Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 23:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus beeldje
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Diana27



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: za 28 sep 2013 17:09    Onderwerp: Casus beeldje Reageer met quote Naar onder Naar boven

edit : Casus is opgelost !

Bedankt voor de reacties !

x Diana


Laatst aangepast door Diana27 op di 01 okt 2013 0:40, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: za 28 sep 2013 18:58    Onderwerp: Re: Casus beeldje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Diana27 schreef:
Het lijkt mij dat het beeldje wat thuis staat sowieso niet tot winst uit onderneming moet worden gerekend omdat dit prive vermogen is.

Waaruit volgt dat A de eigenaar is van dat beeldje en niet slechts de houder ervan?

Diana27 schreef:
Het lijkt mij dat het beeldje wat thuis staat sowieso niet tot winst uit onderneming moet worden gerekend omdat dit prive vermogen is. Maar de rest van de casus en dan met name hoe ik de latere levering en de waardestijging moet behandelen geeft mij veel vraagtekens (voorzienbaar ?).

Ik zou zeggen dat beide beeldjes het eigendom zijn van het bedrijf. Destijds zijn deze ingekocht van 20 duizend en nu zijn ze verkocht voor 250 duizend. Een winst van 230 duizend.

Gaat het om een eenmansbedrijfje of een BV?
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana27



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2013 2:09    Onderwerp: Re: Casus beeldje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Diana27 schreef:
Het lijkt mij dat het beeldje wat thuis staat sowieso niet tot winst uit onderneming moet worden gerekend omdat dit prive vermogen is.

Waaruit volgt dat A de eigenaar is van dat beeldje en niet slechts de houder ervan?

Diana27 schreef:
Het lijkt mij dat het beeldje wat thuis staat sowieso niet tot winst uit onderneming moet worden gerekend omdat dit prive vermogen is. Maar de rest van de casus en dan met name hoe ik de latere levering en de waardestijging moet behandelen geeft mij veel vraagtekens (voorzienbaar ?).

Ik zou zeggen dat beide beeldjes het eigendom zijn van het bedrijf. Destijds zijn deze ingekocht van 20 duizend en nu zijn ze verkocht voor 250 duizend. Een winst van 230 duizend.

Gaat het om een eenmansbedrijfje of een BV?



Het gaat om een eenmansbedrijfje. Jij zou het dus eens zijn met de inspecteur dat de verkoop winst uit onderneming over 2010 vormt en dat deze de aangifte terecht corrigeert ? Wat zou er in te brengen zijn als argumenten tegen deze correctie ?

Dank voor het meedenken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 789


BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2013 12:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, 2012. Ik kan me vergissen, maar een eenmansbedrijfje heeft volgens mij geen eigen vermogen.
_________________
Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Diana27



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 3


BerichtGeplaatst: zo 29 sep 2013 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Nee, 2012. Ik kan me vergissen, maar een eenmansbedrijfje heeft volgens mij geen eigen vermogen.


En dat de beeldjes een tegenprestatie is voor een klus uit 2010 maakt niet uit ?
En dat beeldje wat ie thuis heeft staan en verkoopt valt dus ook onder de winst uit onderneming?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013 1:20    Onderwerp: Re: Casus beeldje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Diana27 schreef:
Het lijkt mij dat het beeldje wat thuis staat sowieso niet tot winst uit onderneming moet worden gerekend omdat dit prive vermogen is. Maar de rest van de casus en dan met name hoe ik de latere levering en de waardestijging moet behandelen geeft mij veel vraagtekens (voorzienbaar ?).

Het lijkt mij dat de waardestijging van geen van beide beeldjes winst uit onderneming oplevert. En zeker niet winst die moet worden toegerekend aan 2010. De marktprijs van de beeldjes was in 2010 volgens de casus 10.000 en voor dat bedrag is de vordering op B ook op de balans gezet.

De latere waardestijging levert m.i. ook geen ondernemingswinst over 2011 of 2012 op, want de beeldjes behoren niet tot de bedrijfsmiddelen (maar op dit punt wil ik mij wel door een fiscalist laten verbeteren... misschien behoort de vordering daar wel toe en de vordering wordt natuurlijk in 2011 en 2012 meer waard).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er zijn een heel aantal vragen die vanuit fiscaal oogpunt moeten worden beantwoord, dat kan het beste stapsgewijs gebeuren. Als je alle ontwikkelingen onder elkaar zet en daarbij de vraag stelt wat de fiscale gevolgen zijn, dan ben je al een heel eind.

Als ik dan wat stappen oversla (omzet in 2010 2x20.000, etc.), blijft over de vraag of en wanneer de waardestijging belast is. Daarvoor begin je met vaststellen welk beginsel van toepassing is - doorgaans het realisatiebeginsel, dus heffing wanneer de winst daadwerkelijk (al dan niet fictief) wordt gerealiseerd.

Dan is van belang op welk moment de beeldjes het ondernemingsvermogen verlaten. Duidelijk is dat zij in de ondernemingssfeer binnenkomen, het betreft immers de tegenprestatie voor de vanuit de onderneming verrichte activiteiten. Kernvraag is dan hoe lang de beeldjes tot het ondernemingsvermogen kunnen c.q. moeten worden gerekend. Als er niets gebeurt, blijven ze ondernemingsvermogen. Maar er gebeurt wel iets mee: ze worden ergens neergezet op een plek dat iemand ervan kan genieten. Het ene beeldje siert de werkplek op. Als dat kantoor tot het ondernemingsvermogen behoort, is het niet raar om ook het beeldje als (verplicht) ondernemingsvermogen aan te merken. Dan verlaat dat beeldje dus pas bij de verkoop de ondernemingssfeer en is de winst belast. Het andere beeldje staat thuis, zodat daarvan kan worden beargumenteerd dat deze op het moment dat deze mee naar huis is genomen aan het ondernemingsvermogen is onttrokken als privé-onttrekken en op dat moment dient dan te worden afgerekend over het verschil tussen WEV en boekwaarde. De verdere waardestijging blijft dan onbelast.

Ook de omzetbelasting is in deze wel een interessante, maar ik neem aan dat die buiten de scope valt?
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ronald78 schreef:
Het ene beeldje siert de werkplek op. Als dat kantoor tot het ondernemingsvermogen behoort, is het niet raar om ook het beeldje als (verplicht) ondernemingsvermogen aan te merken. Dan verlaat dat beeldje dus pas bij de verkoop de ondernemingssfeer en is de winst belast.

Maar niet voor 2010 neem ik aan? (Aangenomen dat de waardestijging pas in 2011 en 2012 plaatsvindt.)
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2013 16:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet in 2010, inderdaad, maar pas bij realisatie. Ook niet tussentijds, want jaarlijkse (her)waardering vindt fiscaal slechts bij uitzondering plaats. Je zou daarbij wellicht nog iets kunnen zeggen over het (niet van toepassing zijn van het) matchingbeginsel, de waardemutatie vloeit immers niet voort uit de werkzaamheden.

Overigens kan er bij het ontkrachten van het standpunt van de fiscus nog op worden gewezen dat bij de waardering van de prestatie in 2010 alleen kan worden uitgegaan van de feiten en omstandigheden zoals die op dat moment bestaan. Het later bekend worden van feiten en omstandigheden dient onder omstandigheden nog te worden meegenomen, maar met feiten die zich pas later voordoen, zoals in casu het winnen van prijzen en de enorme waardestijging, hoeft uiteraard geen rekening te worden gehouden.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds