Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 18 apr 2024 5:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Concurrentiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jeroen V



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2014 14:40    Onderwerp: Concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een aanbod gekregen van een concurrent en wilde toch even controleren of ik het concurrentiebeding uit mijn huidige contract goed begrijp.

Ter info: mijn werkgever is een groot IT bedrijf dat wereldwijd opereert. (zowel op gebied van diensten als hardware als software) Mijn werkzaamheden bij oude en nieuwe werkgever zijn gelijk van aard.

Het stukje uit mijn contract:
Quote:

Werknemer zal zonder toestemming van werkgever gedurende het bestaan van het dienstverband en na beëindiging van het dienstverband binnen een tijdvak van 6 maanden, niet in dienst treden of op enigerlei wijze werkzaam zijn bij een opdrachtgever van werkgever, in enigerlei vorm een zaak gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die van werkgever te vestigen, drijven, mede drijven of doen drijven, hetzij direct of indirect, alsook in of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, al dan niet in dienstverband, hetzij tegen vergoeding hetzij om niet, of daarin aandeel van welke aard ook hebben, zulks op verbeurte van een direct opeisbare boeten van xxx per gebeurtenis en tevens xxx voor iedere dag, dat hij in overtreding is, te betalen aan werkgever, onverminderd het recht van werkgever om volledige schadevergoeding te vorderen op werknemer, indien deze meer mocht belopen.

In mijn niet-juridische bewoordingen zou ik zeggen dat hier staat: ik mag niet in dienst bij een klant (wat in mijn geval ook niet zo is) en ik mag geen bedrijf starten dat gelijke diensten levert. (wat ook niet zo is)

Ik twijfel echter over het stukje: "alsook in of daarvoor op enigerlei wijze werkzaam zijn, al dan niet in dienstverband," Betekent dit stukje dat ik bij geen enkel bedrijf in dienst mag dat diensten levert gelijk aan die van mijn werkgever? Naar mijn mening zou dat onredelijk zijn, maar ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Overigens staat er in mijn contract nergens iets genoemd over de plaats waar dit van toepassing zou zijn. (bv plaats, provincie, land. wat dus zou neerkomen op wereldwijd)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
svdongen



Leeftijd: 27
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 359


BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2014 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een te weidse geografische beperking (zoals hier wereldwijd lijkt) of een onredelijke belasting kunnen redenen zijn waardoor een concurrentiebeding minder of niet geldig is. Let er ook op of de werkzaamheden waarom het gaat goed zijn omschreven. Dat vind ik hier overigens ietwat vaag.

Edit: alle type werkzaamheden verbieden is naar mijn mening misschien wat onredelijk: waarom zou je daar bijvoorbeeld niet mogen schoonmaken?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2014 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het beding verbiedt ook in dienst te treden bij een concurrent, maar zo'n breed beding zal door een rechter - desgevraagd - vernietigd of verregaand gematigd worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Jeroen V



Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter


Berichten: 23


BerichtGeplaatst: zo 29 jun 2014 19:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor beide antwoorden.
svdongen schreef:
Een te weidse geografische beperking (zoals hier wereldwijd lijkt) of een onredelijke belasting kunnen redenen zijn waardoor een concurrentiebeding minder of niet geldig is. Let er ook op of de werkzaamheden waarom het gaat goed zijn omschreven. Dat vind ik hier overigens ietwat vaag.

Edit: alle type werkzaamheden verbieden is naar mijn mening misschien wat onredelijk: waarom zou je daar bijvoorbeeld niet mogen schoonmaken?

Er wordt in het gehele contract niet gesproken over de aard van de werkzaamheden, in de bijlage staat de functieomschrijving en dat is "IT Consultant." Verder wordt er alleen de standplaats genoemd, verder wordt niets genoemd over lokaties.

Nog een vraag; wanneer moet mijn huidige werkgever aangeven dat ze niet akkoord gaan met mijn overstap? Kunnen ze nadat ik in dienst ben getreden bij mijn nieuwe werkgever, ook al is dat nu al bekend, bezwaar maken? Of moeten ze dat vooraf aangeven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen



Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 1100


BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2014 7:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit het concurrentiebeding leid ik af, dat u voordat u in dienst treedt bij de nieuwe werkgever, toestemming moet vragen aan de oude werkgever.
U doet er ook verstandig aan voordat u in dienst treedt bij de nieuwe werkgever een nietigheidsvordering (art. 7:653 lid 2 BW) bij de rechter in te dienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds