Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 7:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Certificaat van echtheid uitgeven?
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hvdmountain



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 10:50    Onderwerp: Certificaat van echtheid uitgeven? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forummers,

Sinds enige tijd ben ik allerlei spullen aan het restylen. Dit loopt uiteen van meubels tot fietsen en boten. Voor al deze spullen geldt dat er altijd iets aan de vorm en het uiterlijk wordt verandert.

In hoeverre is het mogelijk om een certificaat van echtheid uit te geven bij de gerestylde producten? Moet ik dan bijvoorbeeld als kunstenaar o.i.d. geregistreerd zijn, of is een handelsnaam afdoende?

Alvast bedankt voor de moeite en reactie's!

Met vriendelijke groet,
Henry van den Berg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Iedereen mag certificaten van echtheid uitgeven voor welk product dan ook. Zelfs als je helemaal geen bedrijf bent. De waarde van zo'n certificaat is natuurlijk dan wel discutabel.

Je mag in zo'n certificaat niet de indruk wekken dat je een erkend instituut bent of zo, of dat het gaat om een merknaam waar je geen recht op hebt.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
hvdmountain



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Iedereen mag certificaten van echtheid uitgeven voor welk product dan ook. Zelfs als je helemaal geen bedrijf bent. De waarde van zo'n certificaat is natuurlijk dan wel discutabel.

Je mag in zo'n certificaat niet de indruk wekken dat je een erkend instituut bent of zo, of dat het gaat om een merknaam waar je geen recht op hebt.

Arnoud


Uiteraard is dit wel het geval zodra je een KvK-geregistreerde onderneming hebt bijvoorbeeld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 21:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hvdmountain schreef:
Uiteraard is dit wel het geval zodra je een KvK-geregistreerde onderneming hebt bijvoorbeeld?

Hoe bedoel je? Ook een KvK-geregistreerde ondernemingen mag zelf in Word certificaten van echtheid maken voor producten die ze verkopen. Geen probleem. Er is geen wet over certificaten van echtheid.

Opzettelijk een valse mededeling doen in zo'n certificaat is een ander verhaal. Bijvoorbeeld certificeren dat een schilderij een echte Renoir is, is oplichting als je daarmee het schilderij duur probeert te verkopen. Maar "Dit certificaat bewijst dat wij deze schoenen zelf gemaakt hebben" is geen enkel probleem.

Wat wil je in je certificaten zetten?

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
hvdmountain



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ik mijn reactie teruglees moet ik toegeven dat deze inderdaad erg onduidelijk is.

Ik bedoelde aan te geven dat je, zodra je een KvK-geregistreerde onderneming hebt deze uiteraard op het bewuste certificaat kunt voeren, waarbij de waarde ervan minder discutabel zal worden. Met name zodra je met bijvoorbeeld een watermerk gaat werken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad handig om het certificaat zo te maken dat het niet eenvoudig te kopiëren valt. Wel zal de "waarde" van zo'n certificaat natuurlijk in hoge mate afhangen van de reputatie van je bedrijf.

Als je echt naamsbekendheid denkt te krijgen (of al hebt), dan is het misschien verstandig om de naam en evt. het logo alvast te registreren.

(Maar ook zonder merkrecht lijkt het me dat namaken van zo'n certificaat door art. 225 Sr wordt verboden.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hvdmountain schreef:
Ik bedoelde aan te geven dat je, zodra je een KvK-geregistreerde onderneming hebt deze uiteraard op het bewuste certificaat kunt voeren, waarbij de waarde ervan minder discutabel zal worden. Met name zodra je met bijvoorbeeld een watermerk gaat werken.

Dat klopt, en dat is zonder meer toegestaan. De vraag is of je klanten er prijs op stellen. Wat zegt een door de winkelier zelf uitgegeven certificaat immers?

@bona fides: valsheid in geschrifte kan bij namaken van andermans certificaat van echtheid. Maar je eigen certificaat uitgeven zal niet snel een vals geschrift opleveren. Ik was een keer in een Chinese souvenirshop waar de eigenaar me wilde overtuigen dat de jade echt was. Om dat te bewijzen, printte hij ter plekke een certificaat waarop stond dat de jade echt was.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
hvdmountain



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: di 08 jul 2008 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:

Dat klopt, en dat is zonder meer toegestaan. De vraag is of je klanten er prijs op stellen. Wat zegt een door de winkelier zelf uitgegeven certificaat immers?

@bona fides: valsheid in geschrifte kan bij namaken van andermans certificaat van echtheid. Maar je eigen certificaat uitgeven zal niet snel een vals geschrift opleveren. Ik was een keer in een Chinese souvenirshop waar de eigenaar me wilde overtuigen dat de jade echt was. Om dat te bewijzen, printte hij ter plekke een certificaat waarop stond dat de jade echt was.

Arnoud

Dat ben ik enerzijds met je eens, anderzijds is dat bij mij niet van toepassing. Het gaat er in feite om of ik mag zeggen dat het mijn product is geworden en er dus vervolgens eens certificaat aan mag hangen dat het daadwerkelijk een product is van mij afkomstig...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
@bona fides: valsheid in geschrifte kan bij namaken van andermans certificaat van echtheid. Maar je eigen certificaat uitgeven zal niet snel een vals geschrift opleveren.

Dat bedoelde ik ook niet. Ik vroeg me af of zo'n zelf bedacht echtheidscertificaat een soort van bescherming genoot. De conclusie is dus: ja, want via art. 225 Sr.

Quote:
Ik was een keer in een Chinese souvenirshop waar de eigenaar me wilde overtuigen dat de jade echt was. Om dat te bewijzen, printte hij ter plekke een certificaat waarop stond dat de jade echt was.

Dat zou dan ook onder art. 225 Sr moeten vallen.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet



Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 1385


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hvdmountain schreef:
Dat ben ik enerzijds met je eens, anderzijds is dat bij mij niet van toepassing. Het gaat er in feite om of ik mag zeggen dat het mijn product is geworden en er dus vervolgens eens certificaat aan mag hangen dat het daadwerkelijk een product is van mij afkomstig...

Het hangt er een beetje vanaf hoe je het formuleert. Het is niet 100% door jou gebouwd. Dat mag je dus niet zeggen of suggereren. Maar het is wel door jou hersteld/aangepast, en dat mag je best in een certificaat vermelden. "Gestyled door" bijvoorbeeld. Maar niet "origineel ontwerp van", want er zitten ongetwijfeld nog elementen van de oorspronkelijke ontwerper in het eindresultaat.

Arnoud
_________________
ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
hvdmountain



Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd


Berichten: 10


BerichtGeplaatst: wo 09 jul 2008 9:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oké, fantastisch. Ik weet (voorlopig) voldoende. Arnoud Engelfried en bona fides, bedankt voor de antwoorden!!

Met vriendelijke groet,
Henry van den Berg
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds