Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 18:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Carnavalsoptocht versus verzekeringen
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter B



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: do 06 nov 2014 18:05    Onderwerp: Carnavalsoptocht versus verzekeringen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Sinds jaren hou ik me bezig met de organisatie van een grote carnavalsoptocht bij ons in het dorp. Voor deze optocht wordt door de gemeente een vergunning verstrekt. De optocht wordt gehouden op de openbare weg met dien verstande dat het parcours tijdens de optocht voor alle verkeer is afgesloten. Één van de voorwaarden in de vergunning is dat men eist dat de deelnemers verzekerd zijn.o het er nu naar uit ziet is er maar één maatschappij, te weten: Rialto, die deelnemers aan een optocht verzekerd. Het gaat met name om gemotoriseerde deelnemers. De premie voor deze praalwagenverzekerig is de laatste jaren dusdanig gestegen dat het voor de deelnemers niet meer is op te berengen, denk aan ± € 90,-- per deelnemend voertuig/trekker. Dit betekend dat als dit de enige mogelijkheid is, dat dan hierdoor het particulier initiatief van meer dan 40 jaar traditie om zeep geholpen wordt. Mijn concrete vraag aan u is: welk soort verzekering zijn wij verlicht af te sluiten voor een dergelijk evenement, binnen welke wettelijke kaders valt dit?
Mocht mijn probleemstellng niet voldoende duidelijk zijn ben ik uiteraard bereid dit op een goed ogenblik mondeling toe te lichten. Ik hoop van harte dat u mij een goed advies kunt geven of kunt doorverwijzen naar een materiedeskundige.
Met belangstelling wacht ik op uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Pieter B
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 06 nov 2014 19:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De gemeente mag voorwaarden stellen aan de vergunning. U kunt daartegen niets beginnen. Ik denk dat u er beter aan doet om bij diverse maatschappijen / goed bekend staande assurantietussenpersonen een offerte te vragen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
hilde12



Leeftijd: 124
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1572


BerichtGeplaatst: do 06 nov 2014 20:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Rialto is zo'n beetje de duurste verzekeraar, dit omdat deze maatschappij ook alle bij andere geroyeerde verzekeringnemers nog wil verzekeren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Pieter B



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman


Berichten: 9


BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 19:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mevr mr Monique Doomernik beank voor uw reactie maar ik kan er niet veel meer. Ik begrijp heel goed dat we voor offertes bij een verzekeingsmaatschappij moeten zijn, waar het mij meer om gaat, welke verzekering is hier noodzakelijk, wettelijk gezien. Is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat elke deelnemer met een motorvoertuig zelf apart verzekerd is , voldoet dan alleen WA of moet het meer zijn. Sad

hilde12, ooj bedankt voor de reactie. Er is mij al lange tijd bekend dat Rialto de duurste maatschappij is mede omdat zij zaken in hun portefeuille hebben die andere maatschappijen niet wensen te faciliteren. Helaas kom ik daar ook niet verder mee. Sad
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 22:25    Onderwerp: Re: Carnavalsoptocht versus verzekeringen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pieter B schreef:
Mijn concrete vraag aan u is: welk soort verzekering zijn wij verlicht af te sluiten voor een dergelijk evenement, binnen welke wettelijke kaders valt dit?

Het gaat hier om een evenementenvergunning op grond van de APV van jouw gemeente. In een typische APV wordt de evenementenvergunning geregeld in art. 2:24 t/m 2:26. Voor de weigeringsgronden moet je naar art. 1:8 kijken. Voor jouw vraag is art. 1:4 van belang:
Quote:
1. Aan een vergunning of ontheffing kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden. Deze voorschriften en beperkingen strekken slechts tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning of ontheffing is vereist.

2. Degene aan wie een vergunning of ontheffing is verleend, is verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen.

De vraag is dus of de verplichting een verzekering af te sluiten slechts strekt "tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarmee de vergunning of ontheffing is vereist".

Informatie over de praalwagenverzekering valt hier te vinden. Het gaat blijkbaar om een verzekering ter dekking van de schade die toeschouwers en/of andere deelnemers bij een ongeluk lijden.

Misschien te simpel gedacht, maar de belangen tot bescherming waarvan de vergunning is vereist lijken mij de in art. 1:8 genoemde openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu. Openbare veiligheid lijkt mij in dit kader vooral te maken te hebben met het voorkomen van ongevallen. Je kunt je afvragen of het tot de bescherming van het belang van de openbare veiligheid strekt dat na een onverhoopt ongeval de schade van de slachtoffers wordt vergoed. Het lijkt mij te verdedigen dat dit niet zo is.

Jurisprudentie over een verzekeringsplicht als voorschrift bij een evenementenvergunning kan ik niet vinden. Ik heb de indruk dat andere gemeentes niet zo'n voorschrift aan een vergunning voor een carnavalsoptocht verbinden, maar hierin kan ik mij vergissen.

Wil je het vergunningsvoorschrift aanvechten, dan dien je in bezwaar te gaan tegen de vergunningverlening. Indien de tijd dringt kun je overwegen daarnaast de bestuursrechter om een voorlopige voorziening te vragen.

Overigens lijkt het met wel verstandig om te zorgen dat de wagens verzekerd zijn. Hierover vind ik bijvoorbeeld:
Quote:
Mocht u met een gekentekend motorrijtuig deelnemen aan de carnavalsoptocht, dan is het verstandig om aan te geven bij uw huidige verzekeraar dat u deelneemt aan een carnavalsoptocht. Er zijn namelijk verzekeraars die deelname aan (carnavals ) optochten uitsluiten en u loopt hierdoor risico! Vaak is het zo dat, als de verzekeraar hiervan op de hoogte is gesteld, men een aantekening op de polis maakt, dat er tijdens de optocht eenmalig wel dekking wordt verleend. Mocht de verzekeraar hieraan niet willen meewerken en men dus geen dekking kan bieden, dan is er een speciale verzekering die wij u kunnen adviseren; De Praalwagenverzekering.

en
Quote:
Voertuigen welke een verzekering hebben voor aansprakelijkheid (WA) geven niet in alle gevallen dekking voor deelname aan optochten. Het is derhalve noodzakelijk bij de verzekeraar of tussenpersoon na te gaan of dit risico is medeverzekerd, of dat hiervoor tijdens de optocht dekking kan worden verleend.

Bij landbouwtrekkers is het optochtrisico als zodanig niet gedekt, maar verzekeraars zijn in veel gevallen na melding bij de verzekeraar of de tussenpersoon bereid het risico voor de betreffende dag van de optocht inclusief aan en afvoer mee te verzekeren. Soms kan hiervoor een klein bedrag aan premie worden gevraagd.

Het lijkt dus vaak niet nodig te zijn om een aparte verzekering af te sluiten.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
UwJurist.nl

UwJurist.nl

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN
Berichten: 1012


BerichtGeplaatst: do 20 nov 2014 23:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Welke verzekering hebt u nodig? U bent verplicht de verzekering te sluiten die de gemeente eis als voorwaarde voor de vergunning. Dat is waarschijnlijk een aansprakelijheidsverzekering, maar u zult dit bij de gemeente moeten navragen.
_________________
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
UwJurist.nl
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds