Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 1:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Commentaar op gedachtengoed van Aristoteles
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 13 okt 2007 6:03    Onderwerp: Commentaar op gedachtengoed van Aristoteles Reageer met quote Naar onder Naar boven

een samenvatting van rechtsfilosofie t.a.v. Aristoteles' gedachtengoed schreef:
Aristoteles (384-322 v Chr.)
• Leerling van Plato, heidens denker.
• Zijn leer stond in een aantal opzichten haaks op die van het traditionele christendom.
• Het uitgangspunt voor ieder denken ligt niet in God, maar in de mens.
• Een staatsinrichting dient er voor te zorgen dat de natuurlijke aard van de mens zo goed mogelijk tot zijn recht komt.
• Hanteert een zonnig mensbeeld. De mens is op de eerste plaats een sociaal wezen, aangewezen op de samenwerking met anderen. Ten tweede is de mens ook een rationeel wezen. Hij kan er d.m.v. zijn redelijke vermogens achter komen waarin zijn natuurlijke bestemming ligt. Vervolgens is hij in staat om deze op eigen kracht te verwezenlijken. De mens heeft opdracht om in dit leven al zijn natuurlijke eigenschappen en neigingen te ontplooien. Alleen zo kan men gelukkig worden. Bepleit een geluk dat bestaat in de vervulling van onze aardse neigingen (gezondheid, vriendschap en eergevoel).

Kunnen we stellen dat dit beeld dat Aristoteles had ietwat geidealiseerd was? (Feitelijk wijst "een zonnig mensbeeld" hier al op) Wanneer dit namelijk niet zo is en van waarheid uitgegaan wordt geeft dit mi. een vrijbrief aan bijvoorbeeld seriemoordenaars en pedofielen... . Ik ben van mening dat er te vaak vauit gegaan wordt dat we allemaal redelijk denkende mensen zijn terwijl er zo veel onder ons zijn die er op zijn minst gedachten op nahouden die niet sporen met wat we met elkaar afgesproken hebben over wat een redelijk denkend mens zou moeten denken en doen.

Was dit een open deur of nodigt het uit tot reactie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: za 13 okt 2007 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb Aristoteles niet gelezen, maar ik denk dat je moet kijken wat hij dan natuurlijke eigenschappen en neigingen vindt en ik vermoed zo dat moorden en pedofilie bedrijven daar niet onder vallen.
Overigens zul je het waarschijnlijk niet vaak tegenkomen dat van die rare mensen zich verschuilen achter Aristoteles, maar dat terzijde.

Hoe kom je hier zo op, trouwens?
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: za 13 okt 2007 11:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Ik heb Aristoteles niet gelezen, maar ik denk dat je moet kijken wat hij dan natuurlijke eigenschappen en neigingen vindt en ik vermoed zo dat moorden en pedofilie bedrijven daar niet onder vallen.
Dat wordt niet verder uitgewerkt dus ik baseer me op de tekst in het eerste bericht.

Quote:
Overigens zul je het waarschijnlijk niet vaak tegenkomen dat van die rare mensen zich verschuilen achter Aristoteles, maar dat terzijde. ]


Ik denk dat dit valt te bediscusieren. Voor een rechter zal dit betoog inderdaad niet vaak plaatsvinden maar feitelijk zal een deel van de pedofielen die hun natuurlijk neiging niet wensen (willen) te onderdrukken bewust of onbewust vallen onder het vetgedrukte deel van aristoteles's quote (samenvatting) en het op deze manier voor zichzelf verantwoorden of in ieder geval met dit als grondslag hun gedraging niet stop wensen te (of willen) zetten.... Dit geldt ook voor seriemoordenaars die er vaak zelfs voor uitkomen dat ze het voor het genot (geluk) doen. Daar waar het gaat om dwangmatige handelingen die buiten de controle van de persoon liggen (het moet dan als ziekte moet worden aangemerkt denk ik) kun je zeggen dat die categorie er buiten valt.

Quote:

Hoe kom je hier zo op, trouwens?


Ik ben net met rechtsfilosofie begonnen en las dit in een samenvatting en aangezien het vanmorgen om 6:03 nogal stil was in huis verzonk ik in gedachten.... Volgens mij precies de bedoeling van de cursus Smile[quote
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: za 13 okt 2007 12:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het woord pedofilie komt overigens niet voor niets uit het Grieks.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het woord pedofilie komt overigens niet voor niets uit het Grieks.


Kun je je nader verklaren?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij de oude Grieken was de liefde tussen een volwassen man en een adolescent het hoogste ideaal. Lees Plato maar.

Heeft verder niets met de uitspraak van Aristoteles te maken; bij de Grieken zal moord en doodslag net zo goed not done zijn geweest als bij ons. Maar seriemoordenaars en pedofielen in één adem noemen lijkt me vanuit een filosofisch standpunt wat minder zuiver.

Wat betreft seriemoordenaars, ik vermoed dat Aristoteles dat in ieder geval geen "natuurlijke" neiging zou noemen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 104
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1635


BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben (helaas) nog niet met rechtsfilosofie begonnen, maar ik denk in de eerste plaats dat je verder moet kijken dan de qoute in het eerste bericht.
Quote:
• Een staatsinrichting dient er voor te zorgen dat de natuurlijke aard van de mens zo goed mogelijk tot zijn recht komt.
• Hanteert een zonnig mensbeeld. De mens is op de eerste plaats een sociaal wezen, aangewezen op de samenwerking met anderen. Ten tweede is de mens ook een rationeel wezen. Hij kan er d.m.v. zijn redelijke vermogens achter komen waarin zijn natuurlijke bestemming ligt. Vervolgens is hij in staat om deze op eigen kracht te verwezenlijken. De mens heeft opdracht om in dit leven al zijn natuurlijke eigenschappen en neigingen te ontplooien. Alleen zo kan men gelukkig worden. Bepleit een geluk dat bestaat in de vervulling van onze aardse neigingen (gezondheid, vriendschap en eergevoel).

Dit lijkt me ideologie. Hiermee kun je afwijkend, crimineel, gedrag niet verklaren. Loslaten dit verband dus.
_________________
'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2007 21:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Wat betreft seriemoordenaars, ik vermoed dat Aristoteles dat in ieder geval geen "natuurlijke" neiging zou noemen.


Niet als het ideologie betreft inderdaad.

Quote:
Maar seriemoordenaars en pedofielen in één adem noemen lijkt me vanuit een filosofisch standpunt wat minder zuiver.
Ik noem die in één adem (ik had nog meer kunnen noemen) omdat het bij beiden gaat om een (psychische) afwijking van het "normale" gedrag. Het hebben van dergelijke neigingen zit in die mensen zelf zonder dat externe factoren hier al te veel invloed op hebben uitgeoefend. Althans op die categorie doel ik. Je zou bij deze categorie kunnen spreken van neigingen die bij díe mensen van nature aanwezig zijn.

jetkroket schreef:
Dit lijkt me ideologie. Hiermee kun je afwijkend, crimineel, gedrag niet verklaren. Loslaten dit verband dus.


Ok, dan is het antwoord op mijn vraag dus ja, het betreft ideologie en dus het kan het inderdaad niet te concreet op de waarheid worden toegepast. Feitelijk was het dus inderdaad een open deur....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2007 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76
Quote:
Kunnen we stellen dat dit beeld dat Aristoteles had ietwat geidealiseerd was? (Feitelijk wijst "een zonnig mensbeeld" hier al op) Wanneer dit namelijk niet zo is en van waarheid uitgegaan wordt geeft dit mi. een vrijbrief aan bijvoorbeeld seriemoordenaars en pedofielen... . Ik ben van mening dat er te vaak vanuit gegaan wordt dat we allemaal redelijk denkende mensen zijn terwijl er zo veel onder ons zijn die er op zijn minst gedachten op nahouden die niet sporen met wat we met elkaar afgesproken hebben over wat een redelijk denkend mens zou moeten denken en doen.


Van Aristoteles kan naar mijn idee worden aangenomen dat hij zeer geïdealiseerd was. Nochtans behoeft geïdealiseerd zijn mijns inziens geen negatieve connotatie te verwerkelijken. Terwijl de context waarin jij –gedwongen door de betrekkelijke en te beperkte weergave van de karakteristieken van Aristoteles’ theorie, zoals weergegeven in de samenvatting van het betreffende boek- zulks doet gevoelen, een en ander, naar mijn idee, onterecht, in het negatieve trekt. In alle bescheidenheid zou ik willen stellen dat het werk van Aristoteles in aanzienlijke mate wordt miskend. Wordt er gesproken over filosofische scholen met een normatieve leer, dan zal zeker Aristoteles worden genoemd. Zijn idee over de deugd bijvoorbeeld, is behoorlijk gedetailleerd weergegeven (Ethica Nicomachea). Dat jij sceptisch bent ten opzichte van hetgeen in alle beknoptheid wordt verkondigd verdient derhalve waardering.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2007 15:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben het met je eens. Aristoteles' gedachtengoed is zeker waardevol te noemen. De conclusie die ik trok is niet de enige conclusie die ik heb getrokken maar wel een conclusie die ik hier wilde neerzetten om in gesprek te raken hierover.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 1624


BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 6:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Ik ben het met je eens. Aristoteles' gedachtengoed is zeker waardevol te noemen. De conclusie die ik trok is niet de enige conclusie die ik heb getrokken maar wel een conclusie die ik hier wilde neerzetten om in gesprek te raken hierover.


Maar wat bedoel je dan precies? Graag ga ik in op je vraagstelling.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
cia76

cia76

Leeftijd: 88
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1828


BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik bedoel dat als je te letterlijk opvat wat Aristoteles zegt zoals: "De mens moet zijn natuurlijke neigingen ontplooien" Je dan tot verkeerde conclusies kunt komen. Als je dit in het juiste licht beziet zit er wat in maar als je letterlijk zegt: ok dan moeten pedofielen ook de gelegenheid krijgen om hun natuurlijk neigingen te ontplooien, dan sla je m.i. de plank mis.

Een weerlegging kan zijn, dat de neiging die pedofielen hebben geen natuurlijke neiging is zoals Aristoteles bedoelde.

Maar dan is de volgende vraag: wat zijn dan wel en wat zijn dan niet natuurlijke neigingen die ontplooid mogen worden?? Een westers iemand zal tot hele andere conclusies komen als een Afrikaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het hangt er niet alleen van af wat je onder 'natuurlijke neigingen' verstaat, maar eveneens wat je onder 'ontplooien' verstaat.
Bij 'ontplooien' denk ik in eerste instantie aan het uitoefenen, bedrijven, verfijnen en beleven van talenten, gevoelens of meer algemeen 'neigingen'. Maar het kan ook betekenen dat je leert je op sommige vlakken in te houden. Dat ontplooiing ook doelt op de stroomlijning en het kanaliseren van bepaalde neigingen.
Immers, zelfbeheersing en respect voor de medemens kan je ook zien als natuurlijke neigingen die de mens goed maken en die ontplooid moeten worden.

Verder zijn dit soort dingen toch altijd zeer afhankelijk van de tijdsgeest en de cultuur.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Overigens, als ik de quote in het eerste bericht zo lees, lijkt Aristoteles het nastreven van behoeftebevrediging te propageren. Nog afgezien van de -terechte- kanttekening die cia76 daarbij maakt, is het ook maar de vraag of een mens daarvan echt gelukkig wordt.
Het boeddhisme propageert het omgekeerde. De mens zal altijd behoeftes houden en is van nature nooit tevreden. Echt gelukkig word je pas als je die behoeftes kunt loslaten (en dus tevreden kunt zijn met wat je hebt). Dus juist niet het nastreven van bevrediging van je aardse neigingen, als je Aristoteles in dit verband zou lezen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 18:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Overigens, als ik de quote in het eerste bericht zo lees, lijkt Aristoteles het nastreven van behoeftebevrediging te propageren.

Je kunt het volgens mij ook lezen als het (moeten) ontplooien van je talenten. Inderdaad wordt ook gewezen op de mens als wezen met sociale en rationele talenten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds