Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...
aansprakelijkh...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 28 mrt 2024 15:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Buitenlandse advieskosten ten laste van de ondernemingswinst
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
brink310



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: wo 14 aug 2013 17:36    Onderwerp: Buitenlandse advieskosten ten laste van de ondernemingswinst Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik heb een eenmanszaak die vorig jaar redelijke winst heeft gemaakt. Daarnaast ben ik samen met mijn man aandeelhouder van een Spaanse S.L. die nog veel verrekenbare verliezen op de balans heeft. Wij zijn beide directeur/eigenaar van deze S.L.
Om de belastbare winst enigszins te temperen binnen mijn eenmanszaak in Nederland en gebruik te maken van het compensabele verlies in de S.L. wil ik graag bv een advies factuur voor verrichte diensten van de S.L. naar de eenmanszaak sturen. Kan en mag dit? Of moet er aan bepaalde eisen worden voldaan. Zijn er anders andere mogelijkheden?
De S.L. is overigens een bedrijf dat zich bezig houdt met ontwikkeling, beheer, verhuur van onroerend goed dat gekocht is met geld ter beschikking gesteld door mijn eenmanszaak!
Graag hoor ik van u!
Met vriendelijke groet,
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2013 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich is dat niet onmogelijk, maar er zijn zeker voorwaarden voor: in de eerste plaats moet er dan natuurlijk ook daadwerkelijk diensten worden verricht. In de tweede plaats moet de eenmanszaak wel een zakelijke reden hebben om de S.L. in te schakelen. In de (vaker voorkomende) situatie dat een BV de eenmanszaak van haar dga inschakelt voor bepaalde activiteiten, loopt dat vaak stuk op het feit dat de BV geen belang heeft om een externe onderneming in te schakelen voor iets waarvoor zij zelf de expertise in huis heeft in de vorm van de DGA als werknemer. Het zou kunnen op het moment dat het gaat om activiteiten die niet (standaard) door de eenmanszaak worden uitgeoefend, maar wel door de SL.

Er staat niets over de omstandigheden waaronder de eenmanszaak vermogen aan de SL heeft verstrekt. Ook daar zit een potentieel twistpunt: hoort dat wel tot de ondernemingsactiviteiten, of is hier sprake van de terbeschikkingstellingsregeling (resultaat uit overige werkzaamheden) of box-2-vermogen? En zeker in de huidige tijdgeest: als het om vreemd vermogen gaat, is er dan sprake van zakelijke voorwaarden of kan een eventuele afwaardering niet ten laste van het resultaat worden gebracht. Overigens zou daar mogelijk nog wel een mogelijkheid kunnen bestaan om met winsten te schuiven.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
brink310



Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 2


BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2013 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er bestaat wel degelijk een verband! De eenmanszaak heeft geld geleend van een derde om appartementen te exploiteren in Spanje. Om de Spaanse IVA terug te krijgen is toen door een extern adviseur aanbevolen hier een Spaanse S.L. voor op te richten. Deze terugvordering van de IVA is trouwens nooit gelukt!
Wel zijn er appartementen gebouwd en is veel verlies geleden binnen de S.L. door welbekende malafide ontwikkelaars en advieskosten, advocaten etc. etc.
Eigenlijk zijn deze verliezen indirect ten laste van mijn eenmanszaak gemaakt, vind ik? De lening die verstrekt is aan de S.L. kan nooit meer worden voldaan en rente kan er zo wie zo al niet betaald worden.
Op een of andere manier wil ik dan ook deze verliezen terug leiden naar mijn eenmanszaak die wel winst maakt.
Eerst heb ik geprobeerd de lening af te waarderen tot het niveau wat hij nog waard is en redelijk is echter daar begon de belastingdienst over te kakelen.
Nu wordt mij geadviseerd door anderen facturen te sturen vanuit de S.L. voor verrichtte diensten en deze in mindering te brengen op de lening.
Ik ben het even kwijt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78



Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 796


BerichtGeplaatst: vr 16 aug 2013 18:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De eenmanszaak leent geen geld, dat doet de natuurlijke persoon. Die kan vervolgens op basis van de regels rond vermogensetikettering al dan niet de lening aan de onderneming toerekenen. Doorslaggevend is daarbij de bestemming van het geld. Als het voor ondernemingsdoeleinden is, dan is de lening zakelijk, anders niet.

Bij investeringen in vastgoed is het altijd de vraag of dit tot de ondernemingssfeer behoort of uiteindelijk gewoon box 3 vermogen is. Door de investeringen onder te brengen in een SL wordt het een ander verhaal, omdat die SL in beginsel in box 2 valt. Het is technisch niet onmogelijk om aandelen tot het ondernemingsvermogen te rekenen, maar het komt niet zoveel voor. Los daarvan is de lening een box 1 bestanddeel (ofwel ondernemingsvermogen ofwel (en waarschijnlijker) tbs-vermogen. In beide gevallen is een afwaardering in beginsel aftrekbaar, behalve als sprake is van een onzakelijke lening. Zie met name de arresten van 25 november 2011:
ECLI:NL:HR:2011:BN3442
ECLI:NL:HR:2011:BR4807
ECLI:NL:HR:2011:BP8952

Dat zal zijn waarover de belastingdienst begon te kakelen.

Maar zoals gezegd is facturen sturen alleen een mogelijkheid als daar ook daadwerkelijk een prestatie tegenover staat en dat ook in verhouding staat.
_________________
Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds