Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 18 mei 2024 1:48
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus Publiekrecht (Wetenschappelijk essay) en rechtsvragen.
Moderators: Michèle, Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jelmar



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010 16:48    Onderwerp: Casus Publiekrecht (Wetenschappelijk essay) en rechtsvragen. Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo medejuristen,

ik ben nieuw hier en doe dit normaal eigenlijk nooit, maar ik voel me toch gedwongen om via een externe weg een beetje feedback te krijgen.
Ik doe de bachelor Nederlands recht en zit op het moment in mijn derde jaar.
Ik heb een casus ontvangen met de opdracht om er een wetenschappelijk stuk over te schrijven (en dus niet casusoplossend te denken maar meer een uiteenzettend stuk te schrijven).

Aangezien er met deze opdracht (die compleet solo moet worden uitgevoerd) betrekkelijk weinig mogelijkheden tot feedback zijn wilde ik dit forum om hulp vragen.

Ik zit namelijk met het volgende probleem, ik heb moeite om de goede probleemstelling (rechtsvragen) uit de casus te pikken. Het is dus heel basaal en misschien ben ik me wel dood aan het staren, maar het lukt me dus niet helemaal.

Ik zal hieronder een samenvatting van de casus geven met alle belangrijke punten uit de casus.
Vraag aan jullie (het forum) is dus om jullie licht er eens over te laten schijnen, en aan te geven wat jullie denken dat relevante rechtsvragen zijn in deze casus.
Ik zal onderaan ook mijn eigen idee van de rechtsvragen plaatsen. Met dan als (sub) vraag aan jullie of jullie misschien kunnen aangeven of dit te ruim of te krap genomen is.

Bij voorbaat dank,

Jelmar de Vries

De casus:

- Antonio Martinez wordt vermoed banden met terroristen te hebben. Hij geeft feitelijk de leiding aan het bedrijf Bolhuis BV (Directeur is Antonio’s schoonvader Bert Bolhuis).De OvJ wil dit strafrechtelijk onderzoeken.
- Ook heeft de OvJ de NIWO (Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie) gewezen op wenselijkheid om het BIBOB (Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) om advies te vragen met betrekking tot eventuele intrekking van de communautaire vergunning. Het bedrijf heeft deze vergunning nodig om te kunnen transporteren binnen de EU. De OvJ is bang dat Antonio de transportmogelijkheden van het bedrijf gaat gebruiken om wapens te vervoeren voor de ETA. Dit is strafbaar o.g.v. art. 14 lid 1, subsidiair art. 22 lid 1 Wet wapens en munitie (WWM).
- De NIWO heeft dit advies aangevraagd en daar is uitgekomen dat er ernstig gevaar is dat de vergunning gebruikt zal worden voor strafbare feiten. (Ex. Art. 3 lid 1 sub b Wet BIBOB)
- Dit oordeel van het bureau BIBOB is gebaseerd op informatie van de CIE (Criminele Inlichtingen Eenheid). Uit deze informatie blijkt dat er verdenking bestaat van Antonio’s lidmaatschap aan de ETA en verdenking van het feit dat Antonio in privé wapens heeft geleverd aan de ETA. Bij deze informatie is ook van belang: dat Bolhuis BV voornamelijk goederen van NL naar Noord-Spanje vervoert (waar de ETA actief is) en dat uit interviews met collega’s blijkt dat er verdachte pakketten in de opslagruimte staan. Als laatste is ook van belang dat Antonio zich positief uitlaat over een onafhankelijke Baskische staat waar de ETA voor vecht.
- De NIWO wil het BIBOB advies opvolgen, Bolhuis heeft zijn mening hierover naar voren gebracht en gepleit voor behoud van de vergunning.
- De NIWO heeft toch de vergunning ingetrokken o.g.v. art. 3.4 Wet wegvervoer goederen*.
- Bolhuis heeft hiertegen bezwaar gemaakt bij de NIWO, dit is ongegrond verklaard.
- Bolhuis gaat in beroep bij de rechtbank Maastricht (sector bestuursrecht). Bolhuis stelt dat er onvoldoende harde gegevens zijn om te spreken van ernstig gevaar in de zin van art. 3 Wet BIBOB. Zowel Bolhuis BV als Antonio persoonlijk ontkent elke betrokkenheid bij de ETA en de wapensmokkel. De vele reizen die Antonio de laatste tijd naar Spanje heeft gemaakt hadden als doel een ziek familielid te bezoeken.
- Eiser komt dus tot de conclusie dat er geen sprake is van een ernstig gevaar en dat de NIWO het besluit dus onvoldoende zorgvuldig heeft voorbereid (3:2 Awb) en zich er onvoldoende van heeft vergewist dat het onderzoek van Bureau BIBOB op zorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden (3:9 Awb).


Rechtsvragen:
- Wanneer is een besluit voldoende voorbereid in de zin van art. 3:2 Awb?
- Wanneer is er sprake van een ernstig gevaar als genoemd in art. 3 lid 1 wet BIBOB. Wat zijn de criteria?
- Wat moet een bestuursorgaan doen om zich ervan te vergewissen dat een onderzoek op zorgvuldige wijze heeft plaatsgevonden in de zin van art. 3:9 Awb?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
BG

BG

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 1134


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het wetenschappelijk moet dan moet je denk ik breder denken dan louter het rechtskader van de Awb in deze.

Hoe verhouden de beginselen van de Awb (kenbaarheid, motivering) zich tot de strijd tegen het terrorisme (kaarten op de borst houden)? Dat spanningsveld is denk ik interessanter dan louter toetsen of het voldoet aan 3:2 (dat zal denk ik niet en in hoeverre is dat in dit geval wenselijk).

Zie ook hier de MvT en met name p. 11.
_________________
Mine!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Jelmar



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2010 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst bedankt voor je antwoord.

Misschien heb ik het een beetje verkeerd geformuleerd, maar het is inderdaad de bedoeling om een wetenschappelijk essay te schrijven, maar het moet wel binnen de perken van de casus blijven als je begrijpt wat ik bedoel.

Het is de bedoeling om wel in je achterhoofd te houden wat tot de oplossing zou kunnen leiden. Het idee is dus wel om de criteria en toetsingen te gebruiken, maar deze louter uit te leggen. Om zelf dus niet zozeer tot het uiteindelijk antwoord komen, maar wel de handvatten te creëren waarmee iemand de casus op zou kunnen lossen.

Mij is verteld dat het antwoord van deze casus dan ook niet rechtstreeks ergens te vinden is (jurisprudentie/wet). Maar dat het de bedoeling is om het zelf uit te pluizen.

Alvast bedankt en ik ben (ook) benieuwd over meningen van de anderen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jelmar



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: za 27 nov 2010 13:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog andere mensen met ideeën?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jelmar



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: wo 01 dec 2010 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bump, ik kan echt wel wat input gebruiken Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jelmar



Leeftijd: 33
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUG

Berichten: 7


BerichtGeplaatst: do 16 dec 2010 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds