Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 20:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contract voor onbepaalde tijd of toch niet?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjonnie



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 16:24    Onderwerp: Contract voor onbepaalde tijd of toch niet? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo ,
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft op mijn vraag en even de moeite wil nemen om mijn vraag te beantwoorden .
Vraag :
Ik heb een half jaar gewerkt via een halfjaarscontract .Dat contract is bijna afgelopen . Mijn werkgever heeft me nu een contract voor onbepaalde tijd aangeboden . Maar in dat contract staat volgens mij een artikel/regel in waardoor ze me ook zo weer zouden kunnen ontslaan ,( met 1 maand opzegtermijn ) Althans zo lees ik dat .

Er staat :
Elk van de beide partijen kan de arbeidsovereenkomst met inachtneming van de schriftelijke opzegtermijn van 1 maand (ingaande op de eerste van de maand na kennisgeving ) tussentijds opzeggen .

Boven aan in het contract staat wel dat het om een contract voor onbepaalde tijd gaat
Volgens mijn werkgever gaat het gewoon om de opzegtermijn , en staat dit altijd zo in een contract .
Weet iemand of ik straks wel een "echt "vast contract heb als ik dit teken of dat ze me dus gewoon elk moment kunnen ontslaan ( met een opzegtermijn dan ) ook zonder dat daar een reden voor is .
Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden .
vr.gr B.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 16:52    Onderwerp: Re: Vraag : Contract voor onbepaalde tijd of toch niet ???? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Yep, dit is een echt vast contract.

Die opzegtermijn van een maand hoeft er niet eens in te staan, want die staat ook in de wet. De werkgever heeft echter op grond van artikel 6 BBA toestemming nodig van het CWI voor hij de overeenkomst op mag zeggen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook een contract voor onbepaalde tijd moet natuurlijk opgezegd kunnen worden. Dat kan echter niet zomaar zonder reden: de werkgever heeft toestemming nodig van het CWI, of moet een ontbindingsprocedure starten bij de kantonrechter (maar dat is een heel ander verhaal), daarbij zal hij 'goede' redenen moeten aangeven waarom hij de werknemer ontslaan wil. Dat die mogelijkheid in je contract staat is dus niet gek.

Wat de opzegtermijn betreft: werkgever en werknemer mogen niet zomaar van de ene op de andere dag zeggen dat ze ermee stoppen, daarvoor gelden wettelijk termijnen.
Wettelijk gezien heb jij als werknemer een opzegtermijn van 1 maand (art. 7:672 lid 3 BW), hiervan zou schriftelijk afgeweken kunnen worden, maar dat wordt in jouw contract niet gedaan. Jouw opzegtermijn klopt dus.
Wat de opzegtermijn die geldt voor de werkgever betreft, deze loopt volgens de wet (art. 7:672 lid 2 BW) op naarmate de werknemer langer in dienst is. Eén maand opzegtermijn voor iemand die korter dan 5 jaar in dienst is, 2 maanden voor iemand die 5-10 jr in dienst is, enzovoort. Van deze bepaling kan echter bij CAO afgeweken worden in die zin dat de termijn wordt verkort. Ik weet niet of, en zo ja welke, CAO op jouw arbeidsovereenkomst van toepassing is. Dat zou je dus even moeten checken. Staat er geen verkorte termijn in de CAO, dan klopt de opzegtermijn in jouw contract niet helemaal.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2006 18:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigenlijk wel raar, de combi van lid 1 onder a (opzegtermijn werkgever 1 maand, wat hier aan de orde is) en lid 6 (waar de werkgever het dubbele moet aanhouden van de termijn die voor de werknemer geldt). Maar dat terzijde.

Sjonnie, Dat opzeggen kan inderdaad altijd, dus daar hoef je je eigenlijk niet zo druk over te maken.

Als er een proeftijd in je contract staat is die echter niet geldig. Omdat jij al als uitzendkracht daar gewerkt hebt (ik neem aan dat je verder gaat in dezelfde baan) heb je als het ware al zo'n proeftijd gehad.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds