Burgers willen politie helpen via social media
Selecteer berichten van
# tot #
Afdrukken

Rechtenforum.nl -> Criminologie

#1: Burgers willen politie helpen via social media Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2012 13:16
    —


Onderstaand artikel is afkomstig van:

http://www.consultancy.nl/nieuws/4832/accenture-burgers-willen-politie-helpen-met-misdaadbestrijding

Accenture: Burgers willen helpen met misdaadbestrijding

Date: 29-10-2012
Source: Consultancy.nl

De bereidbaarheid van burgers om politie via sociale media te ondersteunen bij het melden en oplossen van misdaden is extreem hoog. Bijna alle burgers (92%) uit 6 verschillende landen wil de politie bij hun werk helpen. 88% vindt zelfs dat burgers een belangrijke rol kunnen spelen bij het melden van misdaden. Dit blijkt uit een onderzoek van Accenture onder 1.300 burgers in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Canada en de Verenigde Staten.



Communicatiekloof
Uit het onderzoek komt naar voren dat burgers momenteel erg ontevreden zijn over de communicatie vanuit de politie. Zo vindt 84% dat ze minimaal geïnformeerd worden over de activiteiten van de lokale politie. Over de oplossing zijn ze het eens: 74% van de Nederlandse respondenten is van mening dat de inzet van digitale kanalen, zoals social media, een belangrijke rol kunnen spelen in het overbruggen van de communicatiekloof.

Zie de infographic ‘Sociale media verbeteren misdaadbestrijding’ voor meer informatie.

Social media belangrijke pijler van nieuwe misdaadaanpak
De respondent zien een grote rol weggelegd voor social media. In Nederland vindt 76% van de burgers dat social media effectief kunnen zijn bij het melden van misdaden, het opsporen van verdachten of het ondersteunen bij politieonderzoek. 51% denkt zelfs dat social media kunnen worden ingezet om misdaden te voorkomen.





Welke digitale kanalen?
Nederlandse burgers gebruiken het liefst Facebook (78%) om met de politie te communiceren, gevolgd door Twitter (42%). Ruim 26% vindt dat de politie via smartphones en mobiele applicaties met burgers moet communiceren. 36% wil dat de politie vaker speciale websites of portals inzet. Slechts 14% zegt dat de politie deze specifieke portals of websites al gebruikt.

“Uit het onderzoek blijkt dat burgers de interactie met de politie graag willen veranderen en hun lokale korps op nieuwe manieren willen ondersteunen in de strijd tegen misdaad”, zegt Daniel Goudsmit, Senior Manager bij het adviesbureau. “Nederlandse burgers willen informatie via hun eigen voorkeurskanaal ontvangen en uitwisselen. Dit zijn momenteel steeds vaker digitale of mobiele kanalen.”





Tim Godwin, Senior executive bij Accenture en oud-politiecommissaris: “Burgers zijn er van overtuigd dat digitale technologieën en social media het werk van de politie kunnen verbeteren en misdaden kunnen voorkomen. Het is dus belangrijk dat de politie nieuwe instrumenten gaat inzetten om de communicatie met burgers te verbeteren. Door het aantal communicatiekanalen uit te breiden, krijgt de politie toegang tot waardevolle informatie die bijdraagt aan het voorkomen van misdaden en helpt om rechtszaken beter te onderbouwen.”

Meer informatie over dit onderwerp:
http://www.nu.nl/binnenland/2704175/meer-politie-achter-computer-nodig.html










Laatst aangepast door Leo Beek op za 25 mei 2013 21:48, in totaal 4 keer bewerkt

#2: Social media benefits to police investigated Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 23:54
    —
BBC-article, 7 December 2012

Social media benefits to police investigated

If the police do not have an official social media presence, unauthorised channels will spring up in their place, the report says.

Police forces with strong social media presences have better relationships with the citizens they are policing, researchers claim. Their study involved several European countries. (...)

"Therefore, the question is not whether the social media are appropriate for police topics, but how the police forces get involved and reap the benefits. If the police is not active, others fill the void." (...)

"The voice of the police on social media receives a high level of trust that supersedes bogus information distributed online." (...)

"Younger people.... simply do not subscribe to local newspapers any longer and often get their news solely via social media," it says.





Social media also enable the police to display a more "human side" because of the more informal tone adopted in networks like Twitter and Facebook according to the Composite team.

"Social media not only call for a different tone, it also allows police officers to talk about positive news, emotions, police culture and experiences of daily life," the study says.

"As a result the public describes and welcomes the police as a human organisation that can be trusted." (...)

"All forces are engaged in social networking to some degree because it opens up a two way conversation with the public," said Chief Constable Gordon Scobbie from ACPO.

http://www.bbc.co.uk/news/technology-20641190




Laatst aangepast door Leo Beek op za 25 mei 2013 21:52, in totaal 4 keer bewerkt

#3: Onderzoek: Social-mediagebruik door Deense politie Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: za 25 mei 2013 21:40
    —








Laatst aangepast door Leo Beek op za 25 mei 2013 22:19, in totaal 1 keer bewerkt

#4:  Auteur: Leo Beek BerichtGeplaatst: za 25 mei 2013 22:18
    —
Onderzoek: Social-mediagebruik door Deense politie

http://studenttheses.cbs.dk/bitstream/handle/10417/3270/jacob_k_b_jensen.pdf?sequence=1



Rechtenforum.nl -> Criminologie

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Pagina 1 van 1

© 2003 - 2005 Rechtenforum.nl