,

Je reactie stelt al iets meer gerust. Bedrijf B heeft helaas geen contract met de detacheerder en wil dit ook niet aangaan, dus van bedrijf wisselen met dezelfde detacheerder gaat helaas niet lukken. De vraag die ik nog overhoud is:
Als de detacheerder er toch achter komt dat mijn nieuwe contract de reden voor contractbeeindiging tussen Bedrijf A en de detacheerder is, ben ik dan aansprakelijk en moet ik daarvoor een boete betalen, of staat de opzegreden volledig los van mijn contract en dus de boete?

Alvast bedankt,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
slinger



Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 65


BerichtGeplaatst: ma 24 mrt 2014 21:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo mc.

de opzegreden van de werkgever staat volledig los van jouw contract met die detachering.

het is tenslotte een afspraak tussen de werkgever en het detacheringsbureau.

maar natuurlijk zal het detacheringsbureau wel een vermoeden hebben als het gebeurd maar daar blijft het bij .
dan zal het detacheringsbureau de bewijzen moeten leveren dat dat de reden is.
denk je dat bedrijf A het inleencontract gaat verbreken of werken er meer mensen via het detacheringsbureau bij het bedrijf?

grtjs

PS pin me er niet op vast
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1754


BerichtGeplaatst: di 25 mrt 2014 15:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MCvanWijngaarden schreef:
Als de detacheerder er toch achter komt dat mijn nieuwe contract de reden voor contractbeeindiging tussen Bedrijf A en de detacheerder is, ben ik dan aansprakelijk en moet ik daarvoor een boete betalen, of staat de opzegreden volledig los van mijn contract en dus de boete?


Een en ander hangt uiteraard af van de clausule zoals die in jouw contract staat verwoord, maar hoe dan ook het volgende.

Jij hebt een contract voor bepaalde tijd. Indien daar geen mogelijkheid tot opzegging in is opgenomen, dan mag je eenvoudigweg niet opzeggen. Doe je dat toch, dan ben je schadeplichtig ten opzichte van jouw werkgever. Ongeacht wat voor clausules je nog bent overeengekomen.

Daarnaast heeft jouw werkgever een overeenkomst met jouw inlener (bedrijf A). Als jij ervoor verantwoordelijk bent dat jouw werkgever zijn klant kwijt raakt, dan is het niet ondenkbaar dat jij daarvoor aansprakelijk zou kunnen zijn. Ongeacht wat voor clausules er nog zijn afgesproken.

Al met al lijkt mij de handelswijze zoals jij die nu voorschotelt niet geheel zonder risico!
_________________
"Nusquam est, qui ubique est"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds