Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 15:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Burgerlijk procesrecht: KGHB,nadelen van peremptoir stellen?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ettena



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 17:42    Onderwerp: Burgerlijk procesrecht: KGHB,nadelen van peremptoir stellen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zijn risico's of nadelen verbonden aan het peremptoir stellen van de wederpartij die de eerste termijn voor de memorie van antwoord in kort geding appel heeft laten verstrijken?

Alvast bedankt.
_________________
luctor et emergo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 18:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennelijk heeft de gedaagde partij uitstel gevraagd. En om het karakter van een spoedappel in stand te houden moet je welhaast peremptoir stellen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ettena



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Kennelijk heeft de gedaagde partij uitstel gevraagd. En om het karakter van een spoedappel in stand te houden moet je welhaast peremptoir stellen.

Bedankt - nee, de gedaagde heeft geen uitstel gevraagd, maar slechts de eerste termijn voor de memorie van antwoord laten verstrijken. De termijn is daarna door het hof verlengd met 28 dagen. Het KG is door het hof kennelijk niet als "spoedappel" behandeld (dat was ook niet expliciet gevraagd), maar als "gewoon" KG.

Zijn er onder die omstandigheden risico's of nadelen van peremptoir stellen van gedaagde?
_________________
luctor et emergo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 19:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet. Hoe eerder wordt geconcludeerd door gedaagde, hoe eerder je en beslissing heb.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ettena



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: di 07 okt 2014 20:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Niet. Hoe eerder wordt geconcludeerd door gedaagde, hoe eerder je en beslissing heb.


OK, bedankt, precies dat dacht ik ook (de advocaat in deze zaak zei bedenkingen te hebben, maar heeft die dan verder niet geuit).
_________________
luctor et emergo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ettena



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 14:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog eens: kan het gebeuren dat indien de gedaagde de termijn van de memorie van antwoord heeft laten verstrijken en de eiser de gedaagde peremptoir stelt, het hof zonder zitting arrest wijst, als de gedaagde de termijn niet haalt?

Graag uw advies daaromtrent - alvast bedankt.
_________________
luctor et emergo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer de gedaagde na peremptoir aanzegging nog steeds niet concludeert, wordt er gewoon vonnis gewezen. Concluderen is een recht, geen plicht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ettena



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Wanneer de gedaagde na peremptoir aanzegging nog steeds niet concludeert, wordt er gewoon vonnis gewezen. Concluderen is een recht, geen plicht.


Even voor de duidelijkheid: is het dan voorafgaand aan het arrest van het hof niet meer mogelijk voor de eiser om volgens 2.24 van het Landelijk procesreglement Gerechtshoven minst akte (of pleidooi) te vragen, als je nog een correctie op de een of andere bijlage wilt aanbrengen? (slechts correctie, dingen die in haast bij het advocatenkantoor zijn fout gegaan)

Alvast bedankt.
_________________
luctor et emergo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het recht op pleidooi blijft bestaan, maar je kunt dan als gedaagde weinig echt toelichten omdat je geen stelling hebt genomen die verduidelijkt kunnen worden. De eisende partij kan dan heel eenvoudig bezwaar maken tegen elk argument.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ettena



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfred777 schreef:
Het recht op pleidooi blijft bestaan, maar je kunt dan als gedaagde weinig echt toelichten omdat je geen stelling hebt genomen die verduidelijkt kunnen worden. De eisende partij kan dan heel eenvoudig bezwaar maken tegen elk argument.


Bedankt - mogelijk was er een misverstand: ik ben de eiseres, niet de gedaagde. Het gaat me puur erom nog een aantal toelichtingen bij de bijlagen/bewijsmiddelen ter correctie te kunnen indienen (er was e.e.a. fout gegaan bij het kopieëren van een aantal stukken bij mijn advocaat). Verder wil ik eventueel nog een bijkomstige bijlage indienen - dit allemaal als akte, uiteraard met kopie ook aan de wederpartij. Indien de wederpartij daadwerkelijk niets indient (om welke reden dan ook - mogelijk verwachten zij het hof sowieso aan hun kant te hebben), lijkt het me beter om slechts van het recht van akte gebruik te maken, want anders geef ik de wederpartij ter zitting juist gelegenheid om het hof tegen mij te beďnvloeden (het gaat om een immuniteitskwestie waarover eerder in het voordeel van de gedaagde is beslist, hoewel dat geval niet helemaal vergelijkbaar was).

Mijn oorspronkelijke vraag doelde juist op het andere geval m.n. dat de wederpartij na(!) peremptoir stellen wel nog iets indient en ik daarop zou moeten reageren (of met een verzoek om akte, of met een verzoek om pleidooi). Kan het hof in dat geval mijn verzoek om akte of pleidooi afwijzen? (Mijn advocaat leek me zoiets te willen zeggen, maar dat lijkt me vreemd, ook o.g.v. artikel 19 Rv.)
_________________
luctor et emergo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfred777



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen


Berichten: 233


BerichtGeplaatst: wo 08 okt 2014 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De marges bij een akte of pleidooi zijn vrij klein. Ik vraag me eigenlijk af - zeker met pleidooi in Hoger Beroep - wat daar de zin van is, omdat rechters hier blijkbaar niet veel mee doen.
Als je iets wat eerder gesteld is nog wilt toelichten lijkt mij een akte beter. Zolang deze akte niet lijkt op een volledige conclusie zal het Hof deze akte accepteren.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ettena



Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 91


BerichtGeplaatst: do 09 okt 2014 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vriendelijk dank - zou je mij misschien geanonymiseerde voorbeelden van een akte en een conclusie kunnen sturen? Dat zou ik zeer waarderen. Ik zou graag willen weten hoe de vorm van zoiets ongeveer eruit moet zien (ik heb tot nu toe slechts procedures onder het ambtenarenreglement bij mijn werkgever en bij het ILO-AT in Genčve gevoerd, allemaal met andere procesreglementen, en een KG kanton - tegen dat vonnis ben ik onlangs in hb gegaan).
_________________
luctor et emergo
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds